Οι παραγωγοί βιοντίζελ, ανανεώσιμων πηγών ντίζελ και βιοκαυσίμων αεροσκαφών οδεύουν προς μια κρίση στην προμήθεια πρώτων υλών από τώρα έως το 2027, εάν δεν αλλάξουν οι τρέχουσες τάσεις. Η ζήτηση για φυτικά έλαια, απόβλητα και υπολειμματικά έλαια και λίπη αυξάνεται κατά 56% σε 79 εκατομμύρια τόνους κατά την προβλεπόμενη περίοδο .
Τα καύσιμα που παράγονται από απόβλητα και υπολείμματα έχουν ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση επειδή ικανοποιούν τους στόχους της πολιτικής για τα Αέρια Θερμοκηπίου και τις πρώτες ύλες στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Στην πραγματικότητα, τα απόβλητα και τα υπολείμματα αναμένεται να χρησιμοποιηθούν για το 13% της παραγωγής βιοκαυσίμων το 2027, από 9% το 2021.
Ωστόσο, η ζήτηση πλησιάζει τα όρια προσφοράς των απορριμμάτων και υπολειμμάτων που χρησιμοποιούνται περισσότερο. Μπορεί οι αγορές είναι να είναι δυναμικές, αλλά οι υψηλές τιμές είναι ένα μήνυμα για την αναζήτηση νέων προμηθειών, γεγονός που ωθεί την ανάπτυξη κυβερνητικών προγραμμάτων και την καινοτομία του κλάδου για να αποφευχθεί η κρίση.
Σε σύγκριση με τα απόβλητα και τα υπολείμματα, τα σάκχαρα και τα άμυλα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή αιθανόλης βρίσκονται υπό λιγότερη πίεση. Αν και η ζήτηση βιοκαυσίμων για αυτές τις πρώτες ύλες αυξάνεται, η παραγωγή ζαχαροκάλαμου και αραβοσίτου αυξάνεται επίσης , διατηρώντας το μερίδιο που αφιερώνεται στην παραγωγή βιοκαυσίμων σχεδόν σταθερό σε σχέση με την πρόβλεψη.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρώπη, η Βραζιλία και η Ινδονησία ευθύνονται για την πλειονότητα της αύξησης της κατανάλωσης βιοντίζελ, ανανεώσιμων πηγών ντίζελ και βιο-καυσίμου αεροσκαφών. Συνδυαστικά, η ζήτηση για αυτά τα καύσιμα αυξάνεται κατά 44% ή 21 δισεκατομμύρια λίτρα στην εξεταζόμενη περίοδο 2022-2027.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες , το πρότυπο ανανεώσιμων πηγών καυσίμων, τα πρότυπα καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε κρατικό επίπεδο και οι φορολογικές εκπτώσεις του IRA ενισχύουν τη ζήτηση για ανανεώσιμο ντίζελ και καύσιμο βιο-αεροσκάφους. Οι περισσότερες απαιτήσεις ικανοποιούνται με την εγχώρια παραγωγή από μείγμα πρώτων υλών (π.χ. σογιέλαιο, κραμβέλαιο, αραβοσιτέλαιο, χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και ζωικά λίπη).
Στην Ευρώπη, επίσης, η κατανάλωση ανανεώσιμων πηγών ντίζελ και καυσίμου βιο-αεροσκάφους αυξάνεται περισσότερο. Η συνολική αύξηση της ζήτησης είναι σχετικά μικρή, αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση καταργεί σταδιακά τη χρήση φοινικέλαιου και έχει θέσει όρια σε άλλες πρώτες ύλες, γεγονός που ενισχύει την παραγωγή από απόβλητα, υπολείμματα και κραμβέλαιο .
Εν τω μεταξύ, η Βραζιλία και η Ινδονησία έχουν και οι δύο εντολές ανάμειξης βιοντίζελ που θα γίνουν πιο αυστηρές κατά την περίοδο πρόβλεψης. Οι Ινδονήσιοι κατασκευαστές βιοκαυσίμων χρησιμοποιούν κυρίως φοινικέλαιο για την παραγωγή βιοντίζελ και οι Βραζιλιάνοι βασίζονται στο σογιέλαιο.
Η κατανάλωση φυτικών ελαίων για την παραγωγή βιοκαυσίμων αναμένεται να αυξηθεί κατά 46% σε 54 εκατομμύρια τόνους την περίοδο 2022-2027 , αυξάνοντας το μερίδιο της παραγωγής φυτικών ελαίων που στοχεύει στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης βιοκαυσίμων από 17% σε 23%. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αυτή η αύξηση της ζήτησης μειώνει ήδη τις εκτιμήσεις για τις εξαγωγές σογιέλαιου και υποστηρίζει τις υψηλότερες τιμές.
Το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και τα ζωικά λίπη είναι απίθανο να προσφέρουν ανακούφιση, καθώς έχουν ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση επειδή προσφέρουν χαμηλότερη ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και πληρούν τις απαιτήσεις πρώτης ύλης της ΕΕ . Στην πραγματικότητα, η χρήση χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού και ζωικών λιπών εξαντλεί σχεδόν το 100% των εκτιμώμενων αποθεμάτων κατά την προβλεπόμενη περίοδο. Ακόμη και όταν εξετάζεται ένα ευρύτερο φάσμα αποβλήτων (όπως τα λύματα φοινικελαιουργείου, ταλέλαιο και άλλα χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια αγροτικών επιχειρήσεων), η ζήτηση εξακολουθεί να διογκώνεται σχεδόν στο 65% της παγκόσμιας προσφοράς.
Εάν αυτή η κατάσταση παραμείνει αμετάβλητη καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου πρόβλεψης, θα μπορούσε να υπονομευθεί η δυνατότητα των βιοκαυσίμων να συμβάλουν στις παγκόσμιες προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Το ντίζελ και η βιοκηροζίνη που βασίζονται σε βιολογικά προϊόντα είναι βασικά συστατικά των μονοπατιών καθαρού μηδενισμού, επειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε εφαρμογές θαλάσσιων μεταφορών, αεροπορίας και βαρέων φορτηγών, για τις οποίες υπάρχουν λίγες άλλες επιλογές απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές . Ωστόσο, η επίτευξη μιας καθαρής μηδενικής τροχιάς θα απαιτούσε πάνω από τριπλάσια αύξηση της παραγωγής στην κύρια περίπτωση μας .
Η πρόβλεψη των ειδικών έχει μια σχετικά στατική άποψη των αγορών γεωργικών προϊόντων και χρησιμοποιημένων ορυκτελαίων. Οι απότομες τιμές θα ωθήσουν τις εταιρείες και τις κυβερνήσεις να βελτιώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού πρώτων υλών, να αναζητήσουν νέες προμήθειες και να αναπτύξουν νέες τεχνικές.
Οι πολιτικές και τα προγράμματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και την Ευρώπη θα είναι χρήσιμα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο οδικός χάρτης Sustainable Aviation Grand Challenge στοχεύει στη βελτίωση της κατανόησης της πρόκλησης των πρώτων υλών, στην ενίσχυση του δυναμικού εφοδιασμού και στην υποστήριξη της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών.
Εν τω μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της, και μεμονωμένα κράτη μέλη, όπως η Γερμανία, έχουν προσδιορισμένους σταθερούς στόχους για καύσιμα που παράγονται από λιγότερο ανεπτυγμένα απόβλητα και υπολείμματα.