«Δυστυχώς δεν είναι μια short term κρίση, είναι μια long term κρίση και δεν θα φύγει σε 6 μήνες», είπε ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων και πρόεδρος του Συμβουλίου του ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη Ανδρέας Σιάμισιης μιλώντας το βράδυ της Τετάρτης στη γενική συνέλευση του ΣΕΒΤ.
Ο κ. Σιάμισιης τόνισε ότι το πρόβλημα του ενεργειακού κόστους είναι δομικό και δεν θα λυθεί άμεσα, τόνισε ότι η αύξηση των τιμών δεν έχει σχέση ούτε με τις αγορές ούτε με τον πόλεμο στην Ουκρανία. “Αυτό που ζούμε σαν ενεργειακή κρίση είναι αποτέλεσμα της απόφασης που ελήφθη τις τελευταίες δεκαετίες να πάμε σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Και είτε το θέλουμε είτε όχι αυτό έχει ένα κόστος” ανέφερε ο ίδιος. Και σημείωσε: “δεν περιμένουμε τεράστια μείωση στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας. Θα μειωθεί αλλά δεν θα μειωθεί ούτε στο επόμενο τρίμηνο ούτε στο επόμενο εξάμηνο”.
Ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ, είπε πως η ηλεκτρική ενέργεια επηρεάζει άμεσα τα έξοδα του εργοστασίου, αλλά το μεγάλο πρόβλημα για τη βιομηχανία, όπως ανέφερε, είναι οι πρώτες ύλες, η διακίνηση και το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Απευθυνόμενος στα μέλη του ΣΕΒΤ, τα κάλεσε να πιέσουν για να μην φύγουν οι επιδοτήσεις, να προχωρήσουν σε κινήσεις που θα περιορίσουν το ενεργειακό κόστος, όπως η συνεγασία με τους παρόχους αλλά και η επένδυση στο net metering. “Μιλήστε με τους παρόχους, δείτε αν μπορείτε να πετύχετε μικρότερο κόστος ή αν θα μπορέσουν να επιμερίσουν τις πληρωμές πιο πίσω” είπε.
Σημείωσε πως η τιμή στο φυσικό αέριο, που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ηλεκτρική ενέργεια, έχει πενταπλασιαστεί, ωστόσο η εξάρτηση της χώρας από το φυσικό αέριο φθάνει στο 30-40%. Όπως είπε, το φυσικό αέριο έρχεται κυρίως από τη Ρωσία, ένα μεγάλο μέρος από το Αζερμπαϊτζάν και το υπόλοιπο με LNG.
“Για αυτό είναι σημαντικό σαν χώρα να αποκτησουμε τις υποδομές να φέρνουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο γιατί είναι θέμα ασφάλειας εφοδιασμού και όχι τόσο τιμής” είπε ο κ. Σιάμισιης.
Σχετικά με την αύξηση της τιμής των καυσίμων και ειδικά του πετρελαίου κίνησης που επηρεάζει το μεταφορικό κόστος των επιχειρήσεων είπε πως το 90% της τιμής του προσδιορίζεται από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και τους φόρους. «Το λέω αυτό γιατί πολλοί θεωρούν ότι οι υψηλές τιμές καυσίμων βολεύουν εταιρείες όπως είμαστε εμείς. Η αλήθεια είναι ότι δεν βολεύουν”.