HelleniQ Energy: Διετία ανάπτυξης και μετασχηματισμού
Την εκτίμηση ότι η διετία 2025-2027 θα είναι θετική για την HelleniQ Energy με βάση τα σημερινά δεδομένα εξέφρασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης, επισημαίνοντας τόσο τη βελτίωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο όσο και τα βήματα μετασχηματισμού που έχει κάνει η εταιρία, η οποία ολοκλέρωσε ένα χρόνο νωρίτερα από τους στόχους της τον πρώτο κύκλο μετασχηματισμού. που έχει κάνει η εταιρία
Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της εταιρίας για το 2024 στους οικονομικούς αναλυτές, ο κ. Σιάμισιης αναφέρθηκε επίσης στο κλείσιμο των δύο σημαντικών εκκρεμοτήτων, με την εξαγορά του 100% της elpedison και της πώλησης του μεριδίου 35% που κατείχε η HelleiniQ Energy στη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ωστόσο για μία ακόμα φορά εμφανίστηκε συγκρατημένος όσον αφορά στις έρευνες υδρογονανθράκων στα ανοικτά της Κρήτης
Το ενδεχόμενο να συνεχιστεί και το 2025 η έκτακτη φορολόγηση των εταιριών ενέργειας από την κυβέρνηση προκάλεσε την άμεση αντίδρασή του “ «Δεν μπορώ να προβλέψω τι θα κάνει η κυβέρνηση, αλλά δεν βλέπουμε το λόγο για τον οποίο θα πρέπει να συνεχιστεί η έκτακτη φορολόγηση που ξεκίνησε με αφορμή την κρίση του COVID» είπε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Το 2024 η έκτακτη φορολόγηση της HellenIQ Energy ανήλθε σε 173 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καταβληθούν εντός των επομένων ημερών επιβαρύνοντας τη ρευστότητα του πρώτου τριμήνου αλλά και τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας, η οποία ανακοίνωσε χθες συγκρίσιμα EBITDA ύψους 1.026 εκατ. ευρώ και συγκρίσιμα καθαρά κέρδη 401 εκατ. ευρώ. Τα οικονομικά αποτελέσματα περιλαμβάνουν ασφαλιστικές αποζημιώσεις ύψους 102 εκατ. ευρώ, που αφορούν κυρίως σε απώλεια εσόδων από διακοπή εργασιών προηγούμενων ετών, λόγω ζημιάς σε μονάδα του διυλιστηρίου της Ελευσίνας.
Ερωτώμενος για την ερευνητική γεώτρηση Δυτικά και Βορειοδυτικά της Κρήτης όπου η εταιρία δραστηριοποιείται σε συνεργασία με την Exxon Mobile (operator), o κ. Σιάιμισιης είπε ότι δεν έχει ληφθεί ακόμη η απόφαση για να προχωρήσει η γεώτρηση. “Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα το κάνουμε, αλλά είναι κάτι που θα αποφασίσουμε τους επόμενους τρεις έως έξι μήνες» πρόσθεσε. Παράλληλα αναφέρθηκε στο κόστος, τονίζοντας ότι πρόκειται για γεώτρηση σε μεγάλο θαλάσσιο βάθος, άνω των 2 χλμ και ότι το κόστος θα εξαρτηθεί τόσο από την Exxon όσο και από τη διαθεσιμότητα πλατφόρμας. Όπως είπε αν προγραμματιστούν περισσότερες από μια γεωτρήσεις το κόστος θα είναι περίπου 50-60 εκατ ευρώ, ενώ εάν γίνει μόνο μία τότε το κόστος θα υπερβεί τα 80 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στην πώληση του μεριδίου στη ΔΕΠΑ ο κ. Σιάμισιης δήλωσε ότι η κίνηση αυτή επέφερε αύξηση του μερίσματος που θα δοθεί στους μετόχους της εταιρίας για το 2024 από 0,55 ευρώ ανά μετοχή σε 0,75 ευρώ ανά μετοχή. Τόνισε ότι η συμφωνία για τη ΔΕΠΑ και η εξαγορά του 100% της elpedison είναι πράξεις που εξορθολογίζουν την παρουσία της εταιρίας στην αγορά ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, μετατρέποντάς την σε ολοκληρωμένο πάροχο ενεργειακών προϊόντων και λύσεων σε όλο το ενεργειακό φάσμα, με σημαντικές δυνατότητες εκμετάλλευσης συνεργειών, μέσω των ΑΠΕ και των πετρελαιοειδών.
Η εγκατεστημένη ισχύς έργων ΑΠΕ της HellenIQ Energy στο τέλος του 2024 ανερχόταν σε 494 MW. Στόχος για το 2026 είναι να φθάσει στο 1 GW έως το 2026 και στα 2 GW εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ ως το 2030.
‘Οπως δήλωσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της HellenIQ Energy Γιώργο Αλεξόπουλο πρόκειται για στόχους που θα επιτευχθούν με εξαγορές και οργανικής ανάπτυξης έργων ΑΠΕ κυρίως σε χώρες των Βαλκανίων, δεδομένου ότι η ελληνική αγορά είναι πλέον ώριμη και οι αποδόσεις είναι πολύ μικρότερες σε σχέση με γειτονικές χώρες. Για να είναι ισορροπημένο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ θα πρέπει, όπως είπε, τα νέα έργα να επικεντρωθούν κυρίως σε αιολικά και μπαταρίες.
Εξάλλου, πρόσφατα ο όμιλος απέκτησε νέα άδεια από τη ΡΑΑΕΥ για έργο αντλησιοταμίευσης., που αφορά μονάδα ισχύος 538 MW στην περιοχή των Γρεβενών.
Τέλος, εντός του 2025 η HellenIQ Energy θα προχωρήσει σε εκτεταμένα προγράμματα συντήρησης των διυλιστηρίων της σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο, με την Ελευσίνα να έχει ήδη προγραμματιστεί για να «σβήσει» τις αμέσως επόμενες ημέρες. Το διυλιστήριο του Ασπροπύργου έχει προγραμματιστεί για συντήρηση στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.