διαΝΕΟσις: Σημαντικές ευκαιρίες για ήπια και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε εκτάσεις των περιοχών Natura 2000
Σημαντικές ευκαιρίες για ήπια και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε εκτάσεις των περιοχών Natura 2000 εντοπίζει μελέτη της διαΝΕΟσις, η οπαία μάλιστα εκτιμά σε 2 δισ. ευρώ, τα οικονομικά οφέλη για το κράτος από την αξιοποίηση του 40% της έκτασης των εν λόγω περιοχών.
Η μελέτη επιβεβαιώνει τους υπολογισμούς παλαιότερης μελέτης της διαΝΕΟσις και παράλληλα προτείνει την αξιοποίηση των περιοχών αυτών για τουρισμό πολλών τύπων σε διάφορες εποχές.
Ας σημειωθεί ότι ο περιοχές Natura 2000 καλύπτουν το 27,3% της χερσαίας και το 19,6% της θαλάσσιας έκτασης της χώρας
Η τελευταία μελέτη της διαΝΕΟσις, η οποία όπως και η προηγούμενη διαπιστώνει και σημαντικά κενά στην προστασία των 446 χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών Natura 2000, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον ΟΦΥΠΕΚΑ (φορέα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας) και ουσιαστικά συνιστά ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την οργάνωση και ανάπτυξη του τουρισμού στις περιοχές Natura 2000.
Τη μελέτη υπογράφουν καθηγητές και ερευνητές από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, με επιστημονικό υπεύθυνο τον ομότιμο καθηγητή Τουριστικής Ανάπτυξης, Πάρι Τσάρτα, ενώ συμμετέχουν και καθηγητές από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Ως επιστημονικοί συνεργάτες και ερευνητές εργάστηκαν για τη μελέτη οι Περιβαλλοντολόγοι Κωνσταντίνα Τσαλαπάτη και Καλλιόπη Στάρα, ο Πληροφορικός Φώτης Σιδηροφάγης και η Θεώνη Δέδε.
Ειδικότερα, η ομάδα μελέτης προτείνει μια εργαλειοθήκη ανάπτυξης βιώσιμου τουρισμού, που στηρίζεται στις αρχές του αειφόρου τουρισμού, προσαρμόζοντας στρατηγικές και δράσεις στη ελληνική περίπτωση.
Οι δράσεις αυτές ενδεικτικά αφορούν τα παρακάτω:
- Ενίσχυση του πλαισίου διαχείρισης με
– Συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων ομάδων στην τουριστική ανάπτυξη των ΠΠ.
– Οικονομικά αποδοτική λειτουργία των ΠΠ μέσω ρυθμίσεων πρόσβασης, καταγραφής επισκεπτών και εισιτηρίων.
- Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας με
– Εκπαίδευση και κατάρτιση εξειδικευμένου προσωπικού σε θέματα αναψυχής και αειφόρου τουρισμού.
- Προβολή και προώθηση με την πραγματοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων προβολής και προώθησης των προστατευόμενων περιοχών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
- Μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος με
-Προώθηση πρακτικών που μειώνουν το αποτύπωμα των τουριστικών εγκαταστάσεων εντός των προστατευόμενων περιοχών.
-Εφαρμογή συστημάτων παρακολούθησης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις τουριστικές δραστηριότητες.
- Παροχή ποιοτικών τουριστικών προϊόντων με την
-Ανάπτυξη χαρτοφυλακίου ήπιων τουριστικών δραστηριοτήτων συμβατών με τις περιοχές Natura 2000.
– Χρήση τεχνολογικών υπηρεσιών για την ανακάλυψη και την αξιολόγηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.
- Σύνδεση της επωνυμίας των προστατευόμενων περιοχών με τα τοπικά προϊόντα.
- Προώθηση εναλλακτικών τρόπων βιοπορισμού που συνδέονται με τις ήπιες τουριστικές δραστηριότητες στον τοπικό πληθυσμό (π.χ. οικοτουρισμός).
- Μέτρα ενίσχυσης της συνεργασίας με τοπικές κοινότητες και τουριστικούς φορείς.
- Ανάπτυξη στρατηγικής μάρκετινγκ για την αντιμετώπιση των προστατευόμενων περιοχών ως ένα ενιαίο δίκτυο τουριστικών προορισμών με συναφή τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες.
- Σχεδιασμός ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής και branding με σύγχρονη τουριστική πελατοκεντρική αντίληψη και στόχευση σε συγκεκριμένα καταναλωτικά κοινά.
- Δημιουργία ενός ενιαίου σημείου ψηφιακής προβολής των τουριστικών προϊόντων των προστατευόμενων περιοχών με πελατοκεντρική προσέγγιση και περιεχόμενο.
- Σχεδιασμός και εφαρμογή εξειδικευμένων προγραμμάτων τουριστικής ανάπτυξης ανά περιοχή.
- Προώθηση εναλλακτικών τρόπων βιοπορισμού που συνδέονται με τον οικοτουρισμό και γενικότερα τις ήπιες τουριστικές δραστηριότητες στον τοπικό πληθυσμό.