Προβλήματα με τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ για τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη φαίνεται ότι προκύπτουν στις συνομιλίες που έχουν τα εμπλεκόμενα μέρη, καθώς οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες φαίνεται να πετάνε το μπαλάκι στη ΔΕΠΑ, η οποία όμως την περίοδο αυτή δεν δείχνει να μπορεί να αναλάβει μόνη το κόστος μίας τέτοιας επιλογής.
Το πρότζεκτ είναι έργο το οποίο έχει προτείνει η εταιρία Gastrade, του ομίλου Κοπελούζου στο οποίο συμμετέχει και η ΔΕΠΑ, ενώ ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει η αμερικανική εταιρία εξαγωγής υγροποιημένου αερίου Cheniere και η Βουλγαρία, μέσω του κρατικού ενεργειακού χαρτοφυλακίου ΒΕΗ.
Το κόστος για το πλωτό τερματικό υπολογίζεται με βάση τις μελέτες σε ένα ποσό της τάξης των 400 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν φαίνεται την περίοδο αυτή τουλάχιστον, έτοιμος να αναλάβει βάσει της μετοχικής του συμμετοχής δεσμεύσεις για τη χρηματοδότηση του έργου, με την μία πλευρά να παραπέμπει στην άλλη και όλες μαζί να δείχνουν προς την κατεύθυνση της ΔΕΠΑ.
Οπως χαρακτηριστικά δηλώνουν, η Gastrade υπογραμμίζει τη συνεισφορά της στην αδειοδότηση του πρότζεκτ, οι Αμερικανοί της Cheniere μιλούν για τη δυνατότητά τους να τροφοδοτούν τον σταθμό με LNG και η BEH εξετάζει τους διάφορους όρους και τις προϋποθέσεις. Από την άλλη πλευρά η ΔΕΠΑ, η οποία την περίοδο αυτή είναι αντιμέτωπη με την πρόκληση της απελευθέρωσης της αγοράς αερίου, που σε πρώτη φάση θα σημάνει γι΄αυτήν απώλεια μεριδίου και σοβαρές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της, φαίνεται να θεωρεί τεράστιο το βάρος. Εκφράζονται δε και ανησυχίες μήπως το όλο ζήτημα τεθεί και στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, παρότι το πρότζεκτ δεν σχετίζεται και ούτε περιλαμβάνεται στην ατζέντα με τα ενεργειακά προαπαιτούμενα.
Το πλωτό τερματικό της Αλεξανδρούπολης, το οποίο πολιτικά έχει τη στήριξη των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον και βέβαια της Αθήνας και της Σόφιας, συνδυάζεται άμεσα με την κατασκευή ενός άλλου έργου, του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μεταφοράς αερίου, ΙGB, o οποίος επίσης αντιμετωπίζει εμπορικά προβλήματα, παρά την πολιτική υποστήριξη.
Τα μάρκετ τεστ που γίνονται για την δέσμευση χωρητικότητας στον IGB συναντούν μεγάλες δυσκολίες, αφού δεν βρίσκουν εύκολα πελάτες για το αέριο που θα μεταφέρει ο αγωγός. Η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στο μάρκετ τεστ παρατάθηκε πρόσφατα, για μία ακόμα φορά, ως τις 30 Νοεμβρίου.
Η ΔΕΠΑ σε συνεργασία με την ιταλική Edison μετέχουν στο 50% του IGB, ενώ το υπόλοιπο 50% ανήκει σε βουλγαρικές εταιρίες.
Τα δύο έργα προορίζονται για τη διοχέτευση αερίου από τρίτες πηγές (εκτός Ρωσίας) στα Βαλκάνια και τον λεγόμενο “Κάθετο Διάδρομο”, ένα σύστημα αγωγών διασύνδεσης της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, ενδεχομένως ως τις χώρες της Βαλτικής.