Eνα νέο μηχανισμό, που θα αποζημιώνει τους καταναλωτές ηλεκτρισμού στην περίπτωση που μείνουν χωρίς ρεύμα λόγω βλάβης στο δίκτυο, προωθεί η ΡΑΕ , με βάση σχετική εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο μηχανισμός που θα έχει μόνιμο χαρακτήρα αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του 2023. Η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ εξετάστηκε χθες από την ολομέλεια της ΡΑΕ, η οποία πολύ σύντομα, ενδεχομένως και σήμερα, θα θέσει σε διαβούλευση το σχετικό σχέδιο.
Σε πρώτη ανάγνωση πάντως η αποζημίωση που προτείνει ο ΔΕΔΔΗΕ δεν φαίνεται να ικανοποίησε τα στελέχη της ΡΑΕ, ανέφεραν έγκυρες πηγές. Και τούτο, γιατί το ποσό των 5-6 ευρώ/ημέρα που προβλέπει ο Διαχειριστής θεωρήθηκε σχετικά χαμηλό. Από την άλλη πλευρά οΔΕΔΔΗΕ υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να αυξήσει το ύψος της αποζημίωσης, καθώς δεν υπάρχουν έξυπνοι μετρητές στην χαμηλή τάση που θα παρείχαν αξιόπιστα στοιχεία για τις παροχές που διακόπτονται λόγω βλάβης και για τη διάρκεια της διακοπής. Για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ηλεκτροδότησης σε μια περιοχή ενδέχεται να αποζημιώνονται και καταναλωτές, οι οποίοι ηλεκτροδοτούνταν κανονικά.
Η ΡΑΕ πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, επιδιώκει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο αποζημίωσης, με υψηλότερα ποσά, τα οποία θα αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου. Με αυτή τη “ποινή”, η ΡΑΕ θέλει να δώσει ένα κίνητρο στον ΔΕΔΔΗΕ να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Άλλωστε μπορεί η Αρχή να αναγνωρίζει το πρόβλημα που δημιουργεί η απουσία των έξυπνων μετρητών, γνωρίζει όμως ότι εδώ και μία δεκαετία ο Διαχειριστής κάνει διαγωνισμούς για την εγκατάσταση τηλεμέτρησης, οι οποίοι μονίμως καταλήγουν στις καλένδες.
Για τον εν εξελίξει διαγωνισμό των τηλεμετρητών, η ΡΑΕ έχει ζητήσει ενημέρωση για την πορεία των διαδικασιών με καταληκτική ημερομηνία παρουσίασης των στοιχείων στο τέλος Νοεμβρίου. Τελικώς, μετά από αίτημα του Διαχειριστή δόθηκε μία μικρή παράταση, η οποία μάλλον προοιωνίζεται και μία καθυστέρηση στον διαγωνισμό, που έχει προκηρυχθεί από τη σημερινή διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ και έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον επτά εταιριών.
Η αξιολόγηση των προσφορών ξεκίνησε στα μέσα Ιουνίου, αλλά ακόμα οι αρμόδιες επιτροπές δεν έχει καταλήξει στη short list, με τις εταιρίες που προκρίνονται στη δεύτερη φάση.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ, η εγκατάσταση των μετρητών σε όλες τις παροχές στη χώρα θα γίνει σταδιακά έως το 2030.Γι΄αυτό το λόγο, επειδή κάθε χρόνο θα αντικαθίστανται παλαιά ρολόγια με σύγχρονους μετρητές, η ΡΑΕ επιδιώκει να αυξάνεται η αποζημίωση που θα δίνει ο Διαχειριστής για τις βλάβες δικτύου.
Το νέο πλαίσιο των αποζημιώσεων δεν θα αφορά σε ζημιές οικιακών συσκευών, ηλεκτρονικών υπολογιστών κλπ, που έχουν προκληθεί από βλάβες του δικτύου. Για τις περιπτώσεις αυτές ο ΔΕΔΔΗΕ εφαρμόζει ήδη ένα σύστημα αποζημιώσεων, το οποίο μέχρι στιγμής έχει αποδειχθεί εξαιρετικά δύσχρηστο για τους καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να αποδείξουν ότι η ζημιά της συσκευής οφείλεται σε βλάβη του δικτύου ή σε αυξομειώσεις τάσης.
Η αποζημίωση των καταναλωτών για διακοπές ηλεκτροδότησης εξ αιτίας βλάβης του δικτύου βρέθηκε στο προσκήνιο μετά τις εκτεταμένες διακοπές ρεύματος τον Ιανουάριο του 2022 λόγω της κακοκαιρίας. Τότε η ΡΑΕ ζήτησε από τον ΔΕΔΔΗΕ να υποβάλει εισήγηση, με βάση ότι ισχύει για τις αποζημιώσεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.