Περισσότερο από το 82% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας αερίου του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) έχει ήδη δεσμευτεί για το επόμενο έτος φυσικού αερίου (2023-2024), μετά την ολοκλήρωση των σχετικών τριμηνιαίων δημοπρασιών, που διενεργήθηκαν τον Αύγουστο.
Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, για το επερχόμενο πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους φυσικού αερίου, που ξεκινά την 1η Οκτωβρίου, έχει δεσμευτεί χωρητικότητα 76%. Για τα υπόλοιπα 3 τρίμηνα, οι κρατήσεις χωρητικότητας υπερβαίνουν το 84% της συνολικής τεχνικής δυναμικότητας του αγωγού.
Ας σημειωθεί ότι το έτος φυσικού αερίου ξεκινά την 1η Οκτωβρίου και λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου του επόμενου χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό το πρώτο τρίμηνο αφορά στην χρονική περίοδο 1/10/23 ως 31/12/23.
Η εταιρία στην οποία ανήκει ο αγωγός, η ICGB συνεχίζει να διαθέτει την υπόλοιπη ελεύθερη χωρητικότητα με ημερήσιες και μηνιαίες δημοπρασίες.
Το δυναμικό μεταφοράς του αγωγού σήμερα είναι 3,3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου ετησίως και ήδη εξετάζεται η αναβάθμισή του στα 5 bcm/έτος, καθώς το έργο αποτελεί σημαντική εναλλακτική δίοδο για την μεταφορά αερίου σε πολλές χώρας της νότιας , ακόμα και της κεντρικής Ευρώπης, μετά το κλείσιμο της στρόφιγγας από τη Ρωσία.
Ο ICGB προσφέρει ήδη χωρητικότητα στο σημείο διασύνδεσης με τον ΔΕΣΦΑ, δηλαδή με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς, εν όψει της έναρξης λειτουργίας του πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη. Η συνέργεια μεταξύ του αγωγού και του FSRU εκτιμάται ότι θα ενισχύσει περαιτέρω την περιφερειακή σημασία του έργου, συμβάλλοντας σημαντικά στην απεξάρτηση της περιοχής από το ρωσικό αέριο.
Tα στοιχεία από τις δημοπρασίες δέσμευσης χωρητικότητας δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς ο αγωγός μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της εσωτερικής κατανάλωσης αερίου της Bουλγαρίας και παράλληλα να διοχετεύσει αέριο σε γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Moλδαβίας και της Oυκρανίας.
Aς σημειωθεί ότι επί ελληνικού εδάφους ο ΙGB συνδέεται με τον αγωγό TAP, από τον οποίο η Bουλγαρία παραλαμβάνει περί το 1 δισ. κυβ. μέτρα αζέρικου αερίου ετησίως, ενώ μέσω του σημείου σύνδεσης με τον ΔΕΣΦΑ εισάγει αέριο από την Ελλάδα, το οποίο έχει φθάσει με φορτία υγροποιημένου αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας.
Ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης/επανεριοποίησης LNG της Αλεξανδρούπολης, που αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024, θα αποτελέσει μία ακόμα πύλη εφοδιασμού της NA Eυρώπης, σε μία περίοδο που η διασφάλιση της επάρκειας αερίου και η απεξάρτηση από τα ρωσικά καύσιμα αποτελούν βασικούς πυλώνες της ευρωπαϊκής πολιτικής.
Μέτοχοι της ICGB είναι οι εταιρίες Poseidon (Εdison-ΔΕΠΑ) και η βουλγαρική Βulgarian Energy Holdings, με ίσα μερίδια 50-50.