Πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών σχεδιάζει η ΡΑΑΕΥ στην οποία ο πολίτης θα μπορεί να ενημερώνει την Αρχή για δυσλειτουργίες και άλλα τυχόν προβλήματα και “παράδοξα” που εντοπίζει στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, δίνοντας στην Αρχή τη δυνατότητα να αντλεί περισσότερες πληροφορίες για το πώς πραγματικά λειτουργούν οι εταιρίες στην αγορά .
Η ειδική αυτή πλατφόρμα, energy-whistleblowing.gr, που θα λειτουργήσει εντός του πρώτου εξαμήνου 2024, αποτελεί το ένα από τα 9 ψηφιακά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου και του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή, που αναπτύσσει η Αρχή, στο πλαίσιο του “Εικονικού Τόπου για τον Καταναλωτή”.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πλέγμα ψηφιακών υπηρεσιών για τους καταναλωτές, το οποίο παρουσίασε χθες ο πρόεδρος της Αρχής κ. Θανάσης Δαγούμας. ‘Οπως μάλιστα είπε ανάλογό του, με το σύνολο των υπηρεσιών, δεν παρέχει καμία ρυθμιστική αρχή χώρας - μέλους του ΟΟΣΑ και στο πλαίσιο αυτό η Αρχή θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη διεκδίκηση βράβευσης από τον διεθνή Οργανισμό, ενώ ήδη έχει κατατεθεί αίτηση για εγγραφή στο Αποθετήριο Καινοτομίας Δημοσίου Τομέα.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην υφιστάμενη πλατφόρμα, στην οποία η Αρχή δέχεται αιτήματα/παράπονα από καταναλωτές για τις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου το 2023 κατατέθηκαν συνολικά 6.075 παράπονα από 12.294 το 2022, που ήταν όμως μία ιδιαίτερη χρονιά λόγω της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης των τιμών. Από το σύνολο των αιτημάτων/παραπόνων το 81,81% ή 4.970 αφορούσαν τον ηλεκτρισμό και το 17,28% (1.050) το φυσικό αέριο, με τα υπόλοιπα να αφορούν ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο μαζί. Το 2022 ο ηλεκτρισμός αφορούσε το 87,86% των παραπόνων/αιτημάτων και το φυσικό αέριο το 11,18%.
Το 51,75% των αιτημάτων/παραπόνων που έγιναν στην Αρχή το 2023 αφορούσε στους προμηθευτές, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 62,78% το 2022, το 11,05% στους Διαχειριστές έναντι 6,86% της προηγούμενης χρονιάς και το 37,20% των παραπόνων αφορούσε προμηθευτές και διαχειριστές μαζί, έναντι ποσοστού 30,36% το 2022
Η συντριπτική πλειονότητα των παραπόνων, το 84,31%, αφορούσε στον λογαριασμό, όσο περίπου και το 2022 (84,47%).
‘Ενα ποσοστό 10-15% των καταναλωτών θεωρούν ως μη αποδεκτή την απάντηση που έλαβαν από τους παρόχους τους, όσον αφορά το αίτημα/παράπονο που υπέβαλαν. Σε αυτό ακριβώς το πρόβλημα έρχεται να απαντήσει ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητης, η μία από τις υπηρεσίες που θέτει τον Φεβρουάριο σε λειτουργία η ΡΑΑΕΥ.
Η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν στους καταναλωτές για την επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν από τη συναλλακτική σχέση με τους Προμηθευτές τους.
Η Ολομέλεια της Αρχής όρισε τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Κομνηνό Κόμνιο, μέλος της Ολομέλειας της ΡΑΑΕΥ, ως Ενεργειακό Διαμεσολαβητή
Οι ψηφιακές υπηρεσίες της ΡΑΑΕΥ:
1. Εργαλείο Παραπόνων και Ενημέρωσης (https://my.rae.gr/), εν λειτουργία, επιτρέπει στους Καταναλωτές να υποβάλλουν Παράπονα προς Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας & Φυσικού Αερίου και Διαχειριστές Δικτύων
2. Εργαλείο Συγκέντρωσης Τιμολογίων Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (https://invoices.rae.gr/), εν λειτουργία
- Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών (https://energycost.gr/), εν λειτουργία από 2021, αναβαθμίζεται εκ νέου σε λειτουργία Μάρτιος 2024
- Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών για την Ηλεκτροκίνηση (https://chargingcost.rae.gr), σε λειτουργία τον Φεβρουάριο 2024
5. Ενεργειακός Διαμεσολαβητής, το οποίο επιτρέπει στον Καταναλωτή να προβεί σε δωρεάν επίλυση αστικών διαφορών με τους Προμηθευτές Ενέργειας και Διαχειριστές Δικτύων Διανομής (σε λειτουργία τον Φεβρουάριο 2024).
- Εργαλείο Υπολογισμού Κόστους Ηλεκτρικής Ενέργειας, (https://www.electricitycostcalculator.gr/), εν λειτουργία
- Εργαλείο Οδηγός Εξοικονόμησης Ενέργειας (https://www.buildingenergysaving.gr/), εν λειτουργία
- Πλατφόρμα Ανώνυμων Καταγγελιών, (https://energy-whistleblowing.gr/), σε λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2024
- Aναλυτικές αναφορές για τη λειτουργία της Λιανικής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας & Φυσικού Αερίου, εν λειτουργία (https://www.rae.gr/parakolouthisi-agoron/ellinikes-agores-lianikis/anafores-lianikis-agoras/ & https://www.rae.gr/parakolouthisi- agoron/elliniki-agora-lianikis-fusikou-aeriou/anafores-lianikis-agoras-fusikou-aeriou/)
Επιπρόσθετα, η ΡΑΑΕΥ διαθέτει Βάση Δεδομένων Τιμολόγησης Λιανικής, η οποία δεν είναι προσβάσιμη στους καταναλωτές, αλλά εμπιστευτική προς χρήση από την Αρχή. Η Βάση αυτή είναι λειτουργική και επεκτείνεται για αυτοματοποίηση ελέγχου όλων των εκδοθέντων λογαριασμών Ηλεκτρικής Ενέργειας των Προμηθευτών.
Τέλος η Αρχή εξετάζει την εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης στις αποφάσεις/πράξεις της ΡΑΑΕΥ συμπληρωματικά με το εργαλείο αναζήτησης πληροφορίας.