Παρατείνεται ως τις 25 Ιανουαρίου 2023 η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στο market test της “Διώρυγα Gas”, θυγατρικής της Μότορ ¨Οιλ με αντικείμενο την ανάπτυξη πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου (LNG).
Σύμφωνα με την εταιρία, η χρονική μετατόπιση της προθεσμίας, από τις 15 Δεκεμβρίου που έληγε κανονικά, οφείλεται στο έντονο ενδιαφέρον των υποψήφιων χρηστών ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος σε όλους τους υποψηφίους να συμμετάσχουν τη διαδικασία, η οποία αφορά στη δέσμευση χωρητικότητας του πλωτού σταθμού αποθήκευσης/επανεριοποίησης (FSRU).
Στην πρώτη μη δεσμευτική φάση του market test, που είχε διενεργηθεί απ΄τις 22 Οκτωβρίου 2021 ως τις 14 Ιανουαρίου 2022 είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον 15 εταιρίες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ας σημειωθεί ότι στην εν εξελίξει τελική φάση του market test μπορούν να λάβουν μέρος και ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι δεν συμμετείχαν στο πρώτο στάδιο.
Το πρότζεκτ της Διώρυγα Gas προβλέπει τη δημιουργία ενός Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) με πλατφόρμα πρόσδεσης και φόρτου – εκφόρτωσης, πλωτή αποθηκευτική δεξαμενή LNG, χωρητικότητας 135.000-210.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου, μονάδα επαναεριοποίησηςκαι διοχέτευσης στο σύστημα 132.000 KWh/ημέρα (48,2εκ. KWh ετησίως) με λειτουργία 24 ώρες τη μέρα/365 μέρες το χρόνο, καθώς και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου στο σημείο διασύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς. Το πλωτό τερματικό θα εγκατασταθεί στον κόλπο των Αγίων Θεοδώρων, κοντά στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Μοτορ Οιλ. Είναι ο πρώτος πλωτός σταθμός LNG που προγραμματίζεται να εγκατασταθεί στη Νότιο Ελλάδα, που έχει και τη μεγαλύτερη κατανάλωση φυσικού αερίου.
To LNG θα μεταφέρεται στη μονάδα από ειδικά πλοία, μέγιστης αποθηκευτικής ικανότητας 263.000m3 (τα οποία θα αγκυροβολούν παράλληλα στη μονάδα FSRU - ship to ship transfer) και θα αποθηκεύεται στις ειδικά σχεδιασμένες κρυογενικές δεξαμενές του σταθμού.
Στη συνέχεια, θα επαναεριοποιείται εντός της μονάδας και θα διοχετεύεται στο εθνικό σύστημα. Εκτός της απευθείας παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα, ο σταθμός θα έχει τη δυνατότητα μεταφόρτωσηςLNG σε πλοία μικρότερης χωρητικότητας ή σε βυτιοφόρα φορτηγά.
Mε την προσθήκη του κατάλληλου εξοπλισμού, η Διώρυγα Gas θα έχει τη δυνατότητα απευθείας εισαγωγής υδρογόνου στοεθνικό δίκτυο (Hydrogen-ready).
Η επενδυτική απόφαση για το έργο θα ληφθεί αφού ολοκληρωθεί το market test. Στόχος είναι το FSRU να τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του 2024.
Ας σημειωθεί ότι η Διώρυγα Gas έχει ήδη καταθέσει τον επενδυτικό φάκελο του έργου, προϋπολογισμού 339,6 εκατ. ευρώ στο Enterprise Greece, με στόχο την ένταξη του στις στρατηγικές επενδύσεις, πράγμα που θα σημάνει την ταχεία αδειοδότησή του.
Το FSRU στους Αγίους Θεοδώρους αναμένεται να ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με την προσθήκη ενός νέου σημείου εισόδου LNG από τρίτες χώρες, χωρίς να απαιτείται διασύνδεση μέσω αγωγού. Πέρα από την εξυπηρέτηση της εγχώριας αγοράς, το έργο εκτιμάται ότι θα στηρίξει την ανάδειξη της Ελλάδας σε πύλη εισόδου φυσικού αερίου για την ΝΑ Ευρώπη.