Σε περίπου 6 δισ. ευρώ υπολογίζεται το συνολικό κόστος του αγωγού αερίου Transadriatic Pipeline, TAP, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕBRD) να ετοιμάζεται να χορηγήσει το μεγαλύτερο δάνειο που έχει δώσει ποτέ, περί το 1,5 δισ. ευρώ, για τη χρηματοδότησή του.
Αύριο, Τρίτη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εγκαινιάζει στη Θεσσαλονίκη την έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού, για τα περίπου 550 χλμ που θα διανύει ο αγωγός σε ελληνικό έδαφος από τους Κήπους ‘Εβρου ως την Ιεροπηγή Καστοριάς, στα σύνορα με την Αλβανία
Την Παρασκευή εξάλλου ξεκίνησαν οι εργασίες επί ιταλικού εδάφους, όπου θα καταλήγει ο ΤΑΡ, όπως ανακοίνωσε ο τοπικός επικεφαλής του έργου
Για τη χρηματοδότησή του πρότζεκτ, ενός από τα μεγαλύτερα που πραγματοποιούνται παγκοσμίως την περίοδο αυτή, η ΕBRD σκοπεύει να δώσει δάνειο ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ προέρχονται από ίδιους πόρους και περίπου 1 δισ. ευρώ θα έχει τη μορφή κοινοπρακτικού δανείου σε συνεργασία με άλλες τράπεζες.
Στο χρηματοδοτικό σχήμα συμμετέχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα κεφάλαια πρόκειται να εξασφαλιστούν από την εταιρία του ΤΑΡ και τους μετόχους της, από εξαγωγικές γραμμές πίστωσης και δάνεια εμπορικών τραπεζών.
Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η βρετανική πολυεθνική ΒΡ με 20%, η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν Socar με 20%, ο ιταλικός Διαχειριστής αερίου Snam με 20%, οι αντίστοιχοι διαχειριστές του Βελγίου Fluxys με 19% και της Ισπανίας Enagas με 16% και η ελβετική εταιρία Αxpo με 5%.
Στην τελετή που πραγματοποιείται αύριο στη Θεσσαλονίκη θα παρευρίσκονται εκπρόσωποι όλων των εταιριών που εμπλέκονται στο έργο καθώς και υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη από το Αζερμπαϊτζάν, την Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη Γεωργία, την Ιταλία και τη Τουρκία, καθώς και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής , αρμόδιος για την Ενέργεια Μάρος Σέφκοβιτς και ο ειδικός απεσταλμένος του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ Αμος Χοχστάιν. Από σήμερα, εξάλλου ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης θα έχει σειρά συναντήσεων και επαφών με ομολόγους του από τις χώρες αυτές και εκπροσώπους εταιριών.
Ο ΤΑΡ αποτελεί το ευρωπαϊκό σκέλος του «Νότιου Διαδρόμου Αερίου», ενός πρότζεκτ που στηρίζουν εδώ και χρόνια η Ευρώπη και οι ΗΠΑ για τη μεταφορά του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν και της Κασπίας στους Ευρωπαίους καταναλωτές, προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο. Θα τροφοδοτείται από το υπό ανάπτυξη κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν και στην πορεία του ως την Ελλάδα θα περνά από τους υπό κατασκευή αγωγούς South Caspian Pipeline στη Γεωργία και Transanatolia Pipeline- TANAP- στην Τουρκία. Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης, από τα έργα για την εκμετάλλευση του κοιτάσματος στην Κασπία και τα 3.500 χλμ αγωγών ως τις τελικές εγκαταστάσεις στην Ιταλία, υπολογίζεται στα 45 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η κατασκευή του αγωγού θα ξεκινήσει στο μέσα του 2016 και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019, προκειμένου από το 2020, που θα είναι λειτουργικό το σύνολο του έργου, να μεταφέρει στην Ιταλία περί τα 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως. Η μεταφορική δυναμικότητα του αγωγού μπορεί να αναβαθμιστεί ως τα 20 δισ.κμ αερίου το χρόνο.
Υπολογίζεται ότι συνολικά 150 ελληνικές εταιρίες, εργολάβοι, υπεργολάβοι, υποστηρικτικές επιχειρήσεις κλπ και περίπου 8.000 εργαζόμενοι θα απασχοληθούν στο ελληνικό τμήμα του έργου ως την ολοκλήρωσή του, το δε κόστος κατασκευής εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ.
Στόχος της εταιρίας του ΤΑΡ είναι στο μέλλον, όταν κατασκευαστούν οι κατάλληλοι αγωγοί και συνδεθούν τα εθνικά δίκτυα στα Βαλκάνια, να τροφοδοτήσει τις χώρες από την Αλβανία ως τη Σλοβενία, ενώ ήδη εξετάζεται ο εφοδιασμός με αζέρικο αέριο του σχεδιαζόμενου ελληνο-βουλγαρικού αγωγού (ICGB), του πρώτου που θα μπορέσει να εξασφαλίσει την πρόσβαση των ανατολικών Βαλκανίων σε αέριο μη ρωσικής προέλευσης.
Στη συνάντηση που θα έχει σήμερα ο κ. Σκουρλέτης με την υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας Τεμενούσκα Πέτκοβα, πέρα από τις εκκρεμότητες που σχετίζονται με τον ΙCGB θα συζητήσουν και το πρότζεκτ για το πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG) της Αλεξανδρούπολης, καθώς και για τα δύο αυτά έργα αναμένεται σύντομα να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις όσον αφορά στην υλοποίησή τους.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι έρχονται και στελέχη της Cheniere, της αμερικανικής εταιρίες που ξεκίνησε φέτος τις εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ και θα συναντηθούν με τον κ. Σκουρλέτη, καθώς έχει επανέλθει το ενδιαφέρον της εταιρίας για το πλωτό τερματικό της Αλεξανδρούπολης.