Στα σταθερά, μπλε, τιμολόγια ρεύματος επιχειρούν να στρέψουν τους καταναλωτές οι εταιρίες προμήθειας, καθώς με τον τρόπο αυτό οι μεν εταιρίες μπορούν να προγραμματίσουν καλύτερα τις κινήσεις τους και να δεσμεύσουν πελάτες για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, οι δε καταναλωτές απαλλάσσονται από την αβεβαιότητα για τη διαμόρφωση της τιμής και την αναζήτηση του φθηνότερου παρόχου κάθε μήνα.
Παρότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης, μετά την ενεργειακή κρίση, μεγάλη μερίδα οικιακών καταναλωτών αλλά και επιχειρήσεων επέστρεψαν στα σταθερά τιμολόγια μακράς διάρκειας, στην Ελλάδα συνέβη το αντίθετο, ειδικά όσον αφορά στα νοικοκυριά. Οι περισσότεροι οικιακοί καταναλωτές έμειναν στο “πράσινο” τιμολόγιο, ένα τιμολόγιο που αλλάζει κάθε μήνα, ανάλογα με τις αυξομειώσεις στη χονδρική αγορά, Στο ειδικό αυτό τιμολόγιο υποχρεωτικά μετέπεσαν, όσοι οικιακοί καταναλωτές δεν επέλεξαν κάποιο άλλο προϊόν, όταν έληξαν τα έκτακτα μέτρα της κρίσης στην εκπνοή του 2023.
Ας σημειωθεί ότι το πράσινο τιμολόγιο θεσμοθετήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας ως ένα μεταβατικό προϊόν, το οποίο υποχρεωτικά έπρεπε να διαθέτουν όλες οι εταιρίες προμήθειας για τουλάχιστον ένα χρόνο. Η υποχρέωση αυτή λήγει στο τέλος του έτους και ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν θα ανανεωθεί ή θα αφεθεί στην κρίση των εταιριών να θα το διατηρήσουν ή όχι.
Πάντως ενώ μέχρι πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, υπογράμμιζε το δικαίωμα του καταναλωτή να αλλάζει προμηθευτή ρεύματος, τώρα δείχνει να εστιάζεται στα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα σταθερά τιμολόγια. Ίσως σε αυτό να έπαιξε ρόλο και η μίνι κρίση του καλοκαιριού, όταν εκτοξεύτηκαν απότομα οι τιμές.
«Το Χρηματιστήριο Ενέργειας στην Ελλάδα είναι σχετικά καινούρια υπόθεση, ενώ δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς τα PPAs (μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας ενέργειας). Τώρα έχουμε εισαγωγή τέτοιων συμφωνιών καταρχήν στη βιομηχανία και σταδιακά θα πάμε σε σταθερά τιμολόγια και μακροχρόνιες συμφωνίες» ανέφερε πρόσφατα ο κ. Σκυλακάκης.
Ήδη η Protergia, του ομίλου της Metlen, διατηρεί τα πράσινα τιμολόγια της σταθερά τους τέσσερις τελευταίους μήνες, ενώ προετοιμάζει ειδικά σταθερά προϊόντα για μεγάλους και μικρότερους καταναλωτές, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Βάρος στα σταθερά τιμολόγια δίνουν και άλλες εταιρίες, προσπαθώντας να τα προωθήσουν στους πελάτες τους, ειδικά την περίοδο αυτή.
Προς την κατεύθυνση αυτή βοηθά και η αβεβαιότητα για την πορεία των τιμών στη χονδρική αγορά, δεδομένου ότι αρκετοί αναλυτές προβλέπουν μία άνοδο της τιμής του φυσικού αερίου εν όψει της χειμερινής περιόδου, ενώ άνοδος, της τάξης του 10% προβλέπεται και για την τιμή των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Ας σημειωθεί ότι τα δικαιώματα επιβαρύνουν την τιμή του ηλεκτρισμού που παράγεται από λιγνίτη και φυσικό αέριο.
Τα μπλε τιμολόγια, τα οποία παρέχουν σταθερή τιμή ηλεκτρισμού (ευρώ/KWh) για χρονικό διάστημα, συνήθως από 6 ως 12 μήνες, ανάλογα με το προϊόν κάθε προμηθευτή. ‘Ολα τα σταθερά τιμολόγια εμπεριέχουν ρήτρα πρόωρης αποχώρησης για τον πελάτη, σε αντίθεση με τα κυμαινόμενα (πράσινα ή κίτρινα)
Πάντως σταθερά τιμολόγια μεγάλης χρονικής διάρκειας σε προσιτές τιμές , πρακτικά έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν οι μεγάλοι καθετοποιημένοι προμηθευτές, που διαθέτουν ρευστότητα και μπορούν να αντισταθμίσουν τα κόστη τους. Το hedging παίζει βασικό ρόλο, ειδικά την περίοδο αυτή με την κλιμακούμενη κρίση στη Μέση Ανατολή, την συνεχιζόμενη διένεξη Ρωσίας- Ουκρανίας και το ενδεχόμενο ενός ψυχρού χειμώνα στην Ευρώπη, που θα αυξήσει τη ζήτηση φυσικού αερίου ( και άρα τις τιμές), τη στιγμή μάλιστα πού από 1/1/25 σταματά η διέλευση ρωσικού αερίου προς την κεντρική Ευρώπη, μέσω του ουκρανικού αγωγού.