Στο σημείο μηδέν, ένα βήμα πριν το οριστικό ναυάγιο, βρίσκεται το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας.
Η κόντρα ΑΔΜΗΕ με την κυπριακή ΡΑΕΚ, αλλά και ο “γεωπολιτικός κίνδυνος” εξαιτίας της Τουρκική στάσης, η οποία έχει διακηρύξει ότι «κανένα έργο δεν θα πραγματοποιηθεί στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς την συναίνεση ή την συμμετοχή της, έχουν οδηγήσει το έργο σε αδιέξοδο, με τα απόνερα να φτάνουν μέχρι τον Κηφισό.
Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υπό ασφυκτική πίεση, καθώς λήγει η θητεία της, παίζει το τελευταίο χαρτί έναντι της Λευκωσίας κοινοποιώντας επιστολή της γαλλικής εταιρίας παραγωγής και κατασκευής καλωδιακών διασυνδέσεων Nexans η οποία προειδοποιεί για αναστολή των εργασιών στις 2 Σεπτεμβρίου.
Από την πλευρά της η Λευκωσία κωλυσιεργεί έχοντας σοβαρές διαφωνίες στην οικονομοτεχνική μελέτη και το πλαίσιο που παρουσίασε ο ΑΔΜΗΕ.
Η ΡΑΕΚ απορρίπτει την πρόβλεψη για ανάκτηση δαπανών του έργου με επιβάρυνση των κύπριων καταναλωτών από την έναρξη της κατασκευής του καλωδίου και όχι από την ολοκλήρωση του, ενώ μείζον θέμα έχει προκύψει και για την πρόβλεψη ότι η Κύπρος δεν θα δικαιούται ουδεμία αποζημίωση εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί λόγω “γεωπολιτικού ρίσκου”.
Για την κυπριακή κυβέρνηση είναι εξαιρετικά δύσκολη η κατάσταση καθώς μετά και το φιάσκο του τερματικού στο Βασιλικό, δεν είναι σε θέση να περάσει απόφαση για ένα υπό σχεδιασμό έργο, με δεδομένο το ενδεχόμενο μη ολοκλήρωσης του ενώ θα έχει προηγηθεί η επιβάρυνση των κυπρίων καταναλωτών ήδη από την έναρξη του έργου.
Ακύρωση του έργου βεβαίως θα σημάνει και μια σημαντική επιβάρυνση του ΑΔΜΗΕ που θα βρεθεί εκτεθειμένος έναντι της Nexans.
Σύμφωνα με κυπριακά ΜΜΕ είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις του Κυπριακού Υπουργείου Ενέργειας με την Ε.Ε. και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ώστε το έργο να προχωρήσει κανονικά, εξισορροπώντας τους όρους που τίθενται από το πλαίσιο του ΑΔΜΗΕ.
Οι εξελίξεις αυτές σημειώνονται την στιγμή που υπάρχει έντονος προβληματισμός για την αντίδραση της Τουρκίας στο ενδεχόμενο συνέχισης των εργασιών για τις έρευνες πόντισης του καλωδίου σε περιοχές εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων, καθώς η επανάληψη της πρακτικής που ακολουθήθηκε πριν ένα μήνα, με την έκδοση και τουρκικής NAVTEX.
Οι επόμενες εβδομάδες είναι πολύ κρίσιμες για το μέλλον ενός έργου που φαντάζει πολύ μεγάλο και παράλληλα πολύ δύσκολο να προχωρήσει.