Nέα αύξηση στα τέλη χρήσης του δικτύου και του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας φαίνεται ότι προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής δικτύων για τη σύνδεση νέων έργων όλων των κατηγοριών, μεταξύ των Διαχειριστών δηλαδή του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΕΔΗΕ από τη μία πλευρά και από την άλλη των παραγωγών ηλεκτρισμού
Πρόκειται για το άρθρο 98 του Ν. 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023, το οποίο προβλέπει ότι το 50% του κόστους κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς για τη σύνδεση μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, αποθήκευσης, θερμικών σταθμών, αλλά και καταναλωτών που συνδέονται στην Υψηλή Τάση, εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ αντίστοιχα και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου ή των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. Το υπόλοιπο 50% του κόστους συνεχίζει να βαρύνει του ιδιοκτήτες των σταθμών ή τους καταναλωτές.
Πριν από την τροποποίηση της ρύθμισης, το συνολικό κόστος των έργων σύνδεσης και των υποδομών ενσωματώνονταν στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση κάθε διαχειριστή, με μηδενική όμως αξία, με αποτέλεσμα το κόστος αυτό να μην επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή μέσω των τελών χρήσης του δικτύου.
Οι αυξήσεις που θα προέλθουν από τη νέα ρύθμιση έχουν προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό, καθώς θα επιβαρύνουν περαιτέρω τους καταναλωτές. Η ΡΑΑΕΥ έχει θέσει το θέμα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θοδωρή Σκυλακάκη, προτείνοντας την τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης, προκειμένου τα ποσά που θα δαπανούν οι Διαχειριστές να μην προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση. Η Αρχή θεωρεί ότι οι συγκεκριμένες δαπάνες θα μπορούσαν να καταχωρίζονται σε έναν ξεχωριστό κωδικό και να μην προσμετρώνται για τον υπολογισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου, με βάση το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC). Με τον τρόπο αυτό το έσοδο του εκάστοτε Διαχειριστή, για τα συγκεκριμένα κόστη, θα υπολογίζεται με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστους δανεισμού του.
Σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, μόνον για τα έργα σύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ, η ανάληψη του 50% του κόστους των έργων αυτών, θα μπορούσε να αυξήσει τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή κατά 400 εκατ. ευρώ, επιβαρύνοντας αντιστοίχως τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς για το σύνολο των καταναλωτών. Και αυτό σε μια περίοδο που ήδη τα τέλη χρήσης των δικτύων αυξάνονται συνεχώς.
Το όλο θέμα έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, με ορισμένους μεγάλους καταναλωτές να μιλούν για έμμεση επιδότηση και να ετοιμάζουν να ζητήσουν από το ΥΠΕΝ την αναθεώρηση του μέτρου.