Η έκρηξη των πτήσεων ιδιωτικών αεροσκαφών δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Η ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη από την περιβαλλοντική εκστρατεία της Greenpeace έδειξε ότι ο αριθμός των πτήσεων ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη πέρυσι αυξήθηκε κατά 64% φτάνοντας στο υψηλό ρεκόρ των 572.806.
Οι εκπομπές ιδιωτικών αεριωθούμενων αεροσκαφών, που έχουν δυσανάλογες επιπτώσεις στο περιβάλλον, διαπιστώθηκε ότι υπερδιπλασιάστηκαν στην Ευρώπη το 2022, υπερβαίνοντας τις ετήσιες κατά κεφαλήν εκπομπές άνθρακα 550.000 κατοίκων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερες από τις μισές (55%) των ιδιωτικών πτήσεων στην Ευρώπη, πέρυσι, ήταν εξαιρετικά σύντομες διαδρομές κάτω των 750 χιλιομέτρων και όπως τονίζεται αρμοδίως πρόκειται για ταξίδια που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν με τρένο ή πλοίο.
Αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή που η Ευρώπη διέρχεται μια σφοδρή χειμερινή ξηρασία και λίγο μετά το πιο ξηρό περυσινό καλοκαίρι εδώ και τουλάχιστον 500 χρόνια. Οι επιστήμονες προειδοποίησαν στα τέλη Ιανουαρίου ότι η έλλειψη υπόγειων υδάτων σε ολόκληρη την ήπειρο σημαίνει πως η κατάσταση του νερού είναι πλέον «πολύ επισφαλής». Άρα, «η ανησυχητική αύξηση των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όλη την κλιματική επιστήμη που μας λέει να μειώσουμε αμέσως τις εκπομπές CO2 για να αποτρέψουμε την ολοκληρωτική καταστροφή», δήλωσε η Klara Maria Schenk, ακτιβίστρια μεταφορών για την εκστρατεία Mobility for All της Greenpeace. Η άμεση μείωση των μεταφορών με πετρέλαιο είναι εκ των ουκ άνευ, ξεκινώντας με την απαγόρευση των εξαιρετικά ρυπογόνων ιδιωτικών αεροσκαφών που σπαταλούν ενέργεια, δεν προσφέρουν αξία στους ανθρώπους, αλλά τους επιβαρύνουν με επιβλαβείς εκπομπές, τοξικά μικροσωματίδια και θόρυβο, βλάπτοντας το κλίμα και το περιβάλλον μας. Η ανάλυση διαπίστωσε ότι οι χώρες με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη, πέρυσι, ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία.
Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη το 2022 ήταν η πόλη της Γαλλικής Ριβιέρας της Νίκαιας, η πρωτεύουσα της Γαλλίας, το Παρίσι και η δεύτερη σε πληθυσμό πόλη της Ελβετίας, η Γενεύη.
Η Greenpeace ανέφερε ότι η έρευνα, η οποία διεξήχθη από την ολλανδική περιβαλλοντική εταιρεία συμβούλων CE Delft, βασίστηκε σε δεδομένα που παρείχε η εταιρεία ανάλυσης αεροσκαφών Cirium. Αξιολόγησε όλες τις ιδιωτικές πτήσεις που αναχωρούν από και φτάνουν σε ευρωπαϊκές χώρες από το 2020 έως το 2022 και διαχώρισε αυτά τα ταξίδια ανά έτος, διαδρομή και τύπο αεροσκάφους.
Ορισμένοι τύποι μικρών αεροσκαφών με λιγότερες από τρεις θέσεις αποκλείστηκαν, καθώς επρόκειτο για ταξίδια που χρησιμοποιούνται κυρίως για αναψυχή. Τα δεδομένα εξαιρούν επίσης πτήσεις από και προς το ίδιο αεροδρόμιο και ταξίδια από και προς αεροδρόμια χωρίς μοναδικό κωδικό της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών.
Η χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών έχει εκτιναχθεί στα ύψη εδώ και αρκετό καιρό. Πράγματι, οι μεγάλοι κατασκευαστές ιδιωτικών τζετ αγωνίζονται για να συμβαδίσουν με την άνοδο της ζήτησης από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού, με τους πρώτους αγοραστές να τροφοδοτούν τις πωλήσεις ρεκόρ. Η έκρηξη πλούτου, η ισχυρότερη ζήτηση αναψυχής και η σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών για την Covid-19 είναι μερικοί από τους παράγοντες που φαίνεται να οδηγούν στην αύξηση της ζήτησης ιδιωτικών αεροσκαφών. Οι εκπομπές ιδιωτικών αεριωθούμενων αεροσκαφών στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό από τις εμπορικές αερομεταφορές τα τελευταία χρόνια.
Στοιχεία από τη μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment δείχνουν ότι τα ιδιωτικά τζετ είναι έως και 14 φορές πιο ρυπογόνα από τα εμπορικά αεροπλάνα ανά επιβάτη και έως και 50 φορές πιο ρυπογόνα από τα τρένα. Αυτό συμβαίνει επειδή, σε μόλις μία ώρα, ένα μόνο ιδιωτικό τζετ μπορεί να εκπέμψει δύο μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Εν τω μεταξύ, ο μέσος άνθρωπος στην ΕΕ εκπέμπει 8,2 μετρικούς τόνους ισοδύναμου CO2 κατά τη διάρκεια ενός ολόκληρου έτους.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, οι κορυφαίοι κλιματικοί επιστήμονες στον κόσμο δημοσίευσαν έναν «οδηγό επιβίωσης για την ανθρωπότητα», ζητώντας μια βαθιά, ταχεία και διαρκή μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για να περιοριστεί η θέρμανση στους 1,5 βαθμούς Κελσίου. Αυτό το όριο θερμοκρασίας αναφέρεται στον φιλόδοξο στόχο της συμφωνίας ορόσημο του Παρισιού. Θεωρείται ευρέως ως ένας κρίσιμος παγκόσμιος στόχος, επειδή τα λεγόμενα σημεία ανατροπής γίνονται πιο πιθανά πέρα από αυτό το επίπεδο παγκόσμιας θέρμανσης. Τα σημεία ανατροπής είναι κατώφλια στα οποία μικρές αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε δραματικές αλλαγές σε ολόκληρο το σύστημα υποστήριξης της ζωής της Γης.