Xωρίς εκπλήξεις στα ενεργειακά κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Το κεφάλαιο της ενέργειας, μόλις 3-4 σελίδες στο ογκώδες πολυνομοσχέδιο, περιελάμβανε τρείς τομείς, τα ΝΟΜΕ, τη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΣΦΑ.
ΝΟΜΕ:
Την αύξηση των ποσοτήτων ηλεκτρισμού που θα διατίθενται μέσω των ετήσιων δημοπρασιών (ΝΟΜΕ) προβλέπει το κείμενο του νομοσχεδίου με τελικό στόχο στο τέλος του 2019 το μερίδιο της ΔΕΗ να έχει πέσει στο 49,24% της λιανικής αγοράς, από περίπου 87-88% που είναι σήμερα.
Το αναθεωρημένο σχέδιο των ΝΟΜΕ προβλέπει ότι το 2017 θα δημοπρατηθεί το 16% της ενέργειας της ΔΕΗ στο διασυνδεδεμένο σύστημα ( με βάση αναφοράς τον Αύγουστο του 2015) εκ του οποίου το 4% αφορά σε φυσικές παραδόσεις ηλεκτρικής ενέργειας που θα πρέπει να ξεκινήοουν την 1η Δεκεμβρίου 2017. Ας σημειωθεί ότι ο τροποποιούμενος νόμος προέβλεπε τη δημοπράτηση του 12%. Για το 2018 η αντίστοιχη υποχρέωση ανεβαίνει στο 19% (13% συν 6%) και για το 2019 στο 22% (13% συν 9%).
Ακόμα η τιμή αναφοράς θα αναπροσαρμόζεται κάθε Ιούνιο (αρχής γενομένης από φέτος), με βάση τις λογιστικές καταστάσεις της ΔΕΗ όπως έχουν δημοσιευτεί για τη χρήση του προηγούμενου έτους και το αναθεωρημένο κόστος των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με στέλεχος της ΔΕΗ οι συνολικές απώλειες εσόδων της εταιρίας από τα ΝΟΜΕ εκτιμάται ότι ως το τέλος του 2017 θα φθάσουν τα 75-80 εκατ. ευρώ. Η κυρία Αλεξάνδρα Ψυρρή από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Ενέργειας της ΔΕΗ, μιλώντας στη διεθνή συνάντηση Energy Commodities Conference 2017, δήλωσε ότι μόνο από την πλευρά της παραγωγής, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι απώλειες της προμήθειας, τα 605 MW (από τα 1.141 MW) που έχουν διατεθεί μέσω των ΝΟΜΕ έως σήμερα, έχουν αποφέρει απώλεια εσόδων της τάξης των 30 εκατ. ευρώ στο διάστημα Δεκέμβριος 2016- Απρίλιος 2017, ενώ για τους υπόλοιπους μήνες ως το τέλος του χρόνου (Μάιος– Δεκέμβριος 2017) η απώλεια της ΔΕΗ στην παραγωγή υπολογίζεται σε 46 με 50 εκατ. ευρώ.
ΔΕΣΦΑ:
Ως το τέλος του 2017 θα πρέπει να έχει πουληθεί το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, όπως προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους όρους του διαγωνισμού, οι οποίοι θα πρέπει να θέτουν αυστηρές προϋποθέσεις για τους υποψήφιους αγοραστές: Οφείλουν να είναι είτε πιστοποιημένοι διαχειριστές σε ευρωπαϊκή χώρα μέλη του ENTSO-G ( του ευρωπαϊκού φορέα των διαχειριστών συστημάτων αερίου) είτε, κοινοπραξίες στις οποίες τουλάχιστον το ένα μέλος, το οποίο θα έχει και αποφασιστικό ρόλο στη διοίκηση της εξαγοραζόμενης εταιρίας, θα είναι πιστοποιημένος Ευρωπαίος Διαχειριστής, μέλος του ENTSO-G.
Από το 66% των μετοχών που θα πουληθούν, το 31% αφορά στο μερίδιο του δημοσίου και το 35% στο μερίδιο των ΕΛΠΕ. Η ΔΕΠΑ η οποία σήμερα είναι κάτοχος του 100% του ΔΕΣΦΑ, θα μεταβιβάσει στο δημόσιο το 34%.
ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ:
Tέλος, το πολυνομοσχέδιο περιέχει διατάξεις για τη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ, την εταιρία του δημοσίου που θα ελέγχει το 51% του Διαχειριστή Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ζητήματα που αφορούν το μετοχικό του κεφάλαιο, τις γενικές συνελεύσεις, το Διοικητικό Συμβούλιο κλπ, Επίσης ορίζει ότι ο μέτοχος, δηλαδή το δημόσιο, θα εκπροσωπείται στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ από τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας.