Οι προπαρασκευαστικές συζητήσεις για τον αγωγό Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς, ο οποίος θα μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο στη γειτονική χώρα, φαίνεται ότι έχουν ήδη ξεκινήσει, με τον όμιλο Κοπελούζου να προωθεί το έργο από ελληνικής πλευράς, έναν αγωγό για τον οποίο η Βουλγαρία δείχνει πλέον έντονο ενδιαφέρον, στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησής της από το ρωσικό πετρέλαιο.
Το νέο πρότζεκτ, μπορεί να μοιάζει με αναβίωση του παλαιού σχεδίου για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, ο οποίος θα μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο στη Μεσόγειο και δεν έγινε ποτέ, τώρα όμως αφορά σε έναν κατά πολύ μικρότερης μεταφορικής ικανότητας και πολύ χαμηλότερου κόστους αγωγό, της τάξης των 10.000 τόνων, σε αντίστροφη ροή, δηλαδή από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς και σε διαφορετική διαδρομή, από την αρχικά σχεδιαζόμενη.
Ο όμιλος Κοπελούζου θα είναι κατά πασά πιθανότητα ο φορέας υλοποίησης του έργου, όπως προκύπτει από δηλώσεις κορυφαίου στελέχους του.
Σε πολιτικό επίπεδο οι συζητήσεις μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας έχουν ήδη ξεκινήσει, με τη Σόφια να δείχνει έντονο ενδιαφέρον, καθώς η παρέκκλιση που έχει λάβει από την ΕΕ και της επιτρέπει να εισάγει ρωσικό πετρέλαιο παρά τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, λήγει στο τέλος του 2024.
Σήμερα η Βουλγαρία τροφοδοτείται κυρίως με ρωσικό πετρέλαιο. Επιδιώκοντας να αποφύγει στο μέλλον όλη η τροφοδοσία της με πετρέλαιο από τρίτες χώρας να διέρχεται υποχρεωτικά από τα ήδη κορεσμένα Στενά του Βοσπόρου, η Σόφια αναζητά μία ακόμα διέξοδο μέσω του πετρελαιαγωγού Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι συζητήσεις για την εν λόγω εναλλακτική διαδρομή περιλαμβάνουν και την πιθανή επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας στη Βουλγαρία και της Κωστάντζας στη Ρουμανία.
Το 2007, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρωσία είχαν υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή ενός αγωγού μήκους 258 χιλιομέτρων, ο οποίος θα μετέφερεπετρέλαιο της Ρωσίας και της Κασπίας στη Μεσόγειο από το λιμάνι Μπουργκάς της Μαύρης Θάλασσας στη Βουλγαρία ως την Αλεξανδρούπολη. Εκείνη την εποχή το κόστος του αγωγού είχε εκτιμηθεί σε περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ (1,05 δισεκατομμύρια δολάρια). Το 2011 όμως το πρότζεκτ αυτό ανεστάλη οριστικά, με τη Βουλγαρία να επικαλείται περιβαλλοντικούς λόγους για τη ματαίωσή του. Σύμφωνα με δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου πάντως , καθοριστικό ρόλο έπαιξαν και γεωπολιτικοί λόγοι, καθώς τόσο η Ουάσιγκτον όσο και οι Βρυξέλλες δεν είχαν κρύψει ποτέ την αντίθεσή τους με το πρότζεκτ.
Στη νέα του εκδοχή, ο πετρελαιαγωγός Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς σχεδιάζεται για να δώσει λύσεις στην πετρελαϊκή τροφοδοσία ορισμένων χωρών των Βαλκανίων, που μέχρι σήμερα εφοδιάζονται κυρίως (και κάποιες αποκλειστικά) με ρωσικό πετρέλαιο.
Ας σημειωθεί από από τις 5 Δεκεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή η απόφαση των Βρυξελλών για την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν κατά της Μόσχας, εξ αιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Για τις χώρες που δεν είχαν εναλλακτικές λύσεις έχει δοθεί εξαίρεση υπό όρους, από την απαγόρευση.
Η υλοποίηση του έργου θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό hub, μετά την ολοκλήρωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης αερίου (FSRU) που ήδη κατασκευάζεται από τη Gastrade, το δεύτερο ανάλογο σταθμό που σχεδιάζει η εταιρία , το Θράκη FSRU και τη νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης, ισχύος 840 MW, κοινό έργο των εταιριών ΔΕΗ-ΔΕΠΑ Εμπορίας- Damco (όμιλος Κοπελούζου), την έναρξη των εργασιών κατασκευής της οποίας κήρυξε το Σάββατο 14 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.