Έντονη κριτική με σκληρή γλώσσα άσκησε ο σύνδεσμος των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών (ΕΣΑΗ) στον ΑΔΜΗΕ για το απαιτούμενο έσοδο διαχείρισης των Αγορών, χαρακτηρίζοντας ¨αδιαφανή και με επαληθεύσιμο” τον προτεινόμενο τρόπο προσδιορισμού του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης.
“Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης και κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος με Ευθύνη Εξισορρόπησης, οι οποίοι επιβαρύνονται με την καταβολή του εν λόγω τέλους, δεν έχουν καμία δυνατότητα να ελέγξουν τι και γιατί πληρώνουν” τονίζει ο ΕΣΑΗ στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση, που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για για την “Μεθοδολογία καθορισμού του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του για τη λειτουργία των Αγορών”
Ο Σύνδεσμος, που εκπροσωπεί τις ιδιωτικές εταιρίες ηλεκτροπαραγωγής από συμβατικά καύσιμα, τονίζει ότι η “έκδοση δύο εγκριτικών αποφάσεων προσδιορισμού του ύψους του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, τη στιγμή που απουσιάζουν οι αποφάσεις για τη Μεθοδολογία καθορισμού του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για τη λειτουργία των Αγορών και για τους Κανόνες λογιστικού διαχωρισμού του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, σύμφωνα με το άρθρο 141 του ν. 4001/2011- καθιστά εντελώς “αδιαφανή και μη επαληθεύσιμο τον τρόπο προσδιορισμού του τέλους”
Στην επιστολή ο ΕΣΑΗ υπενθυμίζει τις θέσεις που είχε καταθέσει σε προηγούμενη σχετική διαβούλευση το 2022, όταν επισήμανε ότι προϋπόθεση για τον ορθό προσδιορισμό αποτελεί η προηγούμενη έγκριση τόσο της μεθοδολογίας υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου του Διαχειριστή για τις Αγορές όσο και των των κανόνων λογιστικού διαχωρισμού του Διαχειριστή, αναφορικά με τη δραστηριότητα Μεταφοράς και τη δραστηριότητα Λειτουργίας των Αγορών.
Επιπλέον, ο Σύνδεσμος αναφέρει στην επιστολή ότι, η έγκριση του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης γίνεται στη βάση τις εκτιμήσεις του Διαχειριστή για το απαιτούμενο έσοδο με δυνατότητα διορθωτικής εκκαθάρισης μετά την έκδοση των σχετικών αποφάσεων της ΡΑΕ. Αυτό από μόνο του “ καθιστά τον προσδιορισμό επισφαλή, αφού δίνει το δικαίωμα-ή καλύτερα το εξαιρετικό προνόμιο- στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ να ανακτήσει από την αγορά μέσω διορθωτικών αναδρομικών εκκαθαρίσεων κόστη που αφορούν τη δική του δραστηριότητα” αναφέρει η επιστολή
Προβληματική από νομικής σκοπιάς θεωρείται επίσης, η διενέργεια διορθωτικών εκκαθαρίσεων επειδή τέτοιες εκκαθαρίσεις μπορεί να οδηγήσουν σε αναδρομική επιβάρυνση των Μερών με Ευθύνη Εξισορρόπησης μέσω αναδρομικών κανονιστικών ρυθμίσεων, παραβιάζοντας τις αρχές ασφάλειας δικαίου και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των Μερών.
Επίσης ο ΕΣΑΗ εκτιμά ότι η προσέγγιση του Διαχειριστή είναι πολύ γενική και με πολλές ομοιότητες προς τη Μεθοδολογία καθορισμού του Εσόδου από τη δραστηριότητα της Μεταφοράς, πράγμα που δείχνει ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη εξειδίκευση, που λαμβάνει υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά και τα κόστη καθεμίας από τις δύο Αγορές.
“Το αποτέλεσμα είναι να μην παρέχεται η απαραίτητη διαφάνεια και επαληθευσιμότητα των σχετικών υπολογισμών” αναφέρει ο Σύνεσμος, φέρνοντας ως παράδειγμα τη διατήρηση του 2% ως κριτήριο για την αναθεώρηση του Επιτρεπόμενου Εσόδου, ποσοστό που παραμένει ίδιο τόσο για τη Μεταφορά όσο και τη Λειτουργία των Αγορών. Το στοιχείο αυτό μπορεί να οδηγεί σε συχνές αλλά όχι απαραίτητες αναθεωρήσεις. Και τούτο γιατί στη Μεταφορά οι αποκλίσεις μεταφράζονται σε εκατομμύρια ευρώ, ενώ στη Λειτουργία Αγορών αφορούν σε μερικές χιλιάδες ευρώ
Στο πλαίσιο αυτό ο ΕΣΑΗ ζητά :
1) την άμεση διαγραφή της δυνατότητας διενέργειας διορθωτικών αναδρομικών εκκαθαρίσεων
2) την άμεση θέσπιση της πρόβλεψης ότι σε περίπτωση τυχόν αναθεώρησης του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης (λόγω μελλοντικής λήψης εγκριτικών αποφάσεων που σήμερα απουσιάζουν) :
i. εάν η αναθεώρηση επιφέρει μείωση, το όφελος να μεταφέρεται στις Οντότητες από τις οποίες ανακτάται το κόστος λειτουργίας των Αγορών και
ii. εάν η αναθεώρηση επιφέρει αύξηση, το κόστος να απορροφάται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ.
3) την άμεση αναθεώρηση της εισήγησης της μεθοδολογίας του Απαιτούμενου Εσόδου
4) την άμεση θέση σε δημόσια διαβούλευση των Κανόνων του Λογιστικού Διαχωρισμού των Λογαριασμών του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ,
5) την πρόβλεψη ενός σταθερού Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης μέχρι την οριστικοποίηση των εγκριτικών αποφάσεων