Eμφαση στον “Κάθετο Διάδρομο”, δηλαδή τον αγωγό αερίου που δημιουργείται από τη διασύνδεση των δικτύων Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας, καθώς και στο ελληνικό τμήμα του ρωσικού αγωγού “Turkish Stream” με πιθανή επέκταση όχι μόνον προς τη πΓΔΜ και τη Σερβία αλλά και προς την Ιταλία έδωσε ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης, στην ομιλία του στο συνέδριο του Economist
“Δεν δεχόμαστε εντολές. Καθοδηγούμαστε μόνον από το εθνικό μας συμφέρον.....Γι'αυτό εργαζόμαστε υπεύθυνα για τον κάθετο διάδρομο που θα συνδέει τον αγωγό ΤΑΡ (Transadriatic Pipeline) με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία..... γι' αυτό και είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε στο έδαφός μας έναν αγωγό με ρωσικό φυσικό αέριο, ο οποίος θα θέλαμε να κατευθυνθεί όχι μόνον προς τη πΓΔΜ αλλά και προς την Ιταλία” είπε ο υπουργός. Επανέλαβε δε ότι, η τελική συμφωνία για τον “Κάθετο Διάδρομο” θα υπογραφεί εντός των επόμενων εβδομάδων, το πιθανότερο στο τέλος του μήνα, όπως προβλέπει η κατ' αρχήν συμφωνία.
Η όδευση προς Ιταλία του “Greek Stream” - ακόμα η ονομασία της επέκτασης επί ελληνικού εδάφους του αγωγού Turkish Stream δεν έχει αποφασιστεί- σχεδιάζεται μέσω της αναβίωσης του αγωγού IGI, Ελλάδος- Ιταλίας, το έργο που είχε διεκδικήσει τη μεταφορά του αερίου από το Αζερμαιτζάν, αλλά αποκλείστηκε λόγω της επιλογής του ΤΑΡ.
O IGI είναι πρότζεκτ της εταιρίας “Poseidon” κοινοπραξίας της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, με τους εκπροσώπους της οποίας είχε πρόσφατα συνάντηση ο υπουργός. Παρά την απόρριψή του από τους Αζέρους, η ΔΕΠΑ και η Edison κράτησαν πάντα ζωντανό το σχέδιο για τον IGI, ο οποίος έχει προταθεί και για τη μεταφορά στην Ιταλία του αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο – ενδεχομένως και την Ελλάδα αν βρεθεί τελικά αέριο στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης- , σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί ο αγωγός EastMed, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου ως την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα.
Η προοπτική του IGI ως προέκταση του “Greek Stream” τέθηκε στο τραπέζι στη συνάντηση της αντιπροσωπείας της Edison με τον κ. Λαφαζάνη.
Οι Ιταλοί δεν έπαψαν ποτέ να ενδιαφέρονται για τη δυνατότητα μεταφοράς ρωσικού αερίου. Ο μεγαλύτερος ιταλικός ενεργειακός όμιλος, στον οποίο μετέχει το ιταλικό δημόσιο, η ENI ήταν συνεταίρος με μειοψηφικό μερίδιο της ρωσικής Gazprom στον αγωγό South Stream, που ματαιώθηκε. Μάλιστα, η θυγατρική του ομίλου “Saipem”, μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες στον κόσμο στις κατασκευές αγωγών και εγκαταστάσεων εξόρυξης υδρογονανθράκων, η οποία είχε αναλάβει το πρώτο τμήμα του South Stream, τον υποθαλάσσιο αγωγό Ρωσίας- Βουλγαρίας, τώρα κατασκευάζει το αντίστοιχο τμήμα του “Turkish Stream”, Ρωσίας – Τουρκίας.
Η υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς ρωσικού αερίου όμως εξαρτάται άμεσα από τις θέσεις της Ουάσινγκτον και των Βρυξελλών, που μέχρι σήμερα αντιδρούν έντονα στην κατασκευή του.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με τον ΤΑΡ και την προς τα ανατολικά Βαλκάνια επέκτασή του, τον “Κάθετο Διάδρομο”, έργα που έχουν την πλήρη υποστήριξη των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
'Ισως γι'αυτό να μην θορυβούνται οι Αζέροι από τις διάφορες κατά καιρούς δηλώσεις στελεχών της νέας κυβέρνησης, αν και ο αρμόδιος υπουργός κ. Λαφαζάνης έχει εκφράσει πολλές φορές δημοσίως την στήριξή του. . Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν, Νατίγκ Αλίγιεβ. «Οι δηλώσεις που κάνουν ορισμένοι δεν έχουν σημασία, καθώς διαθέτουμε διεθνώς αναγνωρισμένα έγγραφα», είπε. Όπως υπογράμμισε, για εκείνον αρκούν οι παλαιότερες δηλώσεις των Ελλήνων αξιωματούχων κατά τη συνδιάσκεψη στο Μπακού στις 12 Φεβρουαρίου 2015, σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα συνεχίζει να στηρίζει το πρότζεκτ και τηρεί τις υπάρχουσες συμφωνίες. Πρόσθεσε ότι ο ΤΑΡ είναι ένα ευρωπαϊκό σχέδιο και μάλιστα δήλωσε: «Πιστεύω ότι η Ευρώπη πρέπει να έχει μια επιρροή σε κάποια θέματα εφόσον αυτό χρειάζεται».
Η κοινοπραξία του ΤΑΡ, τόνισε, έχει κλείσει ήδη συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση και εκείνη με τη σειρά της έχει κλείσει συμφωνίες με την Αλβανία και την Ιταλία. «Το σχέδιο του ΤΑΡ, όπως άλλα σχέδια, προχωρά. Εδώ στο Αζερμπαϊτζάν οι εργασίες προχωρούν με γρήγορο ρυθμό, είμαστε μπροστά από το χρονοδιάγραμμα στο Σαχ Ντενίζ και στον αγωγό του Νοτίου Καυκάσου», κατέληξε ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν.
Μανταλένα Πίου