Το 2022 ήταν μια ισχυρή χρονιά για τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα (CCUS). Ανακοινώθηκαν περισσότερα από 140 νέα έργα, αυξάνοντας την προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης κατά 80% και την ικανότητα σύλληψης κατά 30%. Τα έργα CCUS ανακοινώθηκαν σε επτά επιπλέον χώρες, στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν το CCUS σε 45.
Από τις αρχές του 2022 λήφθηκαν περίπου 15 τελικές επενδυτικές αποφάσεις σε εφαρμογές στη βιομηχανία, την ηλεκτρική ενέργεια, τη μετατροπή καυσίμου και την άμεση σύλληψη αέρα, από οκτώ το 2021. Αυτό σηματοδοτεί αυξανόμενη εμπιστοσύνη στον κλάδο, εν μέρει λόγω των ειδικών κινήτρων πολιτικής του CCUS στις Ηνωμένες Πολιτείες , τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο . Με ενισχυμένες δεσμεύσεις για το κλίμα. Και με την αύξηση των τιμών του άνθρακα στις αγορές συμμόρφωσης και εθελοντικών διοξειδίου του άνθρακα.
Αυτές οι λεπτομέρειες και άλλα σχετικά με τη λειτουργία και τα προγραμματισμένα έργα μεγάλης κλίμακας CCUS σε όλο τον κόσμο βρίσκονται στη βάση δεδομένων έργων CCUS, την οποία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά ο IEA (Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας) στα τέλη Μαρτίου. Παράλληλα με τα εγχειρίδια CCUS που κυκλοφόρησαν το 2022, η βάση δεδομένων προορίζεται να αποτελέσει ένα εργαλείο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες για να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάπτυξη στο CCUS.
Κατά μήκος της αλυσίδας αξίας CCUS, η πιο σημαντική ανάπτυξη παρατηρείται στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO 2 , ιδιαίτερα στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και την Αυστραλία. Το 2022 ανακοινώθηκαν πάνω από 210 Mt νέας χωρητικότητας αποκλειστικής αποθήκευσης CO 2 , από 100 μτ CO 2 το 2021 και 70 μτ CO 2 το 2020 .
Παρόμοιες δυνατότητες για τη σύνδεση των υποδομών, συμπεριλαμβανομένων των τερματικών συλλογής, των αγωγών και της ναυτιλίας, μπήκαν επίσης στον σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι η προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υπερβαίνει επί του παρόντος την προγραμματισμένη χωρητικότητα σύλληψης έως το 2030, αλλά απαιτείται, ωστόσο, συνεχής και διαρκής ώθηση για να διασφαλιστεί ότι θα αναπτυχθούν αρκετοί χώροι αποθήκευσης και θα υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στα μέσα του αιώνα.
Οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο ότι η ανάπτυξη του CCUS για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές εξαρτάται από την έγκαιρη ανάπτυξη της υποδομής διαχείρισης CO 2 και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμεύσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για την ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO 2 από το 2021, συμπεριλαμβανομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αυστραλία. Η χρηματοδότηση υποστηρίζει σημαντικά ορόσημα στην ανάπτυξη των υποδομών: αυτόν τον μήνα, το CO 2 που δεσμεύτηκε στο Βέλγιο μεταφέρθηκε στη Δανία για έγχυση σε ένα εξαντλημένο κοίτασμα πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Αυτή η ανάπτυξη σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στον τομέα διαχείρισης CO 2. Με λίγες εξαιρέσεις, τα περισσότερα έργα CCUS μέχρι σήμερα λειτουργούσαν με το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο: είναι έργα «πλήρους αλυσίδας» όπου το CO 2 μεταφέρεται από μια εγκατάσταση δέσμευσης σε ένα σημείο έγχυσης, που συνήθως περιλαμβάνει έναν μόνο χειριστή. Αν και αυτό ήταν ένα φυσικό μοντέλο για έργα, τα έργα πλήρους αλυσίδας υποφέρουν από υψηλές επενδύσεις, κινδύνους διασταυρούμενης αλυσίδας και υποχρεώσεις που γεννώνται από έναν μόνο προγραμματιστή. Η διάλυση της αλυσίδας αξίας του CCUS μπορεί να βοηθήσει να μετριαστούν αυτά τα εμπόδια καθώς το CCUS κλιμακώνεται. Το βλέπουμε τώρα να συμβαίνει αυτό, με έργα μερικής αλυσίδας που επικεντρώνονται στη σύλληψη, τη μεταφορά ή την αποκλειστική αποθήκευση που αναπτύσσονται σε σχέση με αναδυόμενες κοινόχρηστες υποδομές εντός κόμβων CCUS. Συνολικά, πάνω από 140 κόμβοι CCUS βρίσκονται σε ανάπτυξη , υπερτριπλάσιοι από ότι το 2021.
Ιστορικά, οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου ήταν ηγέτες στην ανάπτυξη CCUS. Διαχειρίζονται πέντε από τα οκτώ αποκλειστικά έργα αποθήκευσης CO 2 σε λειτουργία και τους περισσότερους από τους υπάρχοντες αγωγούς CO 2 . Μαζί, η Exxon Mobil, η Occidental, η Petrobras και η Chevron συμμετέχουν σε πάνω από το ήμισυ της τρέχουσας επιχειρησιακής ικανότητας σύλληψης. Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου εξακολουθούν να συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό σε έργα CCUS και το CCUS είναι πιθανό να είναι σημαντικό στοιχείο για τη στήριξη της μετάβασης των παραγωγικών οικονομιών. Αυτό και άλλες σκέψεις θα διερευνηθούν φέτος στην επικείμενη δημοσίευση της ΔΟΕ για τη Βιομηχανία Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου και το COP28, που θα βοηθήσει στο πλαίσιο των συζητήσεων στο COP28 παρέχοντας καθοδήγηση σχετικά με το ρόλο των παραγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε ένα μονοπάτι καθαρού μηδενισμού.
Παράλληλα με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, αναδύονται νέοι εξειδικευμένοι παίκτες καθώς η αλυσίδα αξίας του CCUS διασπάται στα συστατικά στοιχεία της. Αυτές περιλαμβάνουν υφιστάμενες εταιρείες που επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους στη διαχείριση CO 2 , όπως οι προγραμματιστές υποδομής φυσικού αερίου που εμπλέκονται όλο και περισσότερο στην κατασκευή και λειτουργία αγωγών CO 2 ως μέρος του χαρτοφυλακίου τους, μερικές φορές μετασκευάζοντας υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία φυσικού αερίου . Οι μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου και οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνονται στη ναυτιλία CO 2 . Χημικές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την τεχνική τους τεχνογνωσία για την ανάπτυξη αποκλειστικών τεχνολογιών σύλληψης, τόσο για τη μείωση των εκπομπών από τις δικές τους εγκαταστάσεις, όσο και για την παροχή λύσεων σύλληψης (συγκέντρωσης) σε τρίτους. Οι εταιρείες μηχανικών έχουν επίσης αναπτύξει ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης, με αρθρωτές ολισθήσεις σύλληψης για εκπομπούς τρίτων.
Εμφανίζονται επίσης νέες εταιρείες που ειδικεύονται σε ένα μέρος της αλυσίδας . Τα Carbon Clean, Svante, ION clean energy και Entropy Inc. είναι όλα παραδείγματα, με ιδιόκτητες λύσεις σύλληψης που προσφέρουν capture-as-a-a-service στους εκπομπούς, είτε ως προγραμματιστές, ιδιοκτήτες και χειριστές της μονάδας είτε μέσω αδειοδότησης τεχνολογίας. Εταιρείες όπως η Storegga, η Summit Carbon Solutions και η Horisont Energi αναπτύσσουν επίσης λύσεις υποδομής μεταφοράς και αποθήκευσης CO 2 . Αυτό το όλο και πιο εξειδικευμένο εταιρικό τοπίο μπορεί να ενισχύσει την καινοτομία και να ενισχύσει τις μειώσεις κόστους σε μέρη της αλυσίδας, καθώς και να επιτρέψει ευκολότερη πρόσβαση σε λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Το μοντέλο κόμβου CCUS κατανέμει το κόστος υποδομής μεταξύ των εκπομπών και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας για να προσεγγίσει εκπομπούς που είναι μικρότερης κλίμακας ή πιο μακριά από αναγνωρισμένες τοποθεσίες αποθήκευσης CO 2 . Στην Ευρώπη, ο 5ος κατάλογος ενεργειακών έργων κοινού ενδιαφέροντος περιλαμβάνει δίκτυα και τερματικούς σταθμούς CO 2 που συνδέουν την Πολωνία και τη Γαλλία με την αποθήκευση στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Summit Carbon Solutions προτείνει την κατασκευή ενός αγωγού CO 2 μήκους 3 200 χλμ που εκτείνεται σε πέντε πολιτείες για τη σύνδεση περισσότερων από 30 μικρής κλίμακας εργοστάσια βιοαιθανόλης με μέση ικανότητα δέσμευσης 0,3 Mt CO 2 ετησίως.
Η ανάπτυξη κόμβων CCUS μπορεί επίσης να στείλει ένα θετικό μήνυμα στους φορείς εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων εκπομπής που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους: εάν επενδύσουν στη δέσμευση CO 2 , θα είναι διαθέσιμη η απαιτούμενη υποδομή διαχείρισης CO 2 . Στο Ηνωμένο Βασίλειο , ο αριθμός των έργων δέσμευσης υπό ανάπτυξη έχει υπερτριπλασιαστεί από την ανακοίνωση του Ταμείου Υποδομής Δέσμευσης και Αποθήκευσης Άνθρακα ύψους 1 δισεκατομμυρίου GBP το 2020. Το έργο μεταφοράς και αποθήκευσης Northern Lights στη Νορβηγία εξετάζει μια τρίτη φάση επέκτασης για να καλύψει τη ζήτηση εκπομπών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για σύνδεση, η οποία επί του παρόντος είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από την προγραμματισμένη χωρητικότητα των δύο πρώτων φάσεων.
Για να διασφαλιστεί ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο τομέα διαχείρισης CO 2 και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές , οι πολιτικές θα πρέπει να αξιοποιούν προληπτικά τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν από νέα επιχειρηματικά μοντέλα CCUS:
Οι κυβερνήσεις διαδραματίζουν βασικό ρόλο στον προγραμματισμό του δικτύου, στο συντονισμό της ανάπτυξης κόμβων και στην επιτάχυνση των χρόνων παράδοσης για άδεια αποθήκευσης. Οι κόμβοι CCUS μπορεί να ενέχουν υψηλότερους κινδύνους αντισυμβαλλομένου που σχετίζονται με την ακύρωση, τη μη διαθεσιμότητα ή την αποτυχία μέρους της αλυσίδας. Οι προσπάθειες για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στον Καναδά , τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης ολοκληρωμένων νομικών και ρυθμιστικών πλαισίων με προβληματισμούς ειδικά για τους κόμβους CCUS, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης τρίτων στην αποθήκευση, των πολυτροπικών διασυνοριακών μεταφορών και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων βάσει του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου. Αυτό ισχύει για τα αναδυόμενα πλαίσια σε όλο τον κόσμο, καθώς και για τις υφιστάμενες ρυθμίσεις, οι οποίες πρέπει να είναι κατάλληλες για το σκοπό. Για παράδειγμα, ο ευρωπαϊκός κανονισμός ΔΕΔ-Ε για τα ενεργειακά δίκτυα αναθεωρήθηκε το 2022, αλλά εξακολουθεί να μην υποστηρίζει πλήρως όλους τους τρόπους μεταφοράς CO 2.
Η διεθνής συνεργασία είναι καθοριστικής σημασίας για την εξαγωγή αυτών των μοντέλων σε άλλες περιοχές που εξερευνούν το CCUS, όπως η Νοτιοανατολική Ασία και η Μέση Ανατολή, καθώς οι πρώτοι κόμβοι στο είδος τους αναδύονται στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.