Tην άρση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών πετρελαιοειδών ζητούν οι εταιρίες του κλάδου, υποστηρίζοντας ότι δημιουργεί στρεβλώσεις στη λειτουργία του υγιούς ανταγωνισμού και συμπιέζει το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, που παρέθεσε ο Σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) σε συνέντευξη τύπου χθες, από το 2016 και μετά το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022).
Ας σημειωθεί πάντως ότι στους υπολογισμούς αυτούς δεν περιλαμβάνονται τα αποτελέσματα από τα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις.
Το πλαφόν αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού κατά περίπου 10 μονάδες τα δύο τελευταία χρόνια, την αύξηση των επιτοκίων που επιβαρύνει το χρηματοοικονομικό κόστος, την αύξηση των μεταφορικών στα βυτιοφόρα και τα πλοία, όπως δήλωσαν ο μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γ. Αληγιζάκης και ο αντιπρόεδρος Χρ. Τζιόλας.
Αναφερόμενοι στην εγχώρια αγορά λιανικής, επισήμαναν ότι παρότι παρουσιάζει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1.000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη, παραμένει μία ιδιαίτερα προβληματική και μικρή αγορά, με κύρια χαρακτηριστικά την αυξημένη παραβατικότητα και την ισχυρή κρατική παρέμβαση.
Μάλιστα, είναι διψήφιο το ποσοστό των πρατηρίων που εμφανίζει απόκλιση άνω του 10% μεταξύ της ποσότητας καυσίμου που δείχνει η αντλία σε σχέση με την πραγματική ποσότητα παράδοσης, όταν η φυσιολογική μέση απόκλιση πρέπει να είναι 1%. Αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής αγοράζει ως πολύ πιο ακριβά τη βενζίνη ή το πετρέλαιο, καθώς πληρώνει για μεγαλύτερη ποσότητα απ’ όση τελικά μπαίνει στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου.
Μελέτη του ΕΜΠ κατέγραψε σημαντική αυξητική τάση στις ελλειμματικές παραδόσεις στα πρατήρια της Αττικής, σε σχέση με τις ανάλογες έρευνες του 2021 και προηγούμενων ετών.
Για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας ο ΣΕΕΠΕ ζητεί να εφαρμοστεί ένα ολιστικό, σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών.