Ποσό, της τάξης των 68,7 εκατ. ευρώ καλείται να επιστρέψει ο ΑΔΜΗΕ το 2023 σε όλους τους καταναλωτές ηλεκτρισμού, μέσω μείωσης των χρεώσεων χρήσης δικτύου, σύμφωνα με σχετική απόφαση της ΡΑΕ.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο μέρος από το ποσό, συνολικού ύψους €75.805.940,22, που συγκέντρωσε ο ΑΔΜΗΕ ως έσοδα από την εκχώρηση δικαιωμάτων πρόσβασης στις διεθνείς διασυνδέσεις της χώρας. Τα έσοδα αυτά αφορούν αθροιστικά τον Δεκέμβριο του 2021 και τη χρονική περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2022. Βάσει των σχετικών κανονισμών του ACER και ορισμένως παραδοχών της Ρυθμιστικής Αρχής σχετικά με τις δαπάνες και τις επενδύσεις του Διαχειριστή, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το ποσό των €68.674.943,39 για να μειώσει τις χρεώσεις χρήσης συστήματος το 2023.
Για το υπόλοιπο μέρος των εσόδων, η απόφαση της ΡΑΕ προβλέπει τη διάθεση €6.530.996,83 για την ολοκλήρωση της διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας «Νέα Σάντα-Μαρίτσα» εντός του2023 και 600.000 ευρώ για το έργο της διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Ολα τα ποσά, όπως αναφέρει η απόφαση της ΡΑΕ για τη “Χρήση εισοδήματος συμφόρησης από την εκχώρηση δικαιωμάτων πρόσβασης στις διεθνείς διασυνδέσεις της χώρας βάσει του Κανονισμού 943/2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου” προέρχονται από
τα στοιχεία που απέστειλε ο ΑΔΜΗΕ στην Αρχή και αφορούν σε έσοδα €75.805.940,22 και σε συνολικές δαπάνες 298.605,87 ευρώ για τις δημοπρασίες τύπου JAO (€ 207.043,37) και SEE CAO (€ 91.562,50), για το ίδιο χρονικό διάστημα. Τα κόστη αυτά θα ληφθούν υπόψη για τον υπολογισμό του Απαιτούμενου Εσόδου ΕΣΜΗΕ για το 2023, σύμφωνα με τη σχετική μεθοδολογία υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου ΕΣΜΗΕ .
O ΑΔΜΗΕ στην εισήγησή του ζητεί να χρησιμοποιήσει ποσό € 31.000.721,45 για την κάλυψη του κόστους δύο έργων διεθνών διασυνδέσεων:
α) τη διασύνδεση Ελλάδας-Τουρκίας, συνολικού κόστους €24,2εκ
β) την ολοκλήρωση της διασυνδετικής γραμμής «400kV Νέα Σάντα-Μαρίτσα» (διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας), ύψους €6,8εκ.
Ας σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος της γραμμής «Νέα Σάντα-Μαρίτσα» ανέρχεται στα €11.300.721,45, όμως τμήμα αυτού του ποσού, όπως αναφέρει η ΡΑΕ και συγκεκριμένα €269.724,62 αφορά σε μελέτες και έχει χρηματοδοτηθεί από το μηχανισμό «Connecting Europe Facility-CEF. Ως εκ τούτου το ποσό αυτό αφαιρείται ενώ έχει εγκριθεί και η διατήρηση €4,5εκ στο Αποθεματικό.
Όσον αφορά στη διασύνδεση Ελλάδας-Τουρκίας, η ΡΑΕ επισημαίνει ότι το έργο πρόκειται να ξεκινήσει το 2023 και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2029, ενώ οι περισσότερες δαπάνες πρόκειται να πραγματοποιηθούν κατά την περίοδο 2027- 2029. Στο πλαίσιο αυτό, “η Αρχή έκρινε σκόπιμο να εγκρίνει την κάλυψη του κόστους του έργου από το έσοδο που προέκυψε από το εισόδημα συμφόρησης των μηνών Δεκέμβριος 2021 – Σεπτέμβριος 2022, μόνο αναφορικά με το ποσό των € 600.000 ,το οποίο αφορά σε δαπάνες του έτος 2023, και να διαθέσει το υπόλοιπο ποσό, € 68.674.943,39, για την μείωση του Απαιτούμενου Εσόδου 2023.” αναφέρει η απόφαση.
Το κόστος του έργου διασύνδεσης Ελλάδας- Τουρκίας πρόκειται να καλυφθεί σταδιακά μέσω αντίστοιχων εσόδων από διασυνδετικά δικαιώματα που θα συγκεντρωθούν τα επόμενα έτη, παράλληλα με την υλοποίηση του έργου.