Ανησυχία για ενδεχόμενη αποχώρηση και της ιταλικής Snam από τη διεκδίκηση του 17% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ εκφράζουν κύκλοι της αγοράς, καθώς ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα μπορούσε να οδηγήσει σε ναυάγιο την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ελληνικού Διαχειριστή στη Socar, την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν.
‘Ηδη ο βελγικός διαχειριστής αερίου Fluxys μαζί με την ισπανική Enagas, που είχαν εκδηλώσει από κοινού ενδιαφέρον για την απόκτηση του 17% έχουν γνωστοποιήσει την αποχώρησή τους από το πρότζεκτ. Η Snam, που είναι ο έτερος υποψήφιος μπορεί να μην έχει προβεί μέχρι στιγμής σε ανάλογη κίνηση, όμως όσο το ενδιαφέρον της φαίνεται να μετατοπίζεται σε άλλες αγορές, τόσο πληθαίνουν τα ερωτήματα για το αν θα δώσει συνέχεια στο deal του ΔΕΣΦΑ.
‘Οπως είναι γνωστό, η Κομισιόν για να εγκρίνει την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ από τη Socar έχει ζητήσει τη μεταπώληση του 17% σε τρίτο παίκτη, κατά προτίμηση ευρωπαϊκή εταιρία. Στο πλαίσιο αυτό, στα τέλη του περασμένου χρόνου η Snam και η κοινοπραξία Fluxys/Enagas ξεκινήσαν το due diligence για την εξαγορά του κρίσιμου μεριδίου.
Ανώτατο στέλεχος της Snam δήλωσε πρόσφατα ότι ο ιταλικός όμιλος ενδιαφέρεται για την εξαγορά μεριδίου στο σύστημα αγωγών μεταφοράς αερίου της αυστριακής ΟΜV. Δεν αποκλείεται μάλιστα στο αυστριακό project να συνεργαστεί με την Fluxys.
H OMV, η μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρία πετρελαίου της κεντρικής Ευρώπης με έδρα τη Βιέννη, αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και στο πλαίσιο αυτό προωθεί την πώληση της θυγατρικής της στην Τουρκία, ΟΜV Petrol Ofisi AS και ενδεχομένως μεριδίου στην ΟΜV Gas Transportation στην Αυστρία.
Aπό την άλλη πλευρά, στα τέλη του 2015, η Snam αγόρασε μερίδιο 20% στον αγωγό Transadriatic Pipeline (TAP), ο οποίος ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα για να καταλήξει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. Η Socar είναι επίσης μέτοχος στον αγωγό με 20%, ενώ μερίδιο έχουν η Fluxys και η Enagas
Η Snam έχει ανακοινώσει ότι σκοπεύει να δώσει βάρος στις υποδομές μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη, εξ’ ου και το ενδιαφέρον της για το σύστημα αγωγών μεταφοράς της ΟΜV. Παράλληλα, αποφάσισε να προχωρήσει στην απόσχιση (spin off) της Ιtalgas, της εταιρίας διανομής αερίου της Ιταλίας.
Το τελικό λόγο πάντως ίσως να έχουν οι Αζέροι, οι οποίοι στο πρότζεκτ ΤΑΡ συνεργάζονται τόσο με τη Snam όσο και με τη Fluxys και την Enagas, ενώ πληροφορίες τους φέρουν ως υποψήφιους αγοραστές και για το δίκτυο πρατηρίων της ΟΜV στην Τουρκία.
Πριν λίγες ημέρες ο εκπρόσωπος της Socar στην Ελλάδα είχε επαναβεβαιώσει το ενδιαφέρον για τον ΔΕΣΦΑ, μίας πώλησης που η ολοκλήρωσή της εκκρεμεί εδώ και πάνω από 3 χρόνια.