Θολώνει το τοπίο γύρω από την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar,, καθώς κάθε ημέρα που περνά δείχνει να βρισκεται πιο κοντά η αποχώρηση της αζέρικής εταιρίας, μία εξέλιξη μάλιστα που δεν φαίνεται να προβληματίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας, το αντίθετο, όπως θα έλεγαν ορισμένοι.....
Χθες έγινε γνωστό, ότι ο κ. Ανάρ Μαμμαντόφ, ο επικεφαλής της Socar Ελλάδος, ο οποίος στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ανακλήθηκε εσπευσμένα στο Μπακού, ανέλαβε τα ηνία της Pektim, πετρελαικής εταιρίας στην Τουρκία με βασικό μέτοχο τη Socar, μετά τη σύλληψη του γενικού διευθυντού της από τις τουρκικές αρχές... Από τις 15 Ιουλίου, όταν έγινε το αποτυχημένο πραξικόπημα , έχουν διωθεί 27 στελέχη της Socar στην Τουρκία.
Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώσω οι σχέσεις της ελληνικής πλευράς με την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαιτζάν έχουν πέσει στο ναδίρ μετά την τροπολογία Σκουρλέτη, η οποία απομειώνει την αποτίμηση της περιουσίας του ΔΕΣΦΑ και κατ επέκταση μειώνει τα προσδοκώμενα έσοδα του Διαχειριστή.
Ο ίδιος ο κ. Μαμμαντόφ, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας με δηλώσεις του άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο της αποχώρησης της εταιρίας αν δεν υπάρξουν αλλαγές στην τροπολογία, διευκρινίζοντας ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί μετά την ψήφιση της.
Η τροπολογία ψηφίστηκε ως είχε, αλλά η Socar δεν έχει διαμηνύσει ακόμα τις τελικές της θέσεις, με πληροφορίες να αναφέρεουν ότι αυτή θα εκφραστεί στον υπουργό από υψηλόβαθμο κλιμάκιο της εταιρίας που έρχεται στην Αθήνα εντός των επόμενων ημερών, ενδεχομένως και σήμερα.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης δεν φαίνεται να ανησυχεί, με στελέχη του υπουργείου να διαρρέουν ότι είναι έτοιμο το plan B, το οποίο περιλαμβάνει νέο διαγωνισμό με προτιμητέο επενδυτή κάποιον ευρωπαικό διαχειριστή συστημάτων αερίου, πιθανώς την ιταλική Snam.
Δεν είναι λίγοι μάλιστα όσοι υποστηρίζουν ότι ο ίδιος τορπίλισε τη μεταβίβαση στους Αζέρους, αν και η πρόθεσή του να μειώσει την επερχόμενη αύξηση στις χρεώσεις δικτύου του ΔΕΣΦΑ ήταν γνωστή από τα τέλη του περασμένου χρόνου.
Σε δηλώσεις του στη Βουλή, στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, ο κ. Σκουρλέτης είχε προιδεάσει για την πιθανή αποχώρηση της Socar, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι αυτή μπορεί να γίνει και για άλλους λόγους, όπως η υποτίμηση του αζέρικου νομίσματος και άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εταιρία εξ αιτίας της διεθνούς πτώσης της τιμής του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Λίγο πριν τη ψήφιση της τροπολογίας ο κ. Σκουρλέτης είχε συναντηθεί στο γραφείο του με στελέχη της Snam και όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές συζήτησε μαζί τους το ενδεχόμενο να αγοράσουν τον ΔΕΣΦΑ. Οι Ιταλοί – οι οποίοι είναι και συνεταίροι με τη Socar στον αγωγό ΤΑΡ- δεν το απέκλεισαν, επισήμαναν όμως οτι θα πρέπει να ξεκινήοουν νέες διαγωνιστικές διαδικασίες κλπ.
Η Snam είναι η εταιρία που συζητεί με τη Socar την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ, αν τελικώςολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 66% στους Αζέρους. Πρόκειται για την πώληση του μεριδίου, που επέβαλε η ΕΕ στους Αζέρους ώς προυπόθεση για να δώσουν οι Βρυξέλλες το πράσινο φως στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης, την οποία έχουν μπλοκάρει από το τέλος του 2013.
Κύκλοι προσκείμενοι στον υπουργό ανέφεραν ότι έχουν έλθει σε επαφή και με άλλους Ευρωπαίους Διαχειριστές και ότι η ακύρωση και η επανάλειψη του διαγωνισμού θα μπορούσε να γίνει γρήγορα, καθώς η ΕΕ δεν θα έφερναν εμπόδια σε μία «ευρωπαική λύση». Θέμα δεν φαίνεται να εγείρει ούτε η Ουάσινγκτον, η οποία περισσότερο ενδιαέρεται για τους αγωγούς (ΤΑΡ, ελληνο-βουλγαρικός και τερματικό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη) παρά γαι τον μελλοντικό αγοραστή του ΔΕΣΦΑ.
Βέβαια τα 188 εκατ. ευρώ που ήταν να εισπράξει το δημόσιο από την πώληση του ΔΕΣΦΑ (τα υπόλοιπα 212 ως τα 400 εκατ. ευρώ του προσφερόμενου τιμήματος aφορούν στα ΕΛΠΕ) δεν θα εισρεύσουν ούτε φέτος στα ταμεία του κράτους. Και είναι και πολύ αμφισβητήσιμο αν θα επιτευχθεί ξανά το ποσό αυτό σε νέο διαγωνισμό, μετά την απομείωση της περιουσίας του ΔΕΣΦΑ αλλά και την πτώση των ελληνικών αξιών εν γένει. Κύκλοι του υπουργείου πάντως ευελπιστούν ότι οι νέες διασυνδέσεις του αγωγού με την ΝΑ Ευρώπη και η ολοκλήρωση της αναβάθμισης του τερματικού LNG στη Ρεβυθούσα θα προσδώσουν αξία στον Διαχειριστή.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι η Socar έχει ζητήσει την ανανέωση της εγγυητικής επιτολής που έχει καταθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς η ισχύς της λήγει στις 30 Αυγούστου.