Και δεύτερο πόρισμα, αυτή τη φορά για τα έσοδα των προμηθευτών φυσικού αερίου ετοιμάζει η ΡΑΕ, όπως ανακοίνωσε χθες στη Βουλή ο πρόεδρος της Αρχής Θανάσης Δαγούμας, προσθέτοντας επίσης ότι διενεργούνται έλεγχοι σε 12 προμηθευτές ηλεκτρισμού σχετικά με την τήρηση των κανονισμών για την έγκαιρη προειοδοποίηση των πελατών τους σε περίπτωση αλλαγής των όρων του συμβολαίου τους.
Ο ίδιος εκτιμά ότι στην αγορά αερίου, οι εταιρίες στη λιανική έχουν ζημιές και θεωρεί ότι εξ αυτού του λόγου δεν θα υπάρξει φορολόγηση, όμως διερευνώνται τα στοιχεία των εταιριών πορμήθειας στη χονδρική. Επειδή όμως οι περισσότερες εταιρίες δεν έχουν ακόμα αποστείλει στη ΡΑΕ τα δεδομένα, ο πρόεδρος της Αρχής δήλωσε ότι το πόρισμα θα ολοκληρωθεί αργότερα, αφού απαντήσουν οι εταιρίες. Πρόσθεσε ακόμα ότι στη λιανική αερίου δεν μπορεί να εφαρμοστεί πλαφόν, όπως στην αγορά ηλεκτρισμού, θα μπορούσαν όμως να φορολογηθούν τα όποια κέρδη των προμηθευτών χονδρικής.
Αναφερόμενος στις τιμές χονδρικής του ηλεκρισμού ο κ. Δαγούμας παραδέχθηκε ότι η ελληνική είναι από τις πιο ακριβές αγορές της Ευρώπης, λόγω του μείγματος παραγωγής, το οποίο κατά 50% προσδιορίζεται από το φυσικό αέριο. Πρόσθεσε ότι η εγχώρια αγορά κινείται κοντά στα επίπεδα της Βουλγαρίας και της Ιταλίας, ενώ από τις χώρες του νότου, μόνον στην Τουρκία οι τιμές είναι αισθητά χαμηλότερες. “Δεν μπορεί να μειωθεί το κόστος στην αγορά ηλεκτρισμού, όσο οι τιμές TTF παραμένουν κοντά στα 100 ευρώ/MWh, γιατί το 50% του ηλεκτροπαραγωγικού μας μείγματος είναι φυσικό αέριο” δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε ότι μεγάλο μέρος από την υπεραπόδοση της αγοράς έχει επιστραφεί στους καταναλωτές μέσω των επιδοτήσεων του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
Επίσης, είπε ότι δεν έχει διαπιστωθεί χειραγώγηση της αγοράς, επικαλούμενος και τα σχετικά συμπεράσματα του ευρωπαίου ρυθμιστή (ACER). Aναφερόμενος στα διμερή συμβόλαια, τα οποία στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι πολύ διαδεδομένα, είπε ότι στη χώρα μας δεν έχει αναπτυχθεί ακόμα η κατάλληλη επιχειρηματική κουλτούρα. Έτσι, παρότι υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο, η χρήση τους είναι πολύ περιορισμένη, καθώς δεν είναι υποχρεωτικά.
Σχετικα με το επίκαιρο θέμα των ημερών, τα windfall profits, τα ουρανοκατέβατα κέρδη, είπε ότι η παραγωγή ηλεκτρισμού είχε κέρδη και η προμήθεια ζημίες. Για μία ακόμα φορά επανέλαβε ότι η ΡΑΕ δεν είναι αρμόδια ούτε έχει την επιστημονική εξειδίκευση για να κρίνει ισολογισμούς και ότι η φορολογική πολιτική είναι στην αρμοδιότητα του κράτους. Παρουσίασε τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας υπολογισμού των υπερεσόδων- τα περίφημα 920 εκατ. ευρώ- και του κόστους των εκπτώσεων, ύψους 335 εκατ. ευρώ που έδωσε η ΔΕΗ, καθώς και για τις επιστροφές 67 εκατ. ευρώ από την Αγορά Εξισορρόπησης αλλά και τα πολύ υψηλά περιθώρια κέρδους από τις μη οριακές μονάδες (λιγνίτες, υδροηλεκτρικά, παλαιές ΑΠΕ)
Ο πρόεδρος της ΡΑΕ αναφέρθηκε στη μεγάλη αύξηση των παραπόνων από τους καταναλωτές, παράπονα όχι μόνον για τους φουσκωμένους λογαριασμούς αλλά και για τους Διαχειριστές. Ανακοίνωσε δε ότι η ΡΑΕ σκοπεύει να εισάγει τον θεσμό του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή. Υπενθύμισε ότι η Αρχή έχει επιβάλλει πρόστιμα, συνολικού ύψους 3,5 εκατ. ευρώ σε 5 εταιρίες προμήθειας για ληξιοπρόθεσμες οφειλές και ότι ελέγχει άλλους 12 προμηθευτές για το ζήτημα της έγκαιρης προγνωστοποίησης στους πελάτες τους των επικείμενων αλλαγών των όρων της σύμβασης. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΡΑΕ, ο προμηθευτές πρέπει να ειδοποιεί προσωποποιημένα τον πελάτη του 60 ημέρες πριν για σχεδιαζόμενη αλλαγή στους όρους του συμβολαίου.
“Στόχος όλων των ενεργειών αυτών δεν είναι το πρόστιμο, αλλά η επιστροφή χρημάτων στους καταναλωτές” δήλωσε ο κ. Δαγούμας
Επανάλαβε ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής αποτέλεσε μία καθαρά εμπορική-επιχειρηματική απόφαση των εταιριών προμήθειας και ότι δεν επιβλήθηκε από τη ΡΑΕ. Εκείνο που επέβαλε η ΡΑΕ ήταν στα προφερόμενα τιμολόγια να υπάρχει και σταθερό τιμολόγιο.
Αναφερόμενος στους 8 Διαχειριστές δικτύων ηλεκτρισμού και αερίου που επιβλέπει η Αρχή, είπε ότι έχουν ζητηθεί από τον Μάρτιο τα στοιχεία κόστους και δαπανών για τον υπολογισμό του επιτρεπόμενου εσόδου τους, αλλά ακόμα δεν έχουν υποβληθεί. Προειδοποίησε δε ότι οι μη τεκμηριωμένες δαπάνες θα κόβονται, λέγοντας με νόημα ότι “αυτή τη φορά θα ασχοληθούμε με τον ΔΕΔΔΗΕ”. Πέρυσι το καμπανάκι είχε κτυπήσει για τον ΑΔΜΗΕ
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών σχετικά με την χρονική περίοδο της έρευνας για τα υπερέσοδα των εταιριών ηλεκτρισμού (Οκτώβριος 2021- Μάρτιος 2022), ο κ. Δαγούμας είπε ότι η αύξηση στη τιμή χονδρικής τον Αύγουστο ήταν απαοτέλεσμα κυρίως της υψηλής κατανάλωσης και της σπανιότητας.
Τέλος εξέφρασε την άποψη ότι τα έσοδα από τις δημοπρασίες ρύπων θα πρέπει να οδηγούνται στη χρηματοδότηση έργων εξοικονόμησης ενέργειας και όχι στις ΑΠΕ και διατύπωσε την αντίθεσή του με την επιβολή πλαφόν στις τιμές χονδρικής, γιατί τότε η ελληνική αγορά θα κινδύνευε να γίνει πλήρως εξαγωγική, πράγμα που θα μπορούσε να δημιουργήσει ακόμα και πρόβλημα επάρκειας. Χαρακτήρισε ρεαλιστικό το νέο μηχανισμό στήριξης που παρουσίασε η κυβέρνηση με το πλαφόν ανά τεχνολογία, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι στο πλαίσιο του νέου μηχανισμού η ανώτατη αποζημίωση για τις ΑΠΕ θα μπορούσαν να ήταν τα 85 ευρώ/ MWh. Σχολιάζοντας τα μέτρα άλλων χωρών για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών ρεύματος, ως πιο πετυχημένο χαρακτήρισε το νορβηγικό μοντέλο, που όμως έχει την πολυτέλεια να μπορεί να χρηματοδοτείται από τα ”υπερέσοδα” του νορβηγικού Ταμείου Υδρογονανθράκων και ως πιο αποτυχημένο το βρετανικό.