Με τη Socar ..«φλέρτάρει» η Βουλγαρία για τη δημιουργία gas hub στη Βάρνα, ενώ την ίδια στιγμή οι σχέσεις της ελληνικής κυβέρνησης με την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαιτζάν μοιάζουν να κινούνται σε τεντωμένο σχοινί, εξ αιτίας τη τροπής που έχει πάρει η υπόθεση του ΔΕΣΦΑ.
Στο ιδιότυπο παζάρι που έχουν επιδοθεί οι δύο πλευρές, οι Αζέροι ζητούν να μειωθεί στο μισό το τίμημα εξαγοράς για το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης απαντά....μέσω ΕΡΤ ότι το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που εχει προσφέρει η Socar είναι χαμηλό, αφού όπως είπε η αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Στον απόηχο της «μάχης των δηλώσεων» ανάμεσα στις δύο πλευρές- που προκάλεσε η νομοθετική παρέμβαση του υπουργού για τον περιορισμό της αύξησης των τελών δικτύου του Διαχειριστή, η Βουλγαρία κάλεσε 17 μεγάλες διιεθνείς εατιρίες αερίου στη Βάρνα, με στόχο τη δημιουργία ενός gas hub στο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, ένα πρότζεκτ που στο παρελθόν είχαν αποφαίσει να διεκδικήσουν οι προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις για τη Θεσσαλονίκη.
Μάλιστα, σύμφωνα με το αζέρικο ειδησεογραφικό ιστότοπο ABC, η Socar «έφυγε» από τη Βάρνα με πρόταση να συμμεtάσχει στο gas hub και τη σχετική μελέτη, που έχουν εκπονήσει οι αρμόδιες βουλγαρικές αρχές, με τη στήριξη της ΕΕ.
Στο σχέδια της Βουλγαρίας είναι τον επόμενο χρόνο να έχει έτοιμη τη μελέτη σκοπιμότητας για το gas hub στη Βάρνας, ενός έργου προυπολογισμού της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, με εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφοράς αερίου από τη Ρωσία και την Κασπία στη νοτιο-ανατολική και τη κεντρική Ευρώπη
Για τη δημιουργία του hub η Βουλγαρία σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τους διασυνδετήριους αγωγούς με την Ελλάδα, τη Σερβία, τη Ρουμανία και την Τουρκία. Ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός (IGB) βρίσκεται ως γνωστόν στη δεύτερη φάση του market test, με τις δεσμευτικές προσφορές να αναμένονται στο τέλος Οκτωβρίου, ενώ οι αγωγοί προς Σερβία και Ρουμανία είναι στο στάδιο της κατασκευής.
Στη συνάντηση στρογγυλής τραπέζης, που διοργανώθηκε το διήμερο 4-5 Σεπτεμβρίου στη Βάρνα, ο πρωθυπουργός της γειτονικής χώρας Μπόικο Μπορίσοφ κάλεσε τη Gazprom – μία από τους «17» που είχαν δώσει το παρών- να επανεξετάσει έναν αγωγό μεταφοράς από τη Μαύρη Θάλασσα, τύπου South Stream, το πρότζεκτ που οι Ρώσοι ακύρωσαν. Επίσης, συζήτησε τη μεταφορά μέσω αγωγού Τουρκίας -Βουλγαρίς του αζέρικου αερίου ή και του ρώσικου αερίου, αν τελικώς υλοποιηθεί ο αγωγός Τurkish Stream, ο οποίος πάντως με βάση τον σημερινό σχεδιασμό θα καταλήγει στα ελληνο-τουρκικά σύνορα.
H Σόφια ελπίζει η τελική επενδυτική απόφαση για το gas hub να ληφθεί το 2020 και σχεδιάζει να προσφέρει στους επενδυτές ως και το 50% του joint venture, όπως δήλωσε στο Reuters o επικεφαλής της Bulgargaz.
H Bulgargaz, η κρατική βουλγαρική εταιρία που διαχειρίζεται τους αγωγούς, συμμετέχει με 50% στον IGB – το υπόλοιπο 50% έχουν με ίσα μερίδια η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison- και έχει εκδηλώσει ενδιαφάερον και για το τερματικό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανρούπολη.
Στη συνάντηση της Βάρνας συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι της ΔΕΠΑ, της Edison, της αυστριακής ΟΜV, της Gazprom, της Socar, της ΒΡ και άλλων εταιριών, όπως και της Κομισιόν, προς την οποία ο κ. Borisov διαμήνυσε ότι δεν μπορεί να παρακαμφθεί η Βουλγαρία στη διαδρομή του αερίου.