Οι αλλαγές στην αγορά προμήθειας ηλεκτρισμού, εν όψει της “επιστροφής στην κανονικότητα” με το νέο καθεστώς που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου αναμένεται να συζητηθούν σήμερα στη συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη με τους εκπροσώπους της ΕΣΠΕΝ, του φορέα των ιδιωτικών εταιριών προμήθειας.
Ενα από τα βασικά θέματα, που πρόκειται να θέσουν οι προμηθευτές είναι το ενιαίο “πράσινο” τιμολόγιο, που προωθεί ο υπουργός, με το οποίο διαφωνούν οι περισσότεροι πάροχοι , θεωρώντας ότι πλήττει τον ανταγωνισμό. Ορισμένοι μάλιστα διατυπώνουν την πρόθεση να στραφούν και νομικά κατά του ενιαίου τιμολογίου, επικαλούμενοι υπερρρύθμιση της αγοράς.
Ας σημειωθεί ότι το ενιαίο τιμολόγιο θεσμοθετείται με νομοθετική ρύθμιση, η οποία προγραμματίζεται να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες και ο τρόπος υπολογισμού και εφαρμογής του θα περιγράφεται σε Υπουργική Απόφαση. Πρόκειται για το τιμολόγιο στο οποίο υποχρεωτικά θα μεταπέσουν όσοι καταναλωτές δεν συμφωνήσουν νέα σύμβαση με τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, επιλέγοντας ένα από τα άλλα τιμολόγια που τους προσφέρει η εταιρία.
Ας σημειωθεί από από την 1η Ιανουαρίου 2024 καταργείται το ισχύον τιμολόγιο με την επιδότηση και οι πάροχοι θα μπορούν να προσφέρουν τρεις βασικές κατηγορίες τιμολογίων, σταθερά, κυμαινόμενα και δυναμικά (για όσους έχουν έξυπνους μετρητές}, καθώς και το υποχρεωτικό ενιαίο κυμαινόμενο τιμολόγιο, που θα σηματοδοτείται με πράσινο χρώμα.
Οι αντιδράσεις δεν περιορίζονται μόνον στην υποχρεωτική μετάπτωση των καταναλωτών στο τιμολόγιο αυτό αλλά και στον μαθηματικό τύπο προσδιορισμού της τιμής, που θα προβλέπει η υπουργική απόφαση.
Εξάλλου, οι προμηθευτές θα ήθελαν πιο δραστικά μέτρα όσον αφορά στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, σε σχέση με το μέτρο, που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός κ. Σκυλακάκης, σχετικά με την τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας. Το συγκεκριμένο άρθρο αφορά στην αλλαγή παρόχου όταν ο καταναλωτής έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές στον προηγούμενο προμηθευτή. Με την προωθούμενη ρύθμιση, η μετακίνηση σε άλλο προμηθευτή δεν θα επιτρέπεται την τέταρτη φορά, που το επιχειρεί ο καταναλωτής, εφόσον υπάρχουν οφειλές σε προηγούμενο πάροχο. Οι εταιρίες προμήθειας θεωρούν όμως ότι το μέτρο αυτό δεν λύνει το πρόβλημα και ζητούν να υιοθετηθεί η πρόταση της ΡΑΑΕΥ, που προβλέπει ότι τόσο ο προηγούμενος όσο και ο νυν πάροχος θα μπορούν να ζητούν την αποκοπή του καταναλωτή, εφόσον δεν τηρεί τον διακανονισμό αποπληρωμής των παλαιών οφειλών. Παράλληλα ζητούν την αυστηροποίηση του καθεστώτος της Καθολικής Υπηρεσίας, στην οποία μεταπίπτουν καταναλωτές, κατά των οποίων έχει εκδοθεί εντολή αποκοπής. Το τιμολόγιο στην Καθολική Υπηρεσία είναι υψηλότερο, όμως οι κακοπληρωτές εξακολουθούν να μην πληρώνουν τον λογαριασμό, με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να μην διορθώνει το πρόβλημα. Στο πλαίσιο αυτό οι οι προμηθευτές προτείνουν να τεθεί χρονικός περιορισμός όσον αφορά την παραμονή στην Καθολική Υπηρεσία και να προβλεφθεί διαδικασία εξόδου.
Τέλος, στην ατζέντα της συζήτησης έχει τεθεί και η υπόθεση των “35 KVA”, που αφορά στη κρατική επιδότηση στους λογαριασμούς ρεύματος μικρών επιχειρήσεων, με το κόστος της επιδότησης να το έχουν επωμιστεί οι προμηθευτές, οι οποίοι μέχρι σήμερα δεν μπορούν να το εισπράξουν από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, χωρίς υπεύθυνη δήλωση από τον πελάτη τους ότι δεν έχει λάβει άλλου είδους ευρωπαϊκή επιδότηση.
Το συνολικό ύψος των επιδοτήσεων αυτών, συμπεριλαμβανομένων και των επιδοτήσεων μέσω λογαριασμών της ΔΕΗ, υπολογίζεται σε 800 εκατ. ευρώ, ποσό που αν δεν βρεθεί τρόπος είσπραξης, κινδυνεύει να καταγραφεί ως ζημιά στον ισολογισμό των εταιριών προμήθειας, εν όψει και της λήξης του καθεστώτος των επιδοτήσεων στις 31 Δεκεμβρίου 2023.