Σε αναβίωση του παλαιού πρότζεκτ για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας- Ιταλίας (IGI) με τη συμμετοχή και της ρωσικής Gazprom προχώρησαν χθες η ΔΕΠΑ και η Edison, υπογράφοντας στη Ρώμη μνημόνιο για την ανάπτυξη του αγωγού.
Το μνημόνιο υπέγραψαν κ Θεόδωρος Κιτσάκος, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, ο κ. Aλεξέι Μίλλερ, διευθύνων σύμβουλος της Gazprom και ο κ. Μαρκ Μπεναγιούν, διευθύνων σύμβουλος της ιταλικιής Edison.
Πρόκειται για μία συμφωνία, που πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι αποτελεί την απάντηση του Ιταλού πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι στη Γερμανία που προωθεί την κατασκευή του ρωσο-γερμανικού αγωγού Nord Stream II. Το σχέδιο είναι ενταγμένο στο πλαίσιο μίας νότιας διαδρομής για τη παροχή ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, για την οποία οι τρείς πλευρές δεν διευκρίνισαν από ποιές χώρες ακριβώς θα περνά το αέριο , μέχρι να φθάσει από τη Ρωσία στην Ελλάδα, αν θα είναι η Τουρκία (Turkish Stream) ή η Βουλγαρία, που πρωταγωνιστούσε στον South Stream, o οποίος ματαιώθηκε, ή κάποιος τρίτος δρόμος.
Η Βουλγαρία, εκμεταλλευόμενη και την ένταση στις σχέσεις Ρωσίας – Τουρκίας, έχει δείξει τελευταία, ότι θα την ενδιέφερε η διέλευση ενός αγωγού, τύπου South Stream O νέος αγωγός, αν και όποτε υλοποιηθεί, θα λειτουργεί σύμφωνα με τις νόρμες της ΕΕ.
Στο ορατό μέλλον πάντως, με τις συνθήκες ζήτησης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, είναι δύσκολο να καλυφθούν οι ποσότητες του αερίου που θα μπορούσαν να μεταφέρουν οι δύο αγωγοί μαζί, από Βορρά ο Nord Stream, με δύο επιπλέον γραμμές που θα διπλασιάσουν την υφιστάμενη χωρητικότητά του και από τον Νότο, ο ελληνο-ιταλικός αγωγός. Αν μπει στο παιχνίδι και το πρόσθετο αέριο της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Κύπρος, Αίγυπτος) η προσφορά αυξάνεται εντυπωσιακά. Η Gazprom συμμετέχει και στα δύο έργα.
Από την άλλη πλευρά, ο αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας ήταν (και είναι) πάντα στο προσκήνιο ως το τελευταίο τμήμα του πρότζεκτ East Med, του αγωγού από τα offshore κοιτάσματα του Ισραήλ και της Κύπρου ως την Ελλάδα.
Ας σημειωθει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις παρεμβάσεις της είχε αποτρέψει την κατασκευή του South Stream, ενώ την κάθετη διαφωνία της είχε εκφράσει και για τον “Turkish Stream” (πριν τα προβλήματα Ρωσίας – Τουρκίας), για τον οποίο έδειχναν ενδιαφέρον τόσο η Αθήνα όσο και η Ρώμη.
Yψηλόβαθμα στελέχη της Κομισιόν έχουν αναφερθεί αρνητικά και για τον «Nord Stream ΙΙ», στο πλαίσιο της γνωστής πολιτικής των Βρυξελλών για τη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, που υποστηρίζει και η Ουσάσινγκτον, ποτέ όμως με την ίδια ένταση που έδειξαν για τον νότιο αγωγό. Η στάση αυτή της Επιτροπής, σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον του Βερολίνου για τον Nord Stream II έχουν προκαλέσει τη δυσαρέσκεια τόσο της Ρώμης όσο και της Αθήνας.
“Η συμφωνία αποτυπώνει το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση του αερίου από τη Ρωσία - μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία. Για το σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη προτίθενται να εκμεταλλευθούν και αξιοποιήσουν, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, το Έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon (Αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας” ανέφερε χθες ι η ΔΕΠΑ σε ανακοίνωση.
Η “Poseidon” είναι η μικτή εταιρία 50-50 που είχαν συστήσει η ΔΕΠΑ και η Edison, πριν χρόνια , όταν διεκδικούσαν τη μεταφορά μέσω του ελληνο-ιταλικού αγωγού IGI του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. Τελικά, το έργο ανέλαβε ο αγωγός ΤΑΡ, όμως η ΔΕΠΑ και η Edison πρασπάθησαν να κρατήσουν ζωντανό το πρότζεκτ. Η Poseidon συμμετέχει με 50% στο ν ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, IGB. Το υπόλοιπο 50% ανήκει στη βουλγαρική BEH.