Στο 50% προτείνει ο ΔΕΣΦΑ να οριστεί το ύψος της «κοινωνικοποίησης», δηλαδή του ποσoστού από το συνολικό ποσό, που θα χρεώνονται οι καταναλωτές μέσω των τελών για τη χρήση του συστήματος, για τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ρεβυθούσας, κατά τη ρυθμιστική περίοδο 2024 – 2027.
Αυτό προκύπτει από τη μελέτη κόστους-οφέλους που εκπόνησε ο ΔΕΣΦΑ και έθεσε σε συμπληρωματική δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ. Μάλιστα η μελέτη αναφέρει ότι η σημασία και ο ρόλος της συγκεκριμένης υποδομής για τη λειτουργία του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου θα επέτρεπε υψηλότερο ποσοστό «κοινωνικοποίησης».
Ας σημειωθεί ότι η μελέτη και το ποσοστό κοινωνικοποίησης εντάσσονται στη διαμόρφωση το επιτρεπόμενου εσόδου του Διαχειριστή, το οποίο εγκρίνεται από τη ΡΑΕ. Το ύψος του θα καθορίζει τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ για τη ρυθμιστική περίοδο 2024-27, αρχής γενομένης από το 2024. Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει έως τη Δευτέρα 22 Μαΐου.
Το ποσοστό κατανομής του κόστους της εγκατάστασης επαναεριοποίησης LNG της Ρεβυθούσας μεταξύ των διαφόρων τελικών χρηστών είναι αυτό που βρίσκεται στο επίκεντρο της διαβούλευσης, καθώς από το ποσοστό αυτό θα εξαρτηθεί η επιβάρυνση των τελικών καταναλωτών στα τιμολόγια φυσικού αερίου.
Για την εκπόνηση της μελέτης κόστους -οφέλους έχουν ακολουθηθεί οι κατευθυντήριες γραμμές του ENTSO-G, του ευρωπαϊκού φορέα των διαχειριστών δικτύων φυσικού αερίου, αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ. Επειδή ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας έχει ήδη κατασκευαστεί, τα προεπιλεγμένα σενάρια (δηλαδή, με ή χωρίς την υπό διερεύνηση υποδομή) δεν χρησιμοποιήθηκαν, καθώς δεν είχαν νόημα. Στο πλαίσιο αυτό ο Διαχειριστής εφάρμοσε μια προσαρμοσμένη προσέγγιση, η οποία βασίζεται στη μεθοδολογία του ENTSO-G για τον καθορισμό των σεναρίων και την ποσοτικοποίηση του κόστους και των οφελών από την κοινωνικοποίηση του τερματικού σταθμού.
Η μελέτη διερευνά σενάρια που σχετίζονται με επίπεδο κοινωνικοποίησης 25%, 50%, 75% και 100% και δεδομένη την ύπαρξη του έργου.
Το κόστος κοινωνικοποίησης είναι το ποσό των απαιτούμενων εσόδων του τερματικού σταθμού LNG Ρεβυθούσας που πρέπει να ανακτηθεί από τις εξόδους φυσικού αερίου εντός της χώρας αλλά και τις διασυνδέσεις.
Σύμφωνα με τα βασικά σενάρια και τις παραμετρικές αναλύσεις, σε όλα τα επίπεδα κοινωνικοποίησης υπάρχει καθαρό όφελος, με το υψηλότερο να είναι το επίπεδο κοινωνικοποίησης 100%. Όσο υψηλότερη είναι η κοινωνικοποίηση, τόσο υψηλότερο γίνεται το καθαρό όφελος για τον ΔΕΣΦΑ.