Ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, ακόμα και της αποχώρησης της Socar φάνηκε να αφήνει ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης χθες στη Βουλή, σε μία προσπάθεια υπεράσπισης της τροπολογίας, που θα οδηγήσει μεν σε αύξηση των τελών μεταφοράς του αερίου αλλά σε ποσοστό χαμηλότερο, από την αύξηση ύψους 68%, που θα ίσχυε χωρίς τη νέα νομοθετική παρέμβαση.
«Αν η Socar θέλει να επανεκτιμήσει τη στάση της για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ είναι ελεύθερη να το κάνει» δήλωσε χθες ο υπουργός κ. Σκουρλέτης στη Βουλή, υποστηρίζοντας ότι οι υποψήφιοι αγοραστές, η Socar και η SNAM ήταν ενήμεροι για την τροπολογία «Το έχουμε πει σε όλους τους τόνους ότι πρέπει να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση .......Αν και από εκεί και έπειτα για δικούς της λόγους η Socar, για λόγους που έχουν να κάνουν με την υποτίμηση του εθνικού νομίσματος του Αζερμπαϊτζάν ή λόγω άλλων προβλημάτων ..........θέλει να επανεκτιμήσει τη στάση της, αυτό είναι δική της απόφαση» τόνισε.
Κύκλοι της αγοράς φέρουν τη Socar και την ιταλική Snam, την εταιρία που έχει συμφωνήσει να αγοράσει το 17% των μετοχών από το πακέτο του 66% που θα αποκτήσουν οι Αζέροι, δυσαρεστημένες και αιφνιδιασμένες για την τροπολογία. Ο κ. Σκουρλέτης όμως στη Βουλή δήλωσε ότι οι δύο εταιρίες και το ΤΑΙΠΕΔ είχαν ενημερωθεί για τις αλλαγές, προσθέτοντας ότι στις 30/6/2016 είχε αποσταλεί στη SNAM η τροπολογία, παρότι το υπουργείο δεν είχε καμία υποχρέωση ως προς αυτό.
Η επίμαχη τροπολογία αφορά στον τρόπο υπολογισμού της ανακτήσιμης διαφοράς περιόδου 2006-2015.
Με την αλλαγή της μεθοδολογίας που εισάγει η τροπολογία, δηλαδή τη μη ενσωμάτωση στα πάγια του ΔΕΣΦΑ ποσού 200 εκατ. ευρώ προερχομένου από κρατικές ενισχύσεις, η ανακτήσιμη διαφορά μειώνεται, άρα περιορίζεται και το μέγεθος της αύξησης των τελών μεταφοράς αερίου, που θα επακολουθήσει προκειμένου να ανακτηθεί η διαφορά.
Δεδομένου ότι οι χρεώσεις του δικτύου αποτελούν το βασικό έσοδο του ΔΕΣΦΑ είναι λογικό οι μελλοντικοί αγοραστές, η Socar και η Snam να ανησυχούν όταν περνούν από τη Βουλή ρυθμίσεις που θα οδηγήσουν σε μείωση των εσόδων, σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς. Αλλωστε, η προσφορά των 400 εκατ. ευρώ που κατέθεσαν το 2013 οι Αζέροι για την εξαγορά του 66 του ΔΕΣΦΑ στηρίχθηκε σε υπολογισμούς για την απόδοση του Διαχειριστή, με βάση την υπό κατάργηση μεθοδολογία.
Ωστόσο, το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας από τα τέλη του περασμένου χρόνου είχε διαμηνύσει την πρόθεσή του να βρει ένα τρόπο, προκειμένου η ανάκτηση των εσόδων του ΔΕΣΦΑ να μην οδηγήσει σε αύξηση κατά 68% των τελών χρήσης δικτύου, κάτι που, όπως δήλωσε χθες στη Βουλή ο κ. Σκουρλέτης θα επιβάρυνε ιδιαίτερα τη βιομηχανία.
Με τη νέα ρύθμιση εκτιμάται ότι η αύξηση των τελών θα κυμανθεί στο 30-35%
Ο υπουργός δήλωσε ακόμα ότι για τη συγκεκριμένη τροπολογία ήταν ενήμεροι τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και η Socar και η Snam, στην οποία μάλιστα η ρύθμιση απεστάλη στις 30 Ιουνίου 2016, παρότι το υπουργείο δεν είχε τη σχετική υποχρέωση.
Χθες ο κ. Σκουρλέτης είχε συνάντηση με τον εκπρόσωπο της Socar στην Ελλάδα. Κύκλοι του υπουργείου δήλωσαν ότι ο υπουργός επανέλαβε στον Αζέρο εκπρόσωπο όσα είπε στη Βουλή, προσθέτοντας ότι το στέλεχος της Socar έφυγε σκεπτικό, χωρίς περαιτέρω δηλώσεις.
Οι εξελίξεις των επόμενων ημερών θα δείξουν αν οι φήμες για το βαρύ κλίμα στις σχέσεις του υπουργείου με τη Socar και τη Snam -ένα κλίμα που μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στο διαζύγιο- έχουν βάση ή αποτελούν ένα ακόμα επεισόδιο στο πολιτικό και οικονομικό παζάρι για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.
Η τροπολογία έχει κατατεθεί στο νομοσχέδιο για τους υδρογονάνθρακες που συζητείται αυτές τις ημέρες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.