Νέα προβλήματα για το διαγωνισμό για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τον αποκλεισμό της εταιρείας BYD Electric Bus & Truck Hungary KFT, την οποία εκπροσωπεί στην χώρα μας ο εισηγμένος όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος, από το τέταρτο τμήμα του έργου, το οποίο αφορά στην προμήθεια100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ.
Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η τεχνική προσφορά της BYD Electric Bus & Truck Hungary έγινε μη παραδεκτή από την επιτροπή αξιολόγησης, κάτι που σημαίνει τη μη συνέχισή της στον διαγωνισμό και κατά συνέπεια την ακύρωση της διαδικασίας για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης.
Μετά τη συγκεκριμένη απόφαση, ουσιαστικά μένει στον "αέρα" το τέταρτο τμήμα του έργου. Και αυτό γιατί ο ευρωπαϊκός βραχίονας του κινεζικού ομίλου BYD, υπήρξε η μοναδική εταιρεία, η οποία είχε απομείνει καθώς η ισπανική Irizar, η βελγική Van Hool και η ιταλική IVECO, οι οποίες είχαν, επίσης, αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον, δεν ανανέωσαν τις προσφορές τους με αποτέλεσμα να τεθούν εκτός διαγωνισμού πριν από περίπου ένα χρόνο. Σήμερα έρχεται και το "κόψιμο" της BYD καθώς η τεχνική προσφορά δεν ήταν σύμφωνη με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού. Πάντως, η ακύρωση της συγκεκριμένης συμμετοχής δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία.
Είχε προηγηθεί ένα διάστημα παρατεταμένων καθυστερήσεων, οι οποίες, οφείλονταν σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, στην ολιγωρία από την πλευρά της BYD και της αντιπροσώπου της στην ελληνική αγορά για τα επαγγελματικά οχήματα, Π. Πετρόπουλος, να προσκομίσουν κάποια έγγραφα και να παρέχουν διευκρινίσεις που ζητήθηκαν σε σχέση με τον τεχνικό φάκελο που είχε κατατεθεί.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει ότι η προμήθεια των 100 οχημάτων του πρώτου διαγωνισμού θα ενταχθεί σε δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά συνολικά 750 οχήματα.
Παράλληλα σημειώνει πως από τις αρχικά υποβληθείσες προσφορές για την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων μήκους 12 μέτρων χαμηλότερης αυτονομίας στον Ανοιχτό Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων, μόνο μία παρέμεινε σε ισχύ.
Η προσφορά αυτή, μετά από εξέταση, τον περασμένο Οκτώβριο και Δεκέμβριο, από την Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, δεν πληροί τους όρους και τις τεχνικές απαιτήσεις της Διακήρυξης και, συνεπώς, απορρίφθηκε – ομόφωνα για αντικειμενικούς λόγους.
Επιπλέον, στην ανακοίνωσή του το υπουργείο υπενθυμίζει ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης σχηματίσθηκε και ασκεί τα καθήκοντά της από το Μάρτιο του 2022. Η Επιτροπή απαρτίζεται από τον Πρόεδρο – Καθηγητή της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, δύο τακτικά μέλη από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και δύο τακτικά μέλη από σχετικές Διευθύνσεις της Ο.ΣΥ., του παρόχου αστικών οδικών συγκοινωνιών στην Αθήνα.
Σημειώνει ότι ο εν λόγω διαγωνιζόμενος είχε υποβάλλει προσφορά και στο Τμήμα 5 του Διαγωνισμού για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η προσφορά εκείνη ήταν εξαιρετικά παρόμοια με αυτήν για το Τμήμα 4. Είχε, αντίστοιχα, απορριφθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης, λόγω μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες του Διαγωνισμού. Και το υπουργείο προσθέτει ότι κατόπιν αυτής της εξέλιξης, η προμήθεια των 100 οχημάτων που προέβλεπε το Τμήμα 4 του πρώτου διαγωνισμού θα ενταχθεί στο δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά συνολικά 750 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτός έχει ήδη δρομολογηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδιάζεται μεθοδικά και με πληρότητα, και εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024.
Το υπουργείο υπενθυμίζει τέλος, ότι ήδη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2024, ενώ σε κάθε περίπτωση υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός για ανανέωση του στόλου με 1.300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέχρι το τέλος της τετραετίας.