Κατά τα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τον πλωτό σταθμό αποθήκευσης -επανεριοποίησης (FSRU) της Θεσσαλονίκης που σχεδιάζει η Elpedison. Tότε υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση του μάρκετ τεστ για τη δέσμευση χωρητικότητας στο FSRU, το οποίο θα διενεργηθεί μόλις εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη για το έργο.
Κατά την πρώτη φάση του market test, η οποία είχε μη δεσμευτικό χαρακτήρα, εκφράστηκε ενδιαφέρον από αρκετές εγχώριες και διεθνείς εταιρείας.
Ας σημειωθεί ότι η Elpedison έχει ολοκληρώσει τη περιβαλλοντική μελέτη για το FSRU που θα εγκατασταθεί στο Θερμαϊκό Κόλπο και αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με τις τοπικές αρχές για την έγκριση της, που τοποθετείται το φθινόπωρο.
Πρόσφατα η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε την τροποποίηση της αρχικής άδειας της Elpedison και πλέον ο τερματικός LNG της στη Θεσσαλονίκη, θα αποτελείται όχι από ένα, όπως προβλεπόταν αρχικά, αλλά από δυο πλοία, ένα για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU). Η συνολική χωρητικότητα του σταθμού έχει αυξηθεί στα 270-280.000 κ.μ. υγροποιημένου αερίου (LNG) από 170.000 κ.μ. LNG, του αρχικού σχεδίου. Επίσης εγκρίθηκε η μετατόπιση της χωροθέτησης του σταθμού κατά 150 μέτρα δυτικά. Ο πλωτός σταθμός θα εγκατασταθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση περίπου 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.
Τα δύο πλοία που θα συναποτελούν το FSRU της Elpedison θα βρίσκονται στα ανοικτά του διυλιστηρίου της ΗelleniQ Energy, όπου είναι εγκατεστημένη η μία από τις δύο υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπραγωγής του ομίλου, με καύσιμο φυσικό αέριο.
Κάθε πλοίο θα έχει δυναμικότητα 120.000 -130.000 κμ και εκτός από τις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Elpedison, το LNG που θα αεριοποιείται στο FSRU της Θεσσαλονίκης θα απευθύνεται και στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Μάλιστα με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σερβία, όπου συζητήθηκε το ζήτημα των εξαγωγών αερίου από την Ελλάδα, στελέχη της Elpedison σχολίαζαν ότι ο πρωθυπουργός θα έπρεπε να συνοδευόταν από εκπροσώπους του το συνόλου των ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης επιδεικνύουν σημαντικό ενδιαφέρον για την προμήθεια LNG. Ο ΔΕΣΦΑ ήδη προωθεί σε συνεργασία με τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και τους διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς των Βαλκανίων το λεγόμενο Vertical Corridor, δηλαδή την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου αγωγών που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αέριο έως τη Μολδαβία, ακόμη και την Ουκρανία. Παράλληλα προωθείται η δημιουργία αγωγού διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Ολες οι κινήσει αυτές δείχνουν ότι οι εξαγωγές αερίου μέσω της Ελλάδας μπορούν να επεκταθούν.
Αλλωστε όλα τα FSRU που σχεδιάζονται θα συνδέονται με αγωγούς με το κεντρικό σύστημα μεταφοράς, προκειμένου το LNG που θα επαναεριοποιείται να εισέρχεται στο σύστημα και κατόπιν να προωθείται στην αγορά, την εσωτερική και της ΝΑ Ευρώπης, φθάνοντας ως την Ουκρανία και την Αυστρία.