Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3% για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της εισήγησης της για τη μεθοδολογία του εσόδου της Γραμμής Διασύνδεσης Great Sea Interconnector (Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ) κατά το τμήμα του κόστους που επιμερίζεται στην Ελλάδα.
Η εισήγηση της Αρχής έχει τεθεί σε διαβούλευση ως τις 27 Μαίου.
Το ελληνικό τμήμα της διασύνδεσης, που αντιστοιχεί στο 37% του συνολικού κόστους, - το υπόλοιπο 63% αφορά την κυπριακή πλευρά - θα αποζημιώνεται μέσω των τελών χρήσης δικτύου στους λογαριασμούς ρεύματος, για το τμήμα του κόστους της επένδυσης που δεν καλύπτεται από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Για την πρώτη διετία 2024-2025 θα πρέπει ο ΑΔΜΗΕ να υποβάλει έως τις 30 τα στοιχεία για τον υπολογισμό του εσόδου που θα λάβει την περίοδο 2024-2025.
Ας σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζεται πλέον στα 1,93 δισ. ευρώ
Οι παράγοντες υπολογισμού του WACC που θα λαμβάνει ο Διαχειριστής, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ενέκρινε ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής στις 10 Μαΐου είναι :
- Συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης (gearing ratio). Ο ιδεατός συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης κυμαίνεται σε ένα εύρος από 60% έως 80%.
- Κόστος δανειακών κεφαλαίων (cost of debt) (rd)
- Κόστος ιδίων κεφαλαίων μετά φόρων, ονομαστικό (cost of equity post- tax, nominal)
- Απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο (risk-free rate)
- Συντελεστής συστηματικού κινδύνου βήτα (beta factor)
- Ασφάλιστρο κινδύνου της Αγοράς (Market Risk Premium)
- CRP (ασφάλιστρο κινδύνου της Χώρας – Country Risk Premium).
Η Αρχή έχει αποδεχθεί το αίτημα του Διαχειριστή να υπάρξει premium απόδοσης 1% και για τα πρώτα επτά έτη από την εμπορική λειτουργία του έργου, ενώ προβλέπει ότι σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου με ευθύνη του Διαχειριστή, θα ενεργοποιείται μηχανισμός αντικινήτρου με μείωση της πρόσθετης απόδοσης έως 0,5% για κάθε έτος καθυστέρησης. Επίσης προβλέπονται πρόσθετες εξασφαλίσεις σε περίπτωση που το έργο δεν υλοποιηθεί λόγω εξωτερικών παραγόντων, εκτός της ευθύνης του ΑΔΜΗΕ. Ετσι ο Διαχειριστής θα ανακτήσει τα ποσά που θα έχει καταβάλει ακόμη και αν δεν υλοποιηθεί το έργο σε χρονικό ορίζοντα 35 ετών, μέσω των Χρεώσεων Χρήσης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς.
Το WACC των επόμενων ετών, πέραν της διετίας 2024-25, θα υπολογιστεί με αποφάσεις της Αρχής που θα ληφθούν αργότερα.