Σε πρώτη φάση πάντως φαίνεται ότι τα ΕΛΠΕ μάλλον δεν είναι στους άμεσους σχεδιασμούς των Ιρανών. Και τούτο γιατί ο διευθύνων σύμβουλος της NIOC, της κρατικής εταιρίας πετρελαίων του Ιράν, ο Hamid Sharif Razi δήλωσε χθες ότι διαπραγματεύεται με έξι χώρες για την κατασκευή ή την εξαγορά μετοχών σε διυλιστήρια αλλά μέσα σε αυτές δεν συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα.
Οι χώρες με τις οποίες η Τεχεράνη αναζητεί συνεργασίες όσον αφορά στην κατασκευή διυλιστηρίων ή την εξαγορά μεριδίου στο μετοχικό κεφάλαιο είναι η Μαλαισία, η Ινδονησία, η Νότιος Αφρική, η Σιέρρα Λεόνε, η Βραζιλία και η Ινδία, όπως δήλωσε ο κ. Razi, προσθέτοντας ότι ήδη υπάρχει συνεργασία με τη Μαλαισία για την κατασκευή διυλιστηρίου, δυναμικότητας 250.000 βαρελιών/ημέρα.
Πάντως η Τεχεράνη δεν έχει κρύψει ότι ενδιαφέρεται για διυλιστήρια στην Ευρώπη, καθώς ο στόχος των συνεργασιών για την ανάπτυξη διυλιστηρίων στο εξωτερικό είναι η εξασφάλιση των πωλήσεων πετρελαίου και της εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων.
Ένα μέρος εξάλλου της συμφωνίας με τα ΕΛΠΕ για την αποπληρωμή του παλαιού χρέους, από την προμήθεια πετρελαίων που ο όμιλος δεν ξεπλήρωσε λόγω της επιβολής του εμπάργκο, αφορά και στην αποστολή καυσίμων από την ελληνική εταιρία στη NIOC.
Oταν είχε ανακύψει το θέμα για την εξαγορά μεριδίου στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΠΕ από τη NIOC, κύκλοι προσκείμενοι στον υπουργό Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη είχαν δηλώσει ότι δεν υπάρχει πρόθεση από το ελληνικό δημόσιο να πουλήσει μετοχές στους Ιρανούς, ενώ σχετική ανακοίνωση είχε εκδώσει και ο όμιλος Λάτση, ο οποίος μέσω της Paneuropean ελέγχει πάνω από το 45% της εταιρίας.
Στις επαφές που πραγματοποιούνται τις ημέρες αυτές στο Ιράν είναι πολύ πιθανόν να διευκρινιστεί το θέμα με τα ΕΛΠΕ.
Στην αποστολή, υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, συμμετέχουν ως γνωστόν τόσο ο υπουργός Πάνος Σκουρλέτης όσο και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Γρηγόρης Στεργιούλης.