Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στην υπόθεση του ΔΕΣΦΑ καθώς υπέβαλε την παραίτηση του ο διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή Κωνσταντίνος Ξιφαράς, ενώ σήμερα το πρωί ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης θα έχει συνάντηση με υψηλόβαθμα στελέχη της ιταλικής Snam, επιχειρώντας να ανοίξει ένα νέο δίαυλο για να ξεμπλοκάρει η πώληση του ΔΕΣΦΑ.
Τη θέση του κ. Χιφαρά αναμένεται να αναλάβει ο πρόεδρος του Διαχειριστή Σωτήρης Νίκας.
Ας σημειωθεί ότι ο κ. Ξιφαράς είχε τοποθετηθεί στη συγκεκριμένη θέση το 2013 και είχε παραμείνει, παρά την κυβερνητική αλλαγή και παρότι η απομάκρυνσή του είχε εξεταστεί από κυβερνητικά στελέχη στο παρελθόν .
Το τάιμινγκ της παραίτησης είναι αυτό που προβληματίζει, καθώς δεν ήταν λίγοι όσοι εκτιμούσαν ότι η παραμονή του στο τιμόνι του ΔΕΣΦΑ μετά την κυβερνητική αλλαγή οφειλόταν ως ένα βαθμό στη στήριξη από τους Αζέρους της Socar- οι οποίοι για όσο καιρό εκκρεμεί η μεταβίβαση είχαν ζητήσει να έχουν κάποιο λόγο για το μάνατζμεντ της εταιρίας.
Αν το σενάριο αυτό ευσταθεί τότε σημαίνει ότι η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο τη στάση της απέναντι στη Socar. Aπό την άλλη πλευρά κυκλοφόρησαν χθες και κάποια σενάρια που ήθελαν τον κ. Ξιφαρά να δημιουργεί προσκόμματα στη μεταβίβαση και γι' αυτό να αλλάζει η διοίκηση, οπότε δεν αποκλείεται με το πρόσχημα αυτό να πάρει τελείως διαφορετική τροπή η όλη υπόθεση και να δούμε σύντομα να ξεμπλοκάρει η μεταβίβαση.
Το κλειδί για τις περαιτέρω εξελίξεις φαίνεται πως κρατούν η Snam και η ΡΑΕ, η οποία από ημέρα σε ημέρα αναμένεται να δημοσιοποιήσει τις προτάσεις της για τις χρεώσεις του δικτύου μεταφοράς αερίου. Αν η εισήγηση της ΡΑΕ δώσει τα περιθώρια να βελτιωθεί η απόδοση του Διαχειριστή, και να διαμορφωθεί σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά που προδιαγράφει σήμερα η νομοθετική ρύθμιση Σκουρλέτη, τότε μπορεί να υπάρξει η συμβιβαστική φόρμουλα, που θα επιτρέψει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης.
Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και Snam
Ο ιταλικός Διαχειριστής του Συστήματος Αερίου, η Snam είναι η εταιρία που έχει διαπραγματευτεί την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ από το 66% που θα αποκτήσει η Socar και παράλληλα είναι συνεταίρος με την κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν στον αγωγό ΤΑΡ, Transadriatic Pipeline.
Τους τελευταίους δύο μήνες οι σχέσεις της ελληνικής πλευράς με τους Αζέρους έχουν «παγώσει» εξ αιτίας της νομοθετικής παρέμβασης Σκουρλέτη, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των προσδοκώμενων εσόδων του ΔΕΣΦΑ. Η Socar έχει απειλήσει μέχρι και με αποχώρηση αν δεν μειωθεί ανάλογα – στο μισό, όπως ζητεί-, το τίμημα εξαγοράς, τα 400 εκατ. ευρώ που έχουν «κλείσει» από το 2013, όταν η μεθοδολογία υπολογισμού των εσόδων του ΔΕΣΦΑ γινόταν με το σύστημα που κατήργησε ο νέος νόμος. Αρχικά, πληροφορίες έφεραν και τη Snam να τάσσεται στο πλευρό των Αζέρων, ενώ το υπουργείο από την πλευρά του δηλώνει με κάθε τρόπο ότι το τίμημα δεν μειώνεται και ούτε αλλάζει η νομοθετική ρύθμιση για τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο, το υπουργείο κρατούσε πάντα ανοικτή μία γραμμή επικοινωνίας με την Snam, στην οποία σε παλαιότερο χρόνο φέρεται να έχει προτείνει να αγοράσει μεγαλύτερο μερίδιο από τους Αζέρους, σε περίπτωση που δεχθεί η Socar ένα «συναινετικό διαζύγιο».
Ο πρόεδρος της Socar Rovnag Abdllayev δήλωσε πρόσφατα ότι θα περιμένει τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, οπότε λήγει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής που έχει καταθέσει ο αζέρικος όμιλος για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ. «Διαφορετικά η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ δεν θα έχει καμία σημασία», δήλωσε.
Αν δεν υπάρξει συμβιβαστική λύση με τη Socar και τη Snam, τότε το υπουργείο θα πρέπει να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, εξέλιξη που οι δανειστές δεν φαίνεται να βλέπουν με «καλό μάτι» αφού αν μη τι άλλο θα υπάρξει νέα καθυστέρηση, σε έναν διαγωνισμό που ξεκίνησε το 2012 και ολοκληρώθηκε μέσα στο 2013 αλλά ακόμα η μεταβίβαση δεν έχει γίνει, όχι μόνον από υπατιότητα της ελληνικής πλευράς αλλά και των Βρυξελλών.
Ως γνωστόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ έθεσε ως προϋπόθεση για να εγκρίνει την πώληση στους Αζέρους, η συμμετοχή τους στον «νέο» ΔΕΣΦΑ να μειωθεί κάτω από το 50% και να μην έχουν το μάνατζμεντ. Μετά από πολλές διαβουλεύσεις, η Socar κατέληξε τελικώς να επιλέξει τη Snam, ως εταίρο στο πρότζεκτ ΔΕΣΦΑ.