Περαιτέρω αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου του ΑΔΜΗΕ προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που κοινωνικοποιεί το 50% του κόστους των έργων σύνδεσης με το Δίκτυο Μεταφοράς των μονάδων ΑΠΕ, αποθήκευσης, των μονάδων συμπαραγωγής, των θερμικών σταθμών, καθώς και των βιομηχανιών στην Υψηλή Τάση, με αποτέλεσμα ήδη να δημιουργούνται αντιδράσεις και να ζητείται η αναθεώρηση της σχετικής διάταξης.
Το πρόβλημα του έξτρα κόστους που θα προκύψει για τους καταναλωτές έχει ήδη επισημάνει η ΡΑΑΕΥ και μάλιστα την ερχόμενη εβδομάδα ο αντιπρόεδρος της Αρχής αρμόδιος για την Ενέργεια Δημήτρης Φούρλαρης θα συναντηθεί για το ζήτημα αυτό με την υφυπουργό Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και τον γενικό γραμματέα Ενέργειας Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη, ενώ την επανεξέταση του μέτρου ζητεί και η ΕΒΙΚΕΝ, ο φορέας που εκπροσωπεί τους βιομηχανικούς καταναλωτές ενέργειας, με επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη.
“Είναι αναμενόμενο το κόστος των έργων διασύνδεσης των νήσων να επιβαρύνει την περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα έτη, πλην όμως διαπιστώνουμε με έκπληξη ότι υπάρχει ο κίνδυνός η περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ να επιβαρυνθεί με ένα ποσό περίπου 400εκ € λόγω της κοινωνικοποίησης κατά 50% του κόστους διασύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, των μονάδων αποθήκευσης καθώς και των θερμικών σταθμών και των καταναλωτών ΥΤ στο δίκτυο μεταφοράς” αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ.
Στην επιστολή, που υπογράφει ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ Αντώνης Κοντολέων, επισημαίνεται ότι η νέα αύξηση των τελών χρήσης, που συνεπάγεται η ρύθμιση του 50-50, οδηγεί σε σημαντική επιβάρυνση τις βιομηχανίες και ιδιαίτερα αυτές της Μέσης Τάσης, με κατανάλωση χαμηλότερη των 30.000 MWh ετησίως, για τις οποίες δεν προβλέπεται η έκπτωση που ισχύει για τις βιομηχανίες με μεγαλύτερη κατανάλωση.
Η περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ εκτιμάται ότι θα επιβαρυνθεί με ένα ποσό περίπου 400εκ € λόγω της κοινωνικοποίησης κατά 50% του κόστους διασύνδεσης των προαναφερόμων μονάδων, βάσει του άρθρου 98 του Ν 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023, το οποίο προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Μεταφοράς για τη σύνδεση των ανωτέρω αναφερομένων κατηγοριών εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ κατά περίπτωση και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.
Μάλιστα η αύξηση που θα προκύψει, έρχεται να προστεθεί στις ήδη σημαντικές αυξήσεις των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς έως και 100% και ενώ έχει ήδη δημοσιευτεί η νέα απόφαση της ΡΑΕ, που προβλέπει αφενός την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ (WACC) για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6,1% σε 7,57% για το 2023, σε 7, 51% για το 2024 και σε 7,45% για το 2025 και αφετέρου την αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025, αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ
“Στην ουσία πρόκειται για επιδότηση κατά 50% του κόστους κάθε ανωτέρω κατηγορίας παραγωγών για το έργο της διασύνδεσης τους (γραμμή, Μ/Σ, ΚΥΤ) στο δίκτυο μεταφοράς μετά από αίτημα τους για λήψη όρων σύνδεσης και όχι εκ των προτέρων κατασκευή έργων από τον ΑΔΜΗΕ ενίσχυσης του δικτύου των οποίων το κόστος κοινωνικοποιείται κατά 100%” τονίζει η ΕΒΙΚΕΝ
Ας σημειωθεί ότι ήδη η Ρυθμιστική Αρχή έχει προτείνει τα εν λόγω κόστη για τη σύνδεση στο δίκτυο μεταφοράς να μην προστίθενται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή και οι σχετικές δαπάνες να καταχωρούνται σε ένα διακριτό κωδικό. ‘Ετσι, το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη δεν θα υπολογίζεται βάσει του υψηλού WACC (σταθμισμένη απόδοση κεφαλαίου), αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ.
“Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετάσετε την αναγκαιότητα της εν λόγω ρύθμισης, καθώς ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών, μεταφέροντας σημαντικά κόστη των εν λόγω κατηγοριών παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία. “ καταλήγει η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ.