Οι καθαρές εισπράξεις (εισπράξεις μείον πληρωμές) που προέρχονται από την ποντοπόρο ναυτιλία ανήλθαν στο 3,7% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο την περίοδο 2000-213, ενώ συνέβαλαν στην χρηματοδότηση του 16,6% των εισαγωγών την ίδια περίοδο. Απόρροια του γεγονότος ότι τα έσοδα από την ελληνική ναυτιλία στηρίζονται στην ηγετική θέση των Ελλήνων εφοπλιστών στον κλάδο, οι οποίοι ελέγχουν πάνω από το 16% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank, στην οποία προΐσταται ο καθηγητής Γκίκας Χαρδούβελης, η οποία εξέδωσε το πέμπτο τεύχος του ένατου τόμου της περιοδικής έκδοσης Economy and Markets. Στο τεύχος αυτό φιλοξενείται άρθρο της Μαρίας Πρανδέκα και του Βασίλη Ζάρκου, οικονομικών αναλυτών της Τράπεζας , με θέμα: «Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία και η συμβολή της στην εγχώρια οικονομία».
Οι εκτιμήσεις της μελέτης για τα μελλοντικά έσοδα από την ποντοπόρο ναυτιλία επιβεβαιώνουν τη συμβολή του κλάδου στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Αναλυτικά, τα συμπεράσματα της μελέτης μας είναι τα ακόλουθα:
· Επιβεβαιώνεται η ισχυρή σχέση μεταξύ του ύψους των καθαρών εισπράξεων από την ποντοπόρο ναυτιλία με το επίπεδο των ναύλων και τη χωρητικότητα του στόλου υπό την ελληνική σημαία. Συγκεκριμένα, μια αύξηση 10% στο επίπεδο των ναύλων σε ένα τρίμηνο επιφέρει αύξηση των καθαρών εσόδων από τη ναυτιλία κατά 2,6% το ίδιο τρίμηνο και 6,2% μακροχρόνια. Επιπλέον, μια αύξηση 10% στο μέγεθος του στόλου σε ένα τρίμηνο επιφέρει 7,8% αύξηση στα καθαρά έσοδα το ίδιο τρίμηνο και 18,6% μακροχρόνια.
· Με βάση τα παραπάνω ευρήματα και εκτιμήσεις για το ρυθμό αύξησης των ναύλων και για την εξέλιξη της χωρητικότητας του στόλου υπό την ελληνική σημαία, τα μελλοντικά καθαρά έσοδα από την ελληνική ναυτιλία αναμένεται να ανέλθουν στο 4,9% και 5,7% του ΑΕΠ το 2014 και 2015, αντίστοιχα, από 4,2% του ΑΕΠ το 2013.
· Σε ένα πιο αισιόδοξο σενάριο, όπου τα ναύλα και ο στόλος αυξάνονται περισσότερο από ότι στο βασικό, οι καθαρές εισπράξεις από την εμπορική ναυτιλία ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι 0,2 και 0,5 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερες από αυτές του βασικού σεναρίου για το 2014 και 2015, αντίστοιχα. Σε ένα απαισιόδοξο σενάριο, όπου τα ναύλα και ο στόλος αυξάνονται λιγότερο από ότι στο βασικό, οι καθαρές εισπράξεις ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι 0,2 και 0,8 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερες από αυτές του βασικού σεναρίου για το 2014 και 2015, αντίστοιχα.