Στην πώληση μεγαλύτερου πακέτου μετοχών του ΔΕΣΦΑ, του 25% αντί του 17% προσανατολίζεται πλέον η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, Socar, μετά την αποτυχία εύρεσης επενδυτή για το “μικρό πακέτο” όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι σύντομα θα κλείσουν και οι εκκρεμότητες για τα τέλη δικτύου, με μία αύξηση της τάξης του 30%.
Mετά την άκαρπη έκβαση των διαπραγματεύσεων με τον βελγικό διαχειριστή αερίου Fluxys, την ισπανική Enagas και την ιταλική Snam για την πώληση του 17% από το μερίδιο του 66% του ΔΕΣΦΑ, το οποίο θα αποκτήσει μόλις ολοκληρωθεί η μεταβίβαση, η Socar ξεκινά νέο γύρο επαφών με παλαιούς αλλά και νέους ενδιαφερόμενους για τη διάθεση του 25% των μετοχών.
Αυτή τη φορά, εκτός από τη μεγαλύτερη συμμετοχή, οι Αζέροι φαίνεται ότι θα έχουν «σύμμαχό» τους και ένα πιο ξεκάθαρο τοπίο όσον αφορά στις χρεώσεις δικτύου, που αποτελούν και το βασικό έσοδο του Διαχειριστή.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης φέρεται να έχει διαμηνύσει ότι «δεν πρόκειται να δεχθεί αύξηση άνω του 30%» στις χρεώσεις δικτύου, απορρίπτοντας προτάσεις που είχαν πέσει στο τραπέζι για αυξήσεις άνω του 60%. Ας σημειωθεί ότι μία αύξηση της τάξης του 30% στα τέλη δικτύου εκτιμάται από την αγορά ότι θα επιβαρύνει το κόστος του φυσικού αερίου για τη βιομηχανία κατά 1,5%-2%. Στα νοικοκυριά, επειδή οι καταναλώσεις είναι μικρές, η αύξηση δεν θα είναι ιδιαίτερα αισθητή.
Παράλληλα η ΡΑΕ προχωρεί στην αναθεώρηση του Κανονισμού για την ανάκτηση κεφαλαίου, μετά από εισήγηση που αναμένεται να καταθέσει στη Ρυθμιστική Αρχή ο ΔΕΣΦΑ εντός των επόμενων ημερών. Με την τροποποίηση του κανονισμού ο συντελεστής ανάκτησης αναμένεται να πέσει κάτω από το 10%, σε ένα ποσοστό μεταξύ 8%-9%
Ως γνωστόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δώσει το πράσινο φως στην εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar έχει θέσει ως προϋπόθεση τη μείωση του μεριδίου των Αζέρων στον ΔΕΣΦΑ κάτω από το 50%.
Kορυφαίο στέλεχος της Socar είχε δηλώσει πρόσφατα ότι η ολοκλήρωση της μεταβίβασης, η οποία εκκρεμεί από τον Δεκέμβριο του 2013, θα γίνει ως το τέλος του χρόνου.