Tην ανάδειξη της Ελλάδας σε περιφερειακό κόμβο διανομής υγροποιημένου αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο επιδιώκει ο ΔΕΣΦΑ, μέσω των εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα. Το πρότζεκτ έχει ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα Poseidon- Med ΙΙ για τη δημιουργία ενός δικτύου λιμανιών κυρίως στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Κύπρο που θα τροφοδοτεί τα πλοία με LNG ως καύσιμο κίνησης.
Μάλιστα, την περασμένη Τετάρτη στις Βρυξέλλες ξεκίνησε επίσημα το Poseidon- Med ΙΙ, με χρηματοδότηση 53,3 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα έγινε η λήξη της πρώτης φάσης, που ήταν αφιερωμένη στη στρατηγική προώθησης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, μέτρο ενταγμένο στην πολιτική της ΕΕ για τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στην ανατολική Μεσόγειο. Στους στόχους περιλαμβάνεται και η μείωση των εκπομπών θείου από τις ναυτιλιακές μεταφορές κατά 0,5%.
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόσφατα στις Βρυξέλλες πραγματοποιήθηκε συνάντηση υψηλόβαθμων στελεχών από τα λιμάνια του Πειραιά, της Τεργιέστης, της La Spezia, της Βενετίας, της Γένοβας, του Koper (Σλοβενία), της Ριέκα (Κροατία) και της Λεμεσού για το θέμα αυτό, ενώ σε σχετική εκδήλωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς.
Σύμφωνα με μελέτες η ζήτηση για LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο στην Αδριατική μπορεί να φθάσει στα 950.000 τόνους ετησίως ως το 2030, αλλά η έλλειψη των κατάλληλων λιμενικών υποδομών δρα ακόμα ανασταλτικά για την ανάπτυξη του κλάδου.
Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 το δίκτυο των λιμανιών που συμμετέχουν στο Poseidon Med II θα πρέπει να έχουν υιοθετήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τον εφοδιασμό πλοίων με LNG, να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στη Ρεβυθούσα, να έχει κατασκευαστεί ένα προτότυπο ειδικό πλοίο φόρτωσης- μεταφοράς LNG (έργο που ανέλαβε το λιμάνι της Βενετίας) κλπ. Το δίκτυο των λιμανιών, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να ολοκληρώσει τα τεχνικά σχέδια για τα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG , καθώς και για τη δημιουργία αντίστοιχων υποδομών σε άλλα λιμάνια και τον προσδιορισμό των συνεργιών με άλλες χρήσεις του υγροποιημένου αερίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Οκτώβριο η Shell ανακοίνωσε ότι διαπραγματεύεται με την κυβέρνηση του Γιβραλτάρ για την προμήθεια LNG, καθώς και για την ανάδειξη του Γιβραλτάρ σε κέντρο ναυτιλιακού LNG της περιοχής.
Στη Ρεβυθούσα βρίσκονται σε εξέλιξη έργα αναβάθμισης τόσο της χωρητικότητας όσο και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Παράλληλα ο ΔΕΣΦΑ εκπονεί μελέτες για έργα LNG μικρής κλίμακος, όπως οι υποδομές για την φόρτωση μικρών πλοίων και βυτιοφόρων, με στόχο τη διεύρυνση του πλέγματος των συνεργιών και τη μεταφορά υγροποιημένου αερίου σε περιοχές εκτός δικτύου.
Η δεύτερη αναβάθμιση του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας περιλαμβάνει την κατασκευή τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης LNG, την αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης του σταθμού και την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 156,25 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 80 εκατ. ευρώ προέρχονται από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Το υπόλοιπο κόστος καλύπτεται κατά 35% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και κατά 15% από τα ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ.