Κατά 11% ζητεί ο ΔΕΣΦΑ να αυξηθούν τα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου στο αναθεωρημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2022-2031, εξ αιτίας του κόστους των αυξημένων επενδύσεων και κυρίως του έργου αύξησης δυναμικότητας του συμπιεστή στην Κομοτηνή για την εξαγωγή αερίου στη Βουλγαρία, μέσω του αγωγού IGB.
Το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ έχει τεθεί από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση έως τη Δευτέρα 25 Ιουλίου.
Ας σημειωθεί πάντως ότι, μεσοσταθμικά, από 1ης Ιανουαρίου 2022 έχουν μειωθεί κατά περίπου 20% τα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου. Η μείωση κυμαίνεται ανάλογα με το σημείο εισόδου, από 17% έως και 24%, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται για το 2022 στα 3 ευρώ/MWh. Πρόκειται για μείωση, η οποία οφείλεται κυρίως στις υψηλές καταναλώσεις και την άνοδο της ζήτησης, που είχε προβλεφθεί για το 2022- και η οποία, ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι αντισταθμίζει εν μέρει την αύξηση που προβλέπει το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα.
Η αύξηση της δυναμικότητας του συμπιεστή της Κομοτηνής ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες γειτονικών χωρών, όπως η Βουλγαρία είναι και η βασική αιτία που ο ΔΕΣΦΑ χαρακτηρίζει επείγουσα την έγκριση της αναθεώρησης του ΔΠΑ. Ο Διαχειριστής θεωρεί επίσης ότι η εν εξελίξει ενεργειακή κρίση καθιστά υποχρεωτική την έναρξη υλοποίησης έργων όπως η αναβάθμιση του συμπιεστή της Κομοτηνής το ταχύτερο δυνατό.
Σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα η δυναμικότητα του συμπιεστή της Κομοτηνής θα αυξηθεί από 7 MWh σε 12,5 MWh, ενώ σχεδιάζεται και η περαιτέρω αναβάθμιση στις 17,5 MWh με χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα RePower EU.
Aς σημειωθεί ότι η αναθεώρηση αφορά στο Δεκαετές Πρόγραμμα που είχε υποβάλει ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ τον Ιούνιο του 2021 και η έγκρισή του εκκρεμούσε. Οι επενδύσεις του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης ανέρχονται συνολικά σε 855,7 εκατ. ευρώ από 830 εκατ ευρώ που προέβλεπε το σχέδιο το Ιουνίου 2021.
Η αύξηση του κόστους των επενδύσεων αποδίδεται κυρίως στην άνοδο του κόστους των υλικών, ειδικά για τους αγωγούς της Δυτική Μακεδονία (167 εκατ. έναντι αρχικού κόστους 110 εκατ.) της Πάτρας (98 εκατ. από 85), της Γευγελής (67 από 51,4 εκατ., αφορά την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία, που σήμερα τροφοδοτείται αποκλειστικά μέσω Βουλγαρίας), της σύνδεσης με το πλωτό ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης (26 από 13 εκατ.) και της Κορίνθου (15 από 9,9 εκατ.) κ.α. Οι αγωγοί της Δυτική Μακεδονίας και της Πάτρας έχουν σχεδιαστεί για να μπορούν να λειτουργήσουν και με υδρογόνο.
Το αναθεωρημένο ΔΠΑ του ΔΕΣΦΑ προβλέπει πάντως και τη μείωση του του κόστους επένδυσης για την τροφοδοσία των Ιωαννίνων., καθώς αντί της κατασκευής αγωγού, προκρίνει την προμήθεια της περιοχής με υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο θα μεταφέρεται με βυτία σε αποθήκες στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα. Έτσι το κόστος της εν λόγω επένδυσης μειώνεται από 150 εκατ. ευρώ σε 85 εκατ. ευρώ. Η ίδια λύση εξετάστηκε και για την Πάτρα αλλά εγκαταλείφθηκε, καθώς έχει ήδη δρομολογηθεί ο αγωγός που προγραμματίζεται να λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2025