Μεγαλύτερη διαφάνεια και τεκμηρίωση για τις τροποποιήσεις του κανονισμού της Αγοράς Εξισορρόπησης, που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, ιδιαίτερα όσον αφορά στο ζήτημα του περιορισμού των απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης, καθώς και τον συνυπολογισμό των εισαγωγών ηλεκτρισμού ζητεί ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ), υποστηρίζοντας ότι μέχρι σήμερα ο Διαχειριστής της αγοράς προβαίνει συστηματικά σε περιορισμό των απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης, χωρίς τεκμηρίωση του επιπέδου των μειώσεων και πρότερη ενημέρωση των συμμετεχόντων.
‘Οπως τονίζει ο ΕΣΑΗ στο κείμενο που κατέθεσε στη διαβούλευση για τις τροποποιήσεις του Κανονισμού, δεν είναι ξεκάθαρη η μεθοδολογία προσδιορισμού των αναγκαίων εφεδρειών, καθώς και από πού προκύπτει η ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα, όπως αυτή αναφέρεται στην υπό διαβούλευση εισήγηση.. Πρόκειται για την πρόβλεψη να παραμένουν πάντα διαθέσιμα 120MW ανοδικής Ισχύος Εξισορρόπησης για αΕΑΣ και χΕΑΣ αντίστοιχα για κάθε Περίοδο Κατανομής και 60MW καθοδικής Ισχύος Εξισορρόπησης για αΕΑΣ και χΕΑΣ για κάθε Περίοδο Κατανομής.
Ετσι, παρότι ο Σύνδεσμος τάσσεται υπέρ της θέσπισης διαδικασίας διαστασιολόγησης των αναγκαίων μειώσεων απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης, ζητά ταυτόχρονα να οριστούν σαφώς οι δράσεις και οι ενέργειες στις οποίες μπορεί να προβεί ο ΑΔΜΗΕ, αποκλίνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο από αυτές, και μέσω αλγοριθμικής λογικής χωρίς να εναπόκειται η κάθε επίλυση στον εκάστοτε Προσωπικό Υπεύθυνο του ΑΔΜΗΕ.
Μάλιστα στην επιστολή του, ο ΕΣΑΗ αναφέρεται σε χαρακτηριστικό παράδειγμα παρέκκλισης στο οποίο προβαίνει συστηματικά ο Διαχειριστής. Πρόκειται για κάποιες ημέρες κατανομής, οι οποίες δεν παρουσιάζουν ούτε πρόβλημα στην τήρηση του ισοζυγίου ενέργειας, ούτε κρίνεται αναγκαίος ο περιορισμός των απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης. Παρόλα αυτά, η χρήση περιορισμών ένταξης μονάδων (Generic constraints) χωρίς πρότερη αιτιολόγηση μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία επίλυσης της ΔΕΠ και κατ’ επέκταση σε στρεβλώσεις στην αγορά εξισορρόπησης. Το αποτέλεσμα θα είναι η εφαρμογή της νέας μεθοδολογίας διαστασολόγησης σε ημέρες κατανομής που δεν κρίνεται αναγκαία.
Ένα άλλο πρόβλημα που εντοπίζει ο Σύνδεσμος είναι ότι η δημοσιευμένη μελέτη επιπτώσεων δεν εξετάζει την επίδραση των εισαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας., καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις, παρότι παρουσιάζεται περίσσεια ενέργειας σε συγκεκριμένες περιόδους κατανομής, η ύπαρξη εισαγωγών δυσχεραίνει την επίλυση της εκάστοτε ΔΕΠ. Αναφέρεται μάλιστα και σε συγκεκριμένη περίπτωση, που αναγνωρίζει ο ΑΔΜΗΕ: Την περίοδο 14 -17 Απριλίου 2023, όταν λόγω περίσσειας ενέργειας, ο Διαχειριστής προέβη σε περικοπή των εισαγωγών.
Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται αναγκαίο να συμπεριληφθεί στον υπολογισμό της Διαθέσιμης Ικανότητας Μεταφοράς εισαγωγών (ATC), η πρόβλεψη παραγωγής ΑΠΕ και κατ’ επέκταση του φορτίου που πρέπει να καλυφθεί από τις Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, δηλαδή του φορτίου που υπολείπεται μετά την παραγωγή από μονάδες ΑΠΕ και των υποχρεωτικών εγχύσεων.
Καταλήγοντας ο ΕΣΑΗ τονίζει ότι αν και το πνεύμα των προτεινόμενων τροποποιήσεων κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο είναι αναγκαίο να επιλυθεί το βασικό πρόβλημα το οποίο αφορά στην μείωση των απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης, καθώς και να διατεθούν στους συμμετέχοντες αναλυτικά παραδείγματα επίλυσης με την χρήση της νέας μεθοδολογίας. Και τούτο, γιατί οι ποσότητες Ισχύος Εξισορρόπησης που δημοσιεύονται και προσδιορίζονται τεκμηριωμένα με βάση τη Μεθοδολογία θα πρέπει να διατηρούνται σε όλες τις επιλύσεις ΔΕΠ, δεδομένου ότι η αιφνίδια διαφοροποίηση των απαιτήσεων Ισχύος Εξισορρόπησης είναι προφανές ότι επηρεάζει τις αποφάσεις των συμμετεχόντων κατά τη συνολική συμμετοχή τους στις αγορές.