Η χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής για το Πράσινο Υδρογόνο, μπορεί να καθυστερεί εξ αιτίας και της επιφυλακτικής στάσης που τηρούν τόσο το υπουργείο Περιβάλλοντος-Ενέργειας όσο και η ΡΑΑΕΥ, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους του νέου καυσίμου, η ΕΕ όμως προχωρεί, καθώς χθες ξεκίνησε η πρώτη δημοπρασία για την επιδότηση του ανανεώσιμου υδρογόνου, μία διαδικασία που θα παραμείνει ανοικτή για τους υποψηφίους, ως τις 8 Φεβρουαρίου 2024.
Πρόσφατα ο υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης διατύπωσε τις επιφυλάξεις του, τονίζοντας ότι δεν πρέπει να σπεύσουμε στην υιοθέτηση μη ώριμων τεχνολογιών, πληρώνοντας παρά πολλά χρήματα, χωρίς αυτά να μεταφράζονται σε ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας ή σε κεφαλαιοποίηση εμπειρίας. Αλλά και ο αντιπρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, αρμόδιος για την Ενέργεια Δημήτρης Φούρλαρης μίλησε πριν λίγες ημέρες για τον προβληματισμό που υπάρχει, σχετικά με τα δίκτυα μεταφοράς υδρογόνου, τις επενδύσεις που θα απαιτηθούν κλπ, ένας προβληματισμός που αποτυπώνεται και σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την καθυστέρηση της αναθεώρησης της οδηγίας για το φυσικό αέριο.
Σε ένα πρώτο βήμα πάντως, χθες οι Βρυξέλλες άνοιξαν τη διαδικασία για τη στήριξη των παραγωγών πράσινου υδρογόνου, που αφορά στη χορήγηση επιδότησης ανα κιλό παραγόμενου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης, με ρεύμα από ΑΠΕ. Στόχος είναι να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στην ακριβότερη τιμή του πράσινου υδρογόνου σε σχέση με τις τιμές που μπορεί να πληρώσει η αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραγωγοί μπορούν να υποβάλουν τις προσφορές τους για επιδοτήσεις, για συγκεκριμένους όγκους ανανεώσιμου υδρογόνου. Το ανώτατο όριο επιδότησης που μπορούν να διεκδικήσουν είναι 4,5 ευρώ/κιλό για 10 χρόνια. Το συνολικό ποσό επιδότησης που θα δοθεί μέσω της διαδικασίας αυτής ανέρχεται σε 800 εκατ. ευρώ, για το σύνολο των δικαιούχων, οι οποίοι θα καταταγούν από τη χαμηλότερη προς την υψηλότερη προσφορά και θα κατακυρωθούν με αυτή τη σειρά, μέχρι να εξαντληθεί ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, δηλαδή τα 800 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό που θα συγκεντρωθεί από τα έσοδα του συστήματος εμπορίας ρύπων και από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ.
Οσοι προκριθούν θα πρέπει να ξεκινήσουν την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου εντός πέντε ετών από την υπογραφή των συμφωνιών επιδότησης. Η γνωστοποίηση των δικαιούχων θα γίνει μέχρι και τον Απρίλιο του 2024 και οι συμβάσεις θα πρέπει να υπογραφούν ως τις 8 Νοεμβρίου.
Οι αιτήσεις των υποψηφίων υποβάλλονται στη πύλη χρηματοδότησης και προσφορών της ΕΕ, ενώ στις 30 Νοεμβρίου η Κομισιόν διοργανώνει ημερίδα ενημέρωσης.
Το 2024 εξετάζεται να διεξαχθεί δεύτερος γύρος δημοπρασιών.
Με τη διαδικασία αυτή, η ΕΕ εκτιμά ότι θα συλλέξει χρήσιμα στοιχεία για το pipeline των σχεδιαζόμενων έργων ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ευρώπη, το μέγεθος του ανταγωνισμού για την επιδότηση, καθώς και δεδομένα για το κόστος παραγωγής του πράσινου υδρογόνου και την τιμή αγοράς.
Ας σημειωθεί ότι πρότζεκτ υδρογόνου έχουν εκδηλώσει μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας όπως η Motor Oil, η HelleniQ Energy, η ΔΕΗ, ενώ ο ΔΕΣΦΑ έχει διατυπώσει τις ανησυχίες του για την έλλειψη εθνικής στρατηγικής για το υδρογόνο, δεδομένου ότι πρέπει να προσαρμόσει τα δίκτυά του στο νέο καύσιμο
Ειδικά για την Ελλάδα, μία από τις τελευταίες χώρες της ΕΕ που εισήγαγε το φυσικό αέριο στο ενεργειακό της μείγμα, με έργα που ακόμα κατασκευάζονται και άλλα που δεν έχουν αποσβεστεί, την ώρα που άλλες χώρες της ΕΕ αποεπενδύουν από το φυσικό αέριο, τα βήματα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά.
Το πράσινο υδρογόνο προορίζεται κυρίως για βιομηχανική χρήση και για καύσιμο σε βαρέα οχήματα.