Συνεχίζεται και τις επόμενες ημέρες η δημοπρασία του ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση ετήσιας δυναμικότητας μεταφοράς αερίου στο δίκτυο , ενώ. παράλληλα χθες ξεκίνησε μία ακόμα διαδικασία για την επαύξηση της δυναμικότητας στα σημεία σύνδεσης του αγωγού ΤΑΡ με τον ΔΕΣΦΑ και την SRG, τη Snam Rete Gas, που είναι διαχειριστής μεταφοράς αερίου στην Ιταλία.
Μάλιστα, η σχετική διαδικασία αφορά είτε στα υφιστάμενα σημεία διασύνδεσης είτε/και στη δημιουργία νέων σημείων σύνδεσης.
Οσον αφορά στη δημοπρασία δέσμευσης ετήσιας δυναμικότητας, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι χθες, πρώτη ημέρα λειτουργίας της σχετικής πλατφόρμας, εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον και γι’ αυτό το λόγο η δημοπρασία θα συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες. ‘Οσο περισσότερη χωρητικότητα δεσμευτεί, τόσο λιγότερες αναμένεται να είναι οι ποσότητες των αποθεμάτων φυσικού αερίου ασφαλείας, που θα πρέπει να διατηρήσει η Ελλάδα στο εξωτερικό, στο πλσίσιο του σχετικού κανονισμού της ΕΕ.
Εν τω μεταξύ, χθες η εταιρία του ΤΑΡ (αγωγός που μεταφέρει αζέρικο αέριο από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα μέσω Ελλάδας και Αλβανίας στην Ιταλία) , o ιταλικός διαχειριστής SRG και ο ΔΕΣΦΑ με ανακοίνωσή τους, ανήγγειλαν την έναρξη της νέας διαδικασίας για την επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού, καλώντας τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν ως τις 28 Αυγούστου Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης.
Πρόκειται για μία διαδικασία ξεχωριστή από τη δεύτερη, δεσμευτική φάση του market test 2021 για την αναβάθμιση του δυναμικού μεταφοράς του αγωγού ΤΑΡ, η οποία θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με τον σχεδιασμό των 3 Διαχειριστών. Το μαρκετ τεστ 2021, για το οποίο δεσμευτικές προφορές κατατέθηκαν στις 30 Ιανουαρίου 2023 αφορούσε στη μερική επέκταση του αγωγού ΤΑΡ ενώ το Μάρκετ Τεστ 2023 αφορά στην πλήρη επέκτασή του.
Η νέα διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας των διασυνδέσεων του ΤΑΡ αφορά σε υφιστάμενα σημεία διασύνδεσης, στη δημιουργία νέων σημείων διασύνδεσης, καθώς και στην φυσική αναστροφή ροής σε σημείο διασύνδεσης, για το οποίο δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη στο παρελθόν. Υλοποιείται δε, στο πλαίσιο των σχετικών κανονισμών της ΕΕ και πιο συγκεκριμένα του Κανονισμού CAM και τις οδηγίες για το Μάρκετ Τεστ 2023.
Ας σημειωθεί ότι οι Βρυξέλλες, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την πολιτική για την όσο το δυνατόν ταχύτερη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο μέσω εναλλακτικών προμηθευτών και οδεύσεων, ανέλαβαν πρωτοβουλίες προκειμένου να αυξηθεί η ποσότητα του αερίου από το Αζερμπαϊτζάν που εισέρχεται στην Ευρώπη μέσω του αγωγού ΤΑΡ. Ο εν λόγω αγωγός, μέσω αναβαθμίσεων των συμπιεστών, έχει τη δυνατότητα να διπλασιάσει το μεταφορικό του δυναμικό από 10 bcm, που είναι σήμερα στα 20 bcm, στόχο που η ΕΕ επιδιώκει να επιτευχθεί ως το 2028 ή και νωρίτερα.
Οι εταιρίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον στη φάση που ξεκίνησε χθες, θα έχουν την ευκαιρία να αναθεωρήσουν τις Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης που υπέβαλαν στον TAP, την SRG και τον ΔΕΣΦΑ, εντός δύο εβδομάδων από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων κατανομής δυναμικότητας της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης του Μάρκετ Τεστ 2021.
Μάλιστα, μετά το τέλος της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης του συγκεκριμένου Μάρκετ Τεστ θα δημοσιευτεί η Έκθεση Εκτίμησης Ζήτησης Επαυξημένης δυναμικότητας του 2023.
Τέλος, τη διαδικασία που ξεκίνησε χθες, θα ακολουθήσει μία ακόμα διαδικασία υποβολής αιτημάτων που σχετίζονται με την επέκταση του αγωγού ΤΑΡ.