Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι αλλαγές φέρνει η συμφωνία που ψηφίστηκε στη Βουλή
Στην αγορά ηλεκτρισμού περνούν οι εταιρίες φυσικού αερίου
Οι προθεσμίες πάντως τρέχουν και οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι αμείλικτοι. Η ΔΕΗ ως το 2020 πρέπει να έχει χάσει το 50% της πελατείας της.
Κυριακή, 21/05/2017

Nέα ώθηση στην απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού αναμένεται να φέρουν τα μέτρα της τελευταίας συμφωνίας με τους δανειστές, που θεσμοθετήθηκαν την περασμένη Πέμπτη. Ωστόσο, η μέχρι στιγμής εμπειρία δείχνει ότι η λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργεια ανοίγει με απελπιστικά αργά βήματα, παρότι δεν είναι λίγος ο αριθμός των Ιδιωτικών επιχειρήσεων  και των  Υπηρεσιών Κοινή Ωφέλειας που έχουν εισέλθει στην αγορά ηλεκτρισμού, διεκδικώντας περίπου τους μισούς πελάτες της ΔΕΗ.

Ο απολογισμός μετά από περισσότερα από δέκα χρόνια απελευθέρωσης - εκ των οποίων τα τελευταία 6-7 κάτω από τη φοβερή πίεση των μνημονίων- είναι απογοητευτικός.

Σύμφωνα με το πιο πρόσφατο δελτίο του ΛΑΓΗΕ το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά λιανικής διαμορφώθηκε τον Απρίλιο 2017 στο 86,49%, που είναι μεν το χαμηλότερο που έχει καταγραφεί αλλά παραμένει εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με τους στόχους.

Από τους ιδιώτες ανταγωνιστές, μόνον τρεις εταιρίες, η Elpedison, (εταιρία των ομίλων ΕΛΠΕ, Edison και Ελλλακτωρ), η Ηρων (όμιλος Τερνα) και η Protergia (όμιλος Μυτιληναίου) έχουν καταφέρει να αποσπάσουν μερίδια οριακά πάνω του 3% η κάθε μία, από τις περίπου 17 εναλλακτικούς παρόχους που δραστηριοποιούνται στο χώρο.

Ωστόσο ο Απρίλιος φάνηκε να αποτελεί και μήνα καμπής, αφού η ΔΕΗ μέσα στο μήνα αυτό έχασε μερίδιο πάνω από 1%, δείχνοντας ότι η αγορά ξαναβρίσκει τον βηματισμό, που είχε χάσει στα τέλη του περασμένου χρόνου όταν η ΔΕΗ για κάποιο χρονικό διάστημα έπαψε να χάνει πελάτες.

Τα τελευταία μέτρα, με τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας από τα λιγνιτικά και υδροηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ (ΝΟΜΕ) ,σε συνδυασμό με την υποχρέωση για πώληση λιγνιτικών μονάδων δείχνουν ότι τα περιθώρια για τον κυρίαρχο παίκτη στενεύουν. 

Ετσι, οι εναλλακτικοί πάροχοι κτίζουν τις θέσεις τους για την επόμενη ημέρα. Μάλιστα νέες εταιρίες μπαίνουν στο παιγνίδι με αξιώσεις.

Την περασμένη εβδομάδα κατέθεσε αίτηση στη ΡΑΕ για άδεια προμήθειας ηλεκτρισμού η εταιρία Προμήθειας Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, ενώ ανάλογη κίνηση κάνει και η ΕΠΑ Αττικής. Μάλιστα με την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς αερίου από 1/1/2018, που σημαίνει ότι τα νοικοκυριά θα μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα προμηθευτή αερίου, αναμένεται οι περισσότεροι εναλλακτικοί πάροχοι ηλεκτρισμού να δραστηριοποιηθούν και στην αγορά αερίου. Ανάλογη κίνηση πρέπει να αναμένεται και σύντομα από τη ΔΕΗ, σε μία προσπάθεια να περάσει σε νέες αγορές προκειμένου να καλύψει τις απώλειες εσόδων από τη μείωση των πελατών της στον ηλεκτρισμό. 

Από την άλλη πλευρά πάντως οι αγκυλώσεις και οι ιδιομορφίες που χαρακτηρίζουν την ελληνική ενεργειακή αγορά δείχνουν πως η μετάβαση στη νέα εποχή δεν θα είναι εύκολη. 

Για παράδειγμα, υπάρχουν πελάτες που δεν θα φύγουν ποτέ από τη ΔΕΗ, είτε γιατί είναι δύσπιστοι, είτε γιατί στη ΔΕΗ έχουν φθηνότερα τιμολόγια όπως οι αγρότες, οι μεγάλοι βιομηχανικοί πελάτες, φορείς που στεγάζονται σε κτίρια του δημοσίου αλλά και πολλοί κακοπληρωτές πελάτες, που φοβούνται ότι αν φύγουν από τη ΔΕΗ η νέα εταιρία θα τους κόψει το ρεύμα, σε περίπτωση που δεν πληρώσουν. 

 Όλα αυτά τα τμήματα της αγοράς, που δεν θα φύγουν καθόλου εύκολα από τη ΔΕΗ - εκτός και αν αλλάξει άρδην την τιμολογιακή πολιτική της - καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του πελατολογίου της, κοντά στο 40-50%

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μσνώλης Παναγιωτάκης επανειλημμένα έχει ζητήσει οι πελάτες στην Υψηλή Τάση (μεγάλες βιομηχανίες) να μην προσμετρώνται στο μερίδιο της ΔΕΗ όσον αφορά τον στόχο της απελευθέρωσης, για όσο τουλάχιστον η αγορά δεν δίνει τη δυνατότητα στις βιομηχανίες να βρουν φθηνότερο ρεύμα. 

Μερίδιο από τη ΔΕΗ διεκδικούν και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ και πρόσφατα οι εταιρίες φυσικού αερίου,  οι οποίες αναζητούν να εκμεταλλευτούν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν σε σχέση με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις ενέργειας. Όπως και στο εξωτερικό, πρόκειται για εταιρίες που βρίσκονται ήδη «μέσα στα σπίτια» των καταναλωτών και το κόστος για την προσέλκυση των πελατών είναι πιο φθηνό, καθώς έχουν ήδη μια σταθερή σχέση με την πελατειακή βάση. Αυτό είναι αρκετό για να τις εισάγει πιο εύκολα στον ανταγωνισμό. Μέχρι στιγμής πάντως καμία από αυτές της εταιρίες δεν έχει περάσει σε επιθετική πολιτική προσέγγισης καταναλωτών, ίσως γιατί εκτιμά ότι ακόμα δεν έχει φθάσει ο κατάλληλος χρόνος. 

Από την άλλη πλευρά η ΔΕΗ δεν θέλει να χάσει τους «καλούς» πελάτες και να μείνει μόνον με τους τρόπο τινά “δεσμευμένους”.

Οι προθεσμίες πάντως τρέχουν και οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι αμείλικτοι. Η ΔΕΗ ως το 2020 πρέπει να έχει χάσει το 50% της πελατείας της.

Συναφείς αναρτήσεις
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται ...
Σταθερά ανοδική τάση ακολουθούν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη , με το TTF ...
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η έκδοση του νέου 7ετούς ομολόγου από τη ΔΕΗ καθώς η εταιρεία άντλησε τελικά το ...
Περαιτέρω αύξηση των τελών μεταφοράς φυσικού αερίου προβλέπει ο Ευρωπαίος Ρυθμιστής Ενέργειας  (ACER), καθώς η μείωση της ζήτησης αερίου ...
Μια ολοκληρωμένη εμπειρία φόρτισης προσφέρει η ΔΕΗ στους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων, με την ενεργοποίηση του bluePass, της νέας υπηρεσίας ...
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε. (η «ΔΕΗ») ανακοινώνει σήμερα ότι προτίθεται να προβεί σε έκδοση και προσφορά (η «Προσφορά») ...
Την εγκυρότητα των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων του Ομίλου ΔΕΗ για μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, πιστοποίησε η διεθνής πρωτοβουλία ...
Ανοδικά η Wall, με τον S&P στις 5.824 μονάδες, οριακές απώλειες στην Ευρώπη με τον Dax να υποχωρεί οριακά ...
 
 
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς Αερίου 8 ακόμα χωρών ...
Aλλαγές από τον Ιανουάριο του 2025 στον τρόπο λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας  Αγοράς εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ), καθώς ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ προσηλωμένος στο στόχο του πελατοκεντρικού χαρακτήρα λειτουργίας του και της ψηφιοποίησης όλων των λειτουργιών του, ανακοινώνει ότι από τη Δευτέρα 4 ...