Mε την αγορά να τελεί ακόμα υπό σύχγυση για τις νέες κατηγορίες τιμολογίων ρεύματος που προστέθηκαν με την πρόσφατη υπουργική απόφαση, η προσοχή όλων είναι στραμμένη στην επικείμενη ανακοίνωση από τη ΡΑΑΕΥ, που θα ξεκαθαρίζει το θέμα που ανέκυψε με τη ρήτρα πρόωρης αποχώρησης.
Και αν για τα σταθερά τιμολόγια διάρκειας μικρότερης των 12 μηνών, πχ για 6 ή 8 μήνες, που προβλέπει η υπουργική, η απάντηση είναι μάλλον εύκολη, με τις πληροφορίες να συγκλίνουν ότι θα περιλαμβάνουν ρήτρα αποχώρησης εφόσον ανήκουν στη μπλε κατηγορία, για τα μεικτά τιμολόγια, τα κίτρινα, φαίνεται ότι ακόμα γίνονται ζυμώσεις.
Στο πλαίσιο της υπουργικής απόφασης ο προμηθευτής αποκτά τη δυνατότητα εκτός από ολιγόμηνα σταθερά να προσφέρει τιμολογιακά προϊόντα στα οποία θα συνυπάρχει σταθερή και κυμαινόμενη χρέωση. Το νέο τύπου τιμολόγιο θα σηματοδοτείται με κίτρινο χρώμα.
Η μία σκέψη είναι να υπάρχει μικτό σύστημα και όσον αφορά στη ρήτρα αποχώρησης, δηλαδή για όσο χρονικό διάστημα το τιμολόγιο παραμένει σταθερό να ισχύει η ρήτρα, αλλά όταν καταγράφει διακύμανση ο καταναλωτής να μπορεί να αποδεσμεύεται από το συμβόλαιό του χωρίς πέναλτι. Εξετάζονται όμως και άλλες προτάσεις, από το να μην ισχύει η ρήτρα, δεδομένου ότι το μικτό τιμολόγιο έχει κατηγοριοποιηθεί στα “κίτρινα” τα οποία, με βάση την αρχική απόφαση της ΡΑΑΕΥ , δεν δεσμεύουν τον καταναλωτή με οικονομικές ποινές, μέχρι να αφεθεί στην ευχέρεια του προμηθευτή η συμπερίληψη ή όχι της ρήτρας
Η πρώτη εταιρία που παρουσίασε ολιγόμηνο σταθερό τιμολόγιο ήταν η “Φυσικό Αέριο”, πράγμα που προκάλεσε την αντίδραση της Ρυθμιστικής Αρχής καθώς το εν λόγω προϊόν βγήκε στην αγορά πριν την υπουργική απόφαση….ενδεχομένως και να την προκάλεσε.
Πάντως και άλλοι προμηθευτές δηλώνουν έτοιμοι να προσφέρουν ολιγόμηνα σταθερά ή άλλα τιμολόγια, εκτιμώντας ότι όσο αυξάνεται η γκάμμα των προϊόντων που προσφέρουν στην αγορά, τόσο θα αυξάνεται ο ανταγωνισμός.
Η μετάβαση στην “κανονικότητα”, δηλαδή στους διάφορους τύπου τιμολογίων από την 1η Ιανουάριου, μετά την κατάργηση των έκτακτων μέτρων της ενεργειακής κρίσης, δεν δείχνει να έχει ενισχύσει την κινητικότητα των πελατών και την αλλαγή παρόχου.
Περίπου 2.000 πελάτες μετακινήθηκαν από τη ΔΕΗ τον περασμένο μήνα, όσοι πάνω- κάτω και τους προηγούμενους μήνες, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά, ίσως να είναι ακόμα νωρίς για να εκτιμηθεί κατά πόσον η “απελευθέρωση” των τιμολογίων θα αυξήσει την κινητικότητα.
Η αγορά περιμένει βελτιώσεις στον Κώδικα Προμήθειας που θα απλοποιούν και θα επισπεύδουν τη διαδικασία αλλαγής παρόχου, καθιστώντας πιο εύκολη την μετακίνηση του καταναλωτή.
Παρότι υπήρξαν πληροφορίες για την επιτάχυνση της εν λόγω διαδικασίας, τουλάχιστον για τους συνεπείς καταναλωτές, μέχρι στιγμής τα μέτρα αυτά δεν έχουν υλοποιηθεί, όπως καθυστερεί και η τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας, για την επιβολή φραγμών στην ελεύθερη μετακίνηση των κακοπληρωτών.