Το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για τον διπλασιασμό δυναμικότητας του κεντρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Λιβαδειά ως την Καρπερή Σερρών απορρίφθηκε σε πρώτη φάση από τη ΡΑΑΕΥ και θα επαναξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του μάρκετ τεστ, όπως αναφέρει η απόφαση της Αρχής που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για την έγκριση του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Διαχειριστή, περιόδου 2023-2032.
Το εν λόγω έργο είχε αποτελέσει εξ’ αρχής σημείο τριβής μεταξύ της ΡΑΑΕΥ και του ΔΕΣΦΑ, με την Αρχή να υποστηρίζει ότι επενδύσεις που ενδεχομένως στο μέλλον αποδειχθούν μη αναγκαίες θα πρέπει να αποφεύγονται, αφενός για να μη απαξιωθούν γρήγορα και αφετέρου για να συγκρατηθεί το κόστος χρήσης του δικτύου, που πληρώνουν με τα σχετικά τέλη οι καταναλωτές.
Οι συνολικές επενδύσεις του δεκαετούς προγράμματος του ΔΕΣΦΑ ανέρχονται σε 1,32 δις ευρώ εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα. Το πρόγραμμα που τελικώς ενέκρινε η ΡΑΑΕΥ, με βάση την απόφαση που δημοσιεύτηκε, περιλαμβάνει αρκετές τροποποιήσεις σε σχέση με το αρχικό πρόγραμμα που υπέβαλε προς έγκριση ο Διαχειριστής.
Οι κυριότερες από τις αλλαγές αφορούν στα εξής:
- Το έργο «Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Λειβαδιά-Καρπερή και Σταθμοί Συμπίεσης» δεν εγκρίνεται και θα αξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του Market Test. Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε market test σε δυο φάσεις τον Μάρτιο του 2023. Το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, που εισηγήθηκε ο Διαχειριστής, αναφέρει εξάλλου ότι, οι προδιαγραφές του έργου θα οριστικοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση του market test, στις αρχές του 2024.
Με τον διπλασιασμό του κλάδου, ο ΔΕΣΦΑ αποσκοπεί στην εξάλειψη όλων των σημείων συμφόρησης του υφιστάμενου συστήματος και στην πλήρη συμβατότητα για τη μεταφορά υδρογόνου, αφού οι αγωγοί που θα κατασκευαστούν θα είναι 100% συμβατοί με υδρογόνο και στο μέλλον θα μπορούν να αποτελέσουν τμήμα του λεγόμενου European Hydrogen Backbone (Ευρωπαϊκή Ραχοκοκαλιά Υδρογόνου).
- Εγκρίνεται με την επιφύλαξη της παροχής από τον ΔΕΣΦΑ περαιτέρω τεκμηρίωσης ως προς την αναγκαιότητά του έως τις 30 Νοεμβρίου, το «Πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού (EDGE) III».
- Εγκρίνεται η οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του αγωγού Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων/Γευγελή, δηλαδή του αγωγού σύνδεσης με τη Δυτική Μακεδονία. Η Αρχή όμως δεν δέχθηκε την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 91 εκατ. ευρώ και διατήρησε τον προϋπολογισμό του στο εγκεκριμένο ύψος των 67 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΑΕΥ θα επανεξετάσει την αναθεώρηση του κόστους μετά την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και θα εγκρίνει το τελικό κόστος βάσει αυτών.
- Απορρίφθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του «Μετρητικού Σταθμού Άργους/Ναύπλιο». Η Αρχή καλεί τον Διαχειριστή να επεξεργαστεί προσωρινή λύση για την τροφοδότηση των δικτύων διανομής Άργους και Ναυπλίου έως τον Δεκέμβριο 2023.
- Εγκρίθηκε η μετατόπιση του συνολικού χρονοδιαγράμματος του Μετρητικού Σταθμού εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή» για τον Μάρτιο του 2024 υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη φάση του έργου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.
- Ο ΔΕΣΦΑ καλείται να τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης στην κατασκευή του Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού ΤΑΡ στη Ν. Μεσημβρία και έως τότε απορρίπτεται το αίτημα μετατόπισης του χρονοδιαγράμματος του έργου.
- Απεντάσσονται ο Μετρητικός Σταθμός στην περιοχή της Πόρειας και ο Σταθμός CNG της Πόρειας.
- Για το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας η ΡΑΑΕΥ επιφυλάσσεται μέχρι την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο. Μεταβατικά, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με υγροποιημένο αέριο μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.
Το αρχικό επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με την μελέτη που υπέβαλε ο ίδιος ο Διαχειριστής στη ΡΑΑΕΥ οδηγεί σε αύξηση της Μέσης Χρέωσης κατά την περίοδο 2024-2027, οπότε και προβλεπόταν να ενταχθούν στο Σύστημα τα μεγάλα νέα έργα που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του. Συμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ πάντως, σε μακροπρόθεσμη βάση, η ένταξη των νέων έργων στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή θα μείωνε τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% και μάλιστα χωρίς επιχορηγήσεις.