Περισσότερο από το 80% των εργασιών για την υλοποίηση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού μεταφοράς αερίου IGB έχουν ολοκληρωθεί με στόχο το έργο να τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο. Μάλιστα χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κώστας Σκρέκας υποδέχθηκε στο εργοτάξιο του αγωγού στην Κομοτηνή τον Βούλγαρο ομολογό του Kiril Petkov.
Πληροφορίες θέλουν τους υπουργούς των δύο χωρών να συζητούν επίσης τη προμήθεια πυρηνικής ενέργειας από τη Βουλγαρία από μία μονάδα που θα κατασκευαστεί στη γειτονική χώρα.
Μάλιστα ο κ. Petkov δήλωσε πως η Σόφια εκπονεί μελέτη σκοπιμότητας προκειμένου να καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση εντός 12 μηνών για την προμήθεια της Ελλάδας με πυρηνική ενέργεια από τη νέα μονάδα.
Ο υπουργός κ. Σκρέκας, από το εργοτάξιο του αγωγού δήλωσε: «Την ώρα που οι δραματικές εξελίξεις στην Ουκρανία έχουν πυροδοτήσει την πιο σοβαρή γεωπολιτική κρίση των τελευταίων δεκαετιών στην Ευρώπη, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB αποτελεί ένα έργο που προάγει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή. Θεμελιώνει τον ρόλο της χώρας μας ως διαμετακομιστικού κόμβου φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και αναβαθμίζει γεωπολιτικά την περιοχή. Απέναντι στις εύθραυστες διεθνείς συγκυρίες, ενισχύουμε την ενεργειακή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και δημιουργούμε νέες εξαγωγικές προοπτικές. Σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση έως το τέλος του έτους της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, το έργο σηματοδοτεί μια νέα εποχή, ενισχυμένης και πολυδιάστατης ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Με κοινό άξονα την ευημερία των πολιτών μας, σχεδιάζουμε και αναβαθμίζουμε από κοινού το μέλλον των δύο χωρών σε μια βιώσιμη και ανταγωνιστική κατεύθυνση».
Πρόκειται για ένα έργο που ενισχύει την ενεργειακή ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής. Η υλοποίησή του αποτελεί σημαντικό βήμα για την καθιέρωση της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου φυσικού αερίου για ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και για τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων προμήθειας, περιορίζοντας την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Στην επιθεώρηση του έργου συμμετείχε και ο Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Alexander Nikolov, ενώ από την ελληνική πλευρά παραβρέθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Κώστας Ξιφαράς και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, Χρήστος Μέτιος.
Οσον αφορά στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό , το κονσόρτσιουμ, στο οποίο ανήκει, η ICGB ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η ολοκλήρωση του 80% του κατασκευαστικού εργασιών περιλαμβάνει και τα 53 σημεία στα οποία ο αγωγός διασταυρώνεται με τις υφιστάμενες υποδομές, όπως τροχιές σιδηροδρόμων και δρόμοι. Στο τμήμα του αγωγού που διασχίζει ελληνικό έδαφος έχουν ολοκληρωθεί όλα τα υδραυλικά τεστ, ενώ στη βουλγαρική διαδρομή έχουν πραγματοποιηθεί τα 4 από τα 11 υδραυλικά τεστ. Συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί τα 2/3 των απαιτούμενων τεστ σε όλο το μήκος του αγωγού.
Στόχος είναι το έργο να τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο αλλά όπως ανέφερε η ICGB, η κοινοπραξία εργάζεται για να βελτιστοποιήσει τις προθεσμίες των διαφόρων διοικητικών και άλλων διαδικασιών που απομένουν. Μία αναφορά που αφήνει να εννοηθεί ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί μία ελαφρά περαιτέρω καθυστέρηση.
Μέτοχοι της ICGB είναι με 50% η εταιρία Poseidon (50-50 ΔΕΠΑ-Edison) και με 50% η βουλγαρική ΒΕΗ (Bulgarian Energy Holding)
Ο αγωγός IGB, με μήκος 182 χλμ, θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora της Βουλγαρίας. Η δυναμικότητά του ανέρχεται ετησίως σε 3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm/a), με δυνατότητα να αυξηθεί σε 5 bcm/a, με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ.
H Bουλγαρία συμμετέχει επίσης με μερίδιο 20% στο πρότζεκτ για το πλωτό τερματικό αερίου της Αλεξανδρούπλης, το οποίο όταν λειτουργήσει αναμένεται να εφοδιάζει τη γειτονική χώρα με υγροποιημένο αέριο.