Mετ' εμποδίων προχωρεί η πρώτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων μετά τα προβλήματα που ανέκυψαν στη Σύρο, ενώ καθυστερήσεις προβλέπει ο ΑΔΜΗΕ και για την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, όπως παραδέχεται στο προκαταρκτικό σχέδιο του “Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς 2017-2020”, το οποίο έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση.
Η διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 9 Μαρτίου 2016.
Στον κεντρικό υποσταθμό Σύρου οι εργασίες έχουν παγώσει εξ' αιτίας του προβλήματος με την απομάκρυνση των προϊόντων εκσκαφής. Ετσι η ολοκλήρωση την πρώτης φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων έχει ήδη μετατεθεί για ....κάποια στιγμή μέσα στο 2016, ενώ κανονικά θα έπρεπε να έχει ήδη τελειώσει,
Για τη δεύτερη φάση της διασύνδεσης , ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ μιλά για καθυστέρηση, συγκεκριμένα “για μικρή χρονική ολίσθηση” στο σχέδιο του προγράμματος ανάπτυξης και τοποθετεί τη λειτουργία του έργου εντός του 2017 ή το αργότερο το 2018.
Από την πρώτη φάση της διασύνδεσης, που περιλαμβάνει τις γραμμές Σύρου- Λαυρίου, Σύρου- Τήνου, την ακτινική τροφοδότηση της Πάρου και της Μυκόνου από την Σύρο με γραμμή για κάθε νησί και τους υποσταθμούς σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο, μέχρι σήμερα έχουν ποντιστεί τα καλώδια από τη Σύρο στη Μύκονο και από τη Σύρο στην Τήνο, ενώ ποντισμένο είναι και το μεγαλύτερο τμήμα του καλωδίου Σύρου- Λαυρίου. Επίσης έχουν ξεκινήσει τα χωματουργικά έργα στο Λαύριο και στην Πάρο. Ο υποσταθμός στη Σύρο θεωρείται κομβικής σημασίας για το όλο έργο και η όποια καθυστέρηση των εργασιών επηρεάζει καταλυτικά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης
Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει τη σύνδεση Πάρου- Νάξου και την σύνδεση Νάξου- Μυκόνου. Το έργο συνοδεύεται από την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης 'Ανδρος – Λιβάδι (Ν. Εύβοια) μήκους 14,5 χλμ και Άνδρος – Τήνος, μήκους 4 χλμ.
Το πρότζεκτ ολοκληρώνεται με την τρίτη φάση, που περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση δεύτερου καλωδίου Λαυρίου- Σύρου. Στόχος είναι η εξασφάλιση της απαιτούμενης αξιοπιστίας κάτω από οποιασδήποτε λειτουργικές συνθήκες, λαμβανομένης υπόψη και της εξέλιξης της ζήτησης ηλεκτρισμού στα νησιά. .
Σε κάθε περίπτωση πάντως ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι το υφιστάμενο παραγωγικό δυναμικό στα νησιά πρέπει να διατηρηθεί ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν έκτακτα περιστατικά, όπως μία βλάβη στον υποσταθμό της Σύρου. Ο Διαχειριστής υπογραμμίζει ότι “σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε αποξήλωση όλου του παραγωγικού δυναμικού των διασυνδεδεμένων νησιών των Κυκλάδων προς αποφυγή δραματικών περιστατικών σε περίπτωση σημαντικής βλάβης στον υποσταθμό Σύρου
Ο ΑΔΜΗΕ έχει προτείνει η τρίτη φάση να υλοποιηθεί μετά το 2020 και μέχρι το 2022, .καθώς παράλληλα με τη δεύτερη φάση θα προωθείται και η ενίσχυση των υφιστάμενων καλωδίων στον διάδρομο Σύρος – Τήνος- Ανδρος- Ευβοια για την ενίσχυση της αξιοπιστίας του όλου δικτύου.