Νέο πονοκέφαλο στη χειμαζόμενη εγχώρια αγορά αυτοκινήτου δημιουργεί η νομοθετική απραξία, λόγω της προεκλογικής περιόδου και των καθυστερήσεων, που, μπορεί να προκύψουν από την επομένη της 20ής Σεπτεμβρίου. Ως γνωστόν από την 1η Σεπτεμβρίου 2015 τέθηκε σε εφαρμογή, στην ταξινόμηση, ο κανονισμός 715 /2007 (φάση Β) που αφορά εκπομπές ρύπων, γνωστότερος ως Euro 6. Η παράταση, όμως, με νόμο της ταξινόμησης των αποθεμάτων αυτοκινήτων προδιαγραφών εκπομπών CO2, Euro 5, για ένα ακόμη έτος, ως την 31η Αυγούστου 2016, είναι άγνωστο πότε θα θεσπισθεί, πράγμα που αφήνει «στον αέρα» προϊόντα τα οποία δεν πρόλαβαν να φθάσουν στα τελωνεία έως την τελευταία ημέρα του φετινού Αυγούστου.
Πρέπει να τονίσουμε ότι ο Τελωνειακός Κώδικας συναρτά τους συντελεστές Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης των εισαγόμενων αυτοκινήτων, είτε αυτά είναι καινούργια είτε είναι μεταχειρισμένα, από το πόσο σύγχρονη είναι η οδηγία καυσαερίων την οποία πληρούν. Οι συντελεστές ΕΤΤ, αυτούς που γνωρίζουν οι έμποροι και με τους οποίους εκτελωνίζουν τα αυτοκίνητά τους, ισχύουν για αυτοκίνητα καλυπτόμενα από την μέχρι πρότινος εν ισχύ οδηγία καυσαερίων (Euro 5) . Αυτοκίνητα με παλιότερες οδηγίες καυσαερίων εκτελωνίζονται με υψηλότερους συντελεστές ΕΤΤ που αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, όσο …αρχαιότερη είναι η οδηγία καυσαερίων (διπλάσιος συντελεστής για αυτοκίνητα που είναι μια οδηγία πίσω, τριπλάσιος για εκείνα που είναι δυο οδηγίες πίσω κοκ). Αυτή η τάξη πραγμάτων έχει περιβαλλοντική λογική, για να αποθαρρύνεται η εισαγωγή πολύ παλιών και άρα ρυπογόνων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Σημειώνεται, πάντως, ότι ο Τελωνειακός Κώδικας δεν κάνει διάκριση μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων. Κατά συνέπεια όταν υπάρχει τέλος σειράς λόγω καυσαερίων, εκτός από την συνηθισμένη παράταση για την ταξινόμηση των μη συμμορφούμενων αποθεμάτων, πρέπει να χορηγείται και φορολογική παράταση για να συνεχίσουν να εκτελωνίζονται τα μη συμμορφούμενα αποθέματα με τους χαμηλούς συντελεστές ΕΤΤ για όσο διάστημα διαρκεί η παράταση για την ταξινόμηση... (χάος). Τη φορολογική παράταση αιτείται ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κάθε φορά που αλλάζει μια οδηγία καυσαερίων, αλλά, επειδή αφορά δημόσια έσοδα δεν χορηγείται υπηρεσιακά, όπως συμβαίνει με τις παρατάσεις ταξινόμησης. Γίνεται με ψήφιση νόμου (συνήθως με προσθήκη τροπολογίας σε κάποιο άλλο υπό ψήφιση νομοσχέδιο). Στην παρούσα φάση, βεβαίως, η ψήφιση της φορολογικής παράτασης θα καθυστερήσει γιατί η Βουλή έχει διακόψει τις εργασίες της λόγω των εκλογών.
Όπως μάθαμε, σε πρόσφατο memo του, προς τους ντίλερ, ο ΣΕΑΑ συνέστησε να εκτελωνισθούν μόνον όσα αυτοκίνητα Euro 5 του αποθέματος εκτιμούσαν ότι θα μπορούν να διαθέσουν (ταξινομημένα με πινακίδες), μέχρι να ψηφιστεί η σχετική τροπολογία. Δηλαδή, πότε; Αν κατατεθεί για ψήφιση αρχές Οκτωβρίου, μάλλον μετά τα μέσα Οκτωβρίου θα έχει λυθεί το ζήτημα. Οπότε καθένας θα έπρεπε να κινηθεί αυτοβούλως, κατά το δοκούν. Σε μια λιανική «καθισμένη», κυριολεκτικά, λόγω των capital controls και της γενικότερης οικονομικής δυσπραγίας, αλλά και λόγω της φορολογικής αβεβαιότητας που επικρατεί, υπάρχει περίπτωση κάποιοι έμποροι να μείνουν με αυτοκίνητα πληρωμένα (αγορασμένα) από τους ίδιους στα αζήτητα, για όσα δε, (Euro 5), δεν είχαν εισαχθεί έως την 1η Σεπτεμβρίου και αφίχθησαν στη συνέχεια, να επικρέμεται απειλή «βαρέως» εκτελωνισμού.
Ειδικότερα, αξίζει να πούμε πως, κατά τα ισχύοντα, το Υπ. Υποδομών θα επιτρέπει την ταξινόμηση των αποθεμάτων Euro 5 για ένα ακόμη έτος, ως την 31η Αυγούστου 2016, εφόσον έχουν αφιχθεί ως την 31/8/2015, δεν υπερβαίνουν το 10% των ταξινομήσεων του προηγουμένου έτους ή απεριόριστα σε αριθμό, αν, όμως, όλα έχουν αφιχθεί ως 31/5/2015, έχει, δε, κατατεθεί σχετικό αίτημα στη Διεύθυνση Τεχνολογίας Οχημάτων από τον κατασκευαστή. Όσον αφορά το τελωνείο, με βάση τον τελωνειακό κώδικα (νόμος 2960 /2001) από την 1η Σεπτεμβρίου 2015 που τέθηκε σε εφαρμογή η Euro 6, τα αυτοκίνητα Euro 5, αυτομάτως, θα υποβάλλονται στους αυξημένους, διπλάσιους συντελεστές Τέλους Ταξινόμησης. Γεγονός είναι ότι, σε κάθε περίπτωση, αποθέματα Euro 5, που, δεν «τακτοποιήθηκαν» με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έως τώρα, θα πρέπει να αναμείνουν την επαναλειτουργία της Βουλής και την κατάθεση τροπολογίας από το ΥΠΟΙΚ. Το πώς θα προωθηθούν, τώρα, στην αγορά όλα αυτά τα Euro 5, που, έχουν προαγορασθεί από όσους εισαγωγείς-εμπόρους ήταν σε θέση να το κάνουν αυτό, είναι ένα άλλο ζήτημα, ενώ, για κάποια (πόσα αλήθεια;), που, για διάφορους λόγους θα εκτελωνισθούν με επιβαρύνσεις λόγω εκπρόθεσμης εισαγωγής έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιος θα πληρώσει το «μάρμαρο». Θα γίνει promo με ειδικές προσφορές, θα απορροφήσουν τη διαφορά οι εισαγωγείς; Εκτός, αν προϋπήρξαν συνεννοήσεις με τα εργοστάσια για χαμηλότερες τιμές CIF, ώστε, να υπάρξει εξισορρόπηση των αυξημένων συντελεστών