Σε market test για τα νέα FSRU, τους πλωτούς σταθμούς υγροποιημένου αερίου, που σχεδιάζονται στην Ελλάδα, πρόκειται να προχωρήσει ο ΔΕΣΦΑ, όπως δήλωσε χθες ο κ Μιχάλης Θωμαδάκης, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Διαχειριστή σε εκδήλωση, που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ.
Μέσω του market test o ΔΕΣΦΑ θα επιδιώξει να αξιολογήσει τα πρότζκετ, προκειμένου να σχεδιάσει ανάλογα τις επενδύσεις επαύξησης της δυναμικότητας που θα χρειαστεί το δίκτυο, αποφεύγοντας να υλοποιήσει έργα που στο μέλλον θα καταστούν ανενεργά επειδή δεν θα υλοποηθούν κάποια από τα σχεδιαζόμενα FSRU
Στο πλαίσιο αυτό, εντός των επομένων ημερών ο Διαχειριστής θα προκηρύξει την πρώτη φάση του τεστ για την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος και στη συνέχεια θα προχωρήσει δεύτερη φάση του δεσμευτικού markettest για τον προσδιορισμό των αναγκών της αγοράς για μεταφορά φυσικού αερίου.
Στο markettest θα κληθούν όλοι όσοι σχεδιάζουν η κατασκευάζουν FSRU στην Ελλάδα, καθώς και όσοι ενδιαφέρονται να εισάγουν ή να εξάγουν φυσικό αέριο να δηλώσουν κατ΄αρχήν με μη δεσμευτικό τρόπο τις ανάγκες τους για τα επόμενα χρόνια.
Με βάση τις δηλώσεις αυτές ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για τις ανάγκες επαύξησης της δυναμικότητας του δικτύου την οποία θα υποβάλει προς έγκριση στη ΡΑΕ. Η μελέτη αυτή όταν εγκριθεί από τη ΡΑΕ θα αποτελέσει τη βάση για τη δεύτερη δεσμευτική φάση του markettest που θα προκηρυχθεί το Φθινόπωρο.
Αναφερόμενος στην πορεία της αγοράς αερίου το 2022, ο κ Θωμαδάκης δήλωσε ότι οι εξαγωγές αερίου μέσω του ελληνικού δικτύου τετραπλασιάστηκαν. Βασικός προορισμός ήταν η Βουλγαρία αλλά και την Ιταλία εικονικά, μέσω του αγωγού TAP. Η αύξηση των εξαγωγών αντιστάθμισετη μείωση της εγχώριας κατανάλωσης τόσο για αέριο ηλεκτροπαραγωγής όσο και του αερίου για τη βιομηχανία, το οποίο σχεδόν μηδενίστηκε, γεγονός που δημιουργεί ερωτηματικά για το τι θα γίνει στο μέλλον. Η δυναμικότητα της Ρεβυθούσας έχει εξαντληθεί για τα επόμενα δυο χρόνια, με τις εξαγωγές το 2025 να προβλέπεται ότι θα φθάσουν τα 12 bcm.Οι εισαγωγές εφόσον κατασκευαστούν και τα πέντε FSRU που έχουν ζητήσει πρόσβαση στο δίκτυο μπορεί να ανέλθουν στα 20 bcm. Για τη διακίνηση αυτού του φυσικού αερίου χρειάζεται να διπλασιαστεί η δυναμικότητα του υφιστάμενου συστήματος φυσικού αερίου.
Υπάρχουν ωστόσο και αρκετά ερωτήματα, που είναι δύσκολο να απαντηθούν αυτή τη στιγμή, όπως το ύψος των επενδύσεων, προκειμένου ένα σύστημα αγωγών που έχει κατασκευαστεί για να μεταφέρει αέριο από το Βορά προς το Νότο, να λειτουργήσει αντίστροφα ή τις επιπτώσεις του ανταγωνισμού από την Κροατία η οποία διαθέτει σταθμό αεριοποίησης,καθώς και την Τουρκία η οποία διαθέτει τέσσερις ανάλογους σταθμούς και κατασκευάζει έναν ακόμη. ‘Αγνωστο είναι εξάλλου τι θα συμβεί μετά το τέλος του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας και το εάν η όποια συμφωνία θα περιλαμβάνει την ενέργεια και φυσικά το δίκτυο των αγωγών που ήδη υφίστανται για να τροφοδοτούν την Ευρώπη.