Tη φόρμουλα που θα δώσει λύση στην περίφημη υπόθεση των “35 KVA”, δηλαδή των επιδοτήσεων στην τιμή του ρεύματος που έλαβαν αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις χωρίς να το δικαιούνται, αναζητεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θοδωρής Σκυλακάκης, καθώς το κόστος των επιδοτήσεων επωμίστηκαν οι προμηθευτές ηλεκτρισμού, οι οποίοι ακόμα δεν έχουν αποζημιωθεί από την πολιτεία.
Ενα σενάριο που έχει συζητηθεί είναι ο συμψηφισμός του κόστους των επιδοτήσεων με την φορολόγηση στα έκτακτα κέρδη των προμηθευτών ενέργειας, κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. Η φορολόγηση των προμηθευτών ενέργειας παρότι είχε αποφασιστεί και είχε συμπεριληφθεί σε νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης, δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα, καθώς ουδέποτε εκδόθηκε η σχετική υπουργική απόφαση.
Το συνολικό κόστος των επιδοτήσεων αυτών εκτιμάται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο ποσό να αφορά στη ΔΕΗ. Πρόκειται για επιδοτήσεις, που δόθηκαν κατά την περίοδο κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης σε μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις με παροχές ως 35 KVA. Σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς όμως, εταιρίες που είχαν λάβει στο παρελθόν οικονομικές ενισχύσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα, από ένα ορισμένο ποσό και πάνω, δεν δικαιούνται περαιτέρω επιδότησης και θα πρέπει να επιστρέψουν τα κονδύλια αυτά, καθώς τίθεται θέμα κρατικών ενισχύσεων και ανταγωνισμού.
Παρότι έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος, από τότε που ξεκίνησε η υπόθεση αυτή, το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας δεν έχει ξεκαθαρίσει το ζήτημα. Η αρχική ιδέα, να ζητήσουν οι ίδιοι οι προμηθευτές πίσω τα ποσά, ζητώντας από τους πελάτες τους υπεύθυνες δηλώσεις για το αν δικαιούνται ή όχι την επιδότηση, αποδείχθηκε ανεφάρμοστη, όπως και η πρόταση να αναλάβει ο ΔΑΠΕΕΠ τη σχετική διαδικασία.
Εν τω μεταξύ, καθώς άνοιξε εκ νέου η συζήτηση για τη φορολόγηση των υπερεσόδων των προμηθευτών, που επίσης εκκρεμεί, τέθηκε στο τραπέζι η πρόταση για τον συμψηφισμό, η οποία όμως είναι αμφίβολο αν τελικώς προκριθεί και αν εγκριθεί από την Κομισιόν.
Σχετικά με τα υπερέσοδα, δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΡΑΑΕΥ ζήτησε από τις εταιρίες προμήθειας αναλυτικά στοιχεία για τα έσοδα και του πρώτου εξαμήνου 2023, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας εξετάζει την επέκταση της έκτακτης φορολόγησης πέραν του πενταμήνου του 2022, όπως ήταν το αρχικό μέτρο, το οποίο δεν έχει εφαρμοστεί.
Μέχρι σήμερα, η φορολόγηση των υπερκερδών έχει αγγίξει τους παραγωγούς ηλεκτρισμού και τα διυλιστήρια. Τα έσοδα, ορισμένα εκ των οποίων θα πρέπει να αποδοθούν τη φετινή χρονιά, προορίζονται για το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ), το οποίο χορηγεί τα επιδόματα στους λογαριασμούς ρεύματος.
Οι εισροές στο ΤΕΜ έχουν μειωθεί σημαντικά μετά την πτώση των τιμών ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά, όπως βέβαια έχει μειωθεί και το ύψος των επιδομάτων. Με τις τρέχουσες τιμές στη χονδρική αγορά, το Ταμείο μπορεί να καταστεί,- αν δεν έχει ήδη καταστεί- προβληματικό και να χρειαστεί ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό, ακόμα και για να συνεχίσει να καταβάλει ως το τέλος του έτους, τη χαμηλή επιδότηση, (1,5 λεπτό ανά κιλοβατώρα) που δίνει σήμερα.
Με βάση τις τελευταίες κατευθύνσεις της ΕΕ, οι χώρες- μέλη μπορούν να συνεχίσουν να εφαρμόζουν τα διάφορα μέτρα στήριξης των καταναλωτών που έλαβαν κατά την περίοδο της κρίσης ως το τέλος του 2023, εκτός αν εκτοξευτούν και πάλι οι τιμές, οπότε θα επανεξεταστεί η κατάσταση. Από το 2024, τα όποια μέτρα στήριξης θα πρέπει να περιοριστούν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Ο υπουργός κ. Σκυλακάκης έχει παρατείνει την ισχύ του έκτακτου μηχανισμού στην αγορά ηλεκτρισμού, ο οποίος περιλαμβάνει και την επιδότηση στους λογαριασμούς ρεύματος, ως το τέλος του 2023.
Ο έκτακτος μηχανισμός, που τέθηκε σε εφαρμογή από τον Ιούλιο του 2022, αφορά κυρίως στο πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρισμού και στα τιμολόγια ρεύματος στη λιανική αγορά, με την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και τη διαμόρφωσή τους ανά μήνα.